حوزه بین‌المللی‌سازی فعالیت‌های فضایی کشور



کنسرسیوم فضایی کشور با اشاره به اینکه ما به دنبال بین‌المللی‌سازی فعالیت‌های حوزه فضایی هستیم، گفت: در این راستا امروز کارگاه آموزشی در دورهمی برگزار می‌شود تا با برگزاری رویدادهای بین‌المللی برای مشارکت بین‌المللی آشنا شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین شهرابی در حاشیه دورهمی فضایی در جمع خبرنگاران گفت: ما هر ساله در روز ۱۴ بهمن مصادف با روز فناوری فضایی و پرتاب ماهواره «امید» مراسمی را با هدف بزرگداشت نمایشگاه های فضایی برگزار می کنیم.

وی با بیان اینکه من طرح مجری پروژه ماهواره «امید» بوده ام، اظهار کرد: از این رو به این روز بزرگ برنامه های ما است و از زمانی که این شرکت را در بخش خصوصی تشکیل دادیم، تلاش برای زیست بوم امید فضا، دورهمی. فضایی را برگزار کنیم.

شهرابی ادامه: سال گذشته پیشنهاد شد تا این با حضور افرادی که در توسعه فناوری‌های به‌روز فضاهای فعال هستند و فعالیت‌های رویدادهایی که به امیدآفرینی می‌دهند، برگزار شود، پیشنهاد شد. از این رو برنامه این دوره به امیدآفرینی است.

این کنسرسیوم فناور با بیان این‌که در رویداد امروز فعالان این عرصه آخرین‌های خود را معرفی می‌کنند، اظهار کرد: تا سال گذشته مخاطبان ما عموما دولتی‌ها و شرکت‌ها بودند و ما امسال سعی کردیم در کنار افراد دولتی، دانشجویان حوزه‌های مرتبط نیز حضور داشته باشند. و از این رو ۶۰ درصد از مدعوین این رویداد از دانشجویان هستند.

شهرابی اضافه کرد: کارگاه آموزشی دانشجویی از برنامه‌های این دوره می‌شود که در آن به کسب و کارهای فضایی اختصاصی و تبادل نظر می‌شود.

مدیر پروژه «امید» با تاکید بر ضرورت بین‌المللی‌سازی فعالیت‌های فضایی یادآور شد: از سال‌های گذشته سخنرانان خارجی را دعوت کردند که به صورت برخط سخنرانی کردند و در این راستا در سال گذشته مدیر کاسموس را دعوت کردند. ما قرار داد پرتاب ماهواره «کوثر» این شرکت را با این شرکت خارجی منعقد کردند.

بخوان  تولد یک کرم‌چاله درون رایانه کوانتومی برای اولین بار!

وی افزود: این فعالان بین‌المللی را که با آنها چه در قالب مشتری و چه به عنوان همکاری در ارتباط بودیم، دعوت کردند و به صورت مجازی در مراسم حضور داشتند.

شهرابی، توسعه جنبه‌های بین ‌المللی صنعت فضایی را از اهداف حضور محققان خارجی در این دورهمی نام برد و ادامه داد: ما تلاش داریم که به دانشجویان آموزش دهیم که اگر وارد وادی فناوری فضایی می‌شوند، دید فراملی و فعالیت در بازار بین‌المللی داشته باشند.

شهرابی از رونمایی از دو سامانه در حاشیه این مراسم خبر داد و گفت: دو سامانه در پایین دستی ایجاد کردند که رونمایی می‌شوند.

وی در این باره توصیح داد: ما در این شرکت در بخش‌های بالا دستی و پایین دستی فضایی به عنوان یک ارزش فعالیت می‌کنیم. بالادستی به طراحی و ساخت ماهواره، ایستگاه فضایی و پرتاب ارائه می شود و در پایین دستی این خدمات ارزشی به ارائه سامانه خدمات پرداخت می شود.

شهرابی گفت: امروز دو سامانه فضابین و فضایش رونمایی شد. سامانه «فضابین» یک سامانه‌افزاری است که مدیریت تامین و فروش تصاویر ماهواره‌ای و تصاویر مشابه ماهواره‌ای مانند تصاویر هوایی و په‌پاد را بر عهده دارد.

وی سامانه دیگر را با عنوان «فضایش» دانست که امروز رونمایی شد و ادامه داد: این سامانه در کنار سامانه فضایی ارائه شده است. سامانه فضای بین یک سامانه مدیریت تصاویر خام ماهواره‌ای است و در سامانه فضایش ایجاد شده برای این تصاویر می‌شود.

به این سامانه یک هدف اولیه گفته می شود تا بتوان از طریق آن داده های کشاورزی را تجمیع کرد و در بلند مدت از داده های آن برای مدیریت کشاورزی کشور بهره برد.

بخوان  صندلی‌های بازی با قیمت‌های نجومی

به گزارش ایسنا، ماهواره «کوثر» محصول فناورانه ۸ شرکت فناور است که با ماموریت‌های کشاورزی دقیق و نقشه برداری با وزن ۳۰ زمین و عملکرد ۲ سال طراحی شده است. رزولوشن تصویربرداری رنگی این ماهواره ۳.۴ متر و رزولوشن تصویربرداری نزدیک مادون ۵.۵ متر و میزان تصویربرداری رنگی «کوثر» ۶ فریم در ثانیه است و ۲۸ فریم در رتبه‌بندی تصویر نزدیک مادون قرمز است.

«کوثر» ماهواره‌های سنجش و دارای کاربردهایی در حوزه کشاورزی است، با استفاده از خدمات این ماهواره‌ها می‌توان ۸۰ درصد از خدمات مورد نیاز کشاورزی را ارائه کرد.

پایگاه فضایی «وستوچنی» روسیه پایگاه پرتاب ماهواره «کوثر» است.

انتهای پیام



منبع