فناوری «پیشتازان فضا» به واقعیت تبدیل شد



دورنوردی یا تلپورتیشن سرانجام در حال تبدیل شدن به یک واقعیت است زیرا یک تیم تحقیقاتی بین المللی به یک شاهکار پیشگامانه در ارتباطات کوانتومی دست یافته‌است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اساف، تحقیقات تحقیقاتی برای اولین بار امکان «تلپورت» تصاویر در سراسر شبکه بدون ارسال تصویر خود را ممکن کرده است.

این روش پیشرفته شامل انتقال اطلاعات کوانتومی در حالت‌هایی با بُعد بالا است که از ارتباطات قبلی کوانتومی فراتر می‌رود.

روش‌های سنتی که در آن به صورت غیر قابل انتقال می‌شوند، این اطلاعات جدید از ساختار الهام‌گرفته از استفاده از روش‌های کاربردی و تضمین می‌کند که اطلاعات صورت به صورت بین‌های ارتباطی جابه‌جا نمی‌شود.

ارتباطات کوانتومی، که برای امنیت اطلاعات هستند، پیش‌تر به شکلی محدود به حالت‌های دو بعدی یا کیوبیت‌ها می‌شوند که در فواصل طولانی حتی بین ماهواره‌ها مخابره می‌شوند. این روش، مشابه ارسال بیت‌های سنتی صفر و یک، دارای محدودیت‌هایی است.

با این حال، به گفته محققان دانشگاه ویتواترزرند(Witwatersrand) در ژوهانسبورگ و موسسه علوم فوتونیک(ICFO) در اسپانیا، اپتیک کوانتومی می‌توان «الفبا» را گسترش دهد و رمزگذاری سیستم‌های پیچیده‌تر مانند اثر انگشت یا چهره را در یک انتقال ممکن کند.

اندرو فوربز (اندرو فوربز)، محقق اصلی و استاد دانشگاه ویتز می‌گوید: به‌طور سنتی، دو طرف در ارتباط، اطلاعات را از یکی دیگر حتی در قلمرو کوانتومی به‌طور اشتباهی ارسال می‌کنند. اکنون می‌را از راه دور منتقل می‌شود تا هرگز به صورت عملی در سراسر اتصال حرکت نکند مانند فناوری «پیشتازان فضا» که به اطلاعات پیوسته است.

پیش از این انتقال از راه دور به حالت‌های سه بُعدی محدود می‌شد و نیاز به بالاتر بودن در هم تنیده‌های بیشتری داشت. این مطالعه نشان‌دهنده اولین نمایش تجربی انتقال کوانتومی در حالت‌هایی با بُعد بالا با استفاده از تنها دو فوتون درهم تنیده است که به نظر می‌رسد از فرستنده به گیرنده «از راه دور» منتقل می‌شود.

بخوان  کهکشان بدون ماده تاریک، نظریه کیهانی را به چالش کشید

مقدمه کلیدی استفاده از یک‌ساز نوری غیرخطی است که نیاز به عکس‌های اضافی را از می‌برد و برای هر «الگویی» که ارسال می‌کند کار می‌کند. آنها به رکورد بالاتر از ۱۵ بُعد با پتانسیل استفاده می‌کنند حتی برای بالاترین دست‌های کشف‌شده.

یکی از کاربردهای کاربردی این فناوری در بانکداری است. به عنوان مثال، مشتری می‌تواند اثر انگشت را بدون جابه‌جایی اطلاعات به بانک ارسال کند. فوتون درهم تنیده یک بانک را برای مشتری می‌فرد، سپس از یک ساز غیرخطی استفاده می‌کند. این به ظاهر شدن اطلاعات در بانک می‌شود که از راه دور منتقل می‌شود. این روش از رهگیری اطلاعات جلوگیری می‌کند، زیرا هیچ اطلاعاتی به صورت فیزیکی ارسال نمی‌شود.

فوربز توضیح می دهد: این پروتکل همه ویژگی های انتقال از راه دور را دارد، به جز یک نیاز است. برای کارآمد کردن یک ساز غیرخطی، پرتو لیزر درخشان داریم به طوری که فرستنده باید بداند چه چیزی باید ارسال شود، اما نیازی به دانستن آن نباشد. اگر غیرخطی کارآمدتر شود، می‌توان در آینده این کار انجام شود.

دکتر آدام والس(Adam Vallés) یکی از رهبران این پروژه می‌گوید: ما امیدواریم که این آزمایشی که امکان پذیر بودن این فرآیند را نشان می‌دهد، باعث پیشرفت بیشتر در جامعه اپتیک غیرخطی از طریق بردن محدودیت‌ها و حرکت به سوی اجرای کامل کوانتومی می‌شود.

اکنون محتاط باشد، زیرا این پیکربندی مانع از نگاه‌داشتن نسخه‌های بهتری برای انتقال از طریق یک فرستنده تقلبی نمی‌شود.

با نگاهی به آینده، این تیم قصد دارد برای انتقال کوانتومی در شبکه‌های فیبر نوری متمرکز و مرزهای ارتباطات کوانتومی را جابجا کند.

بخوان  فیلمی از لحظه برخورد صاعقه با سکوی پرتاب موشک «فالکون هوی»

این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

انتهای پیام



منبع