سبک مدیریتی کاظمی آشتیانی، نوعی قدرت نرم است



ایسنا/اصفهان معاون پژوهشی دانشگاه اصفهان گفت: سبک مدیریتی زنده یاد دکتر کاظمیتیانی، نوعی قدرت است که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از آن پیروی کند و با این الگوی دنیا را فتح کند. این سبک از مدیریت برگرفته از تعالیم قرآنی، مکتب اسلام، تشیع و ولایت پذیری افراد است.

هادی امیری، معاون پژوهشی دانشگاه اصفهان درباره آشنایی خود با زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی و در باب ویژگی‌های بارز او در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: من در جهاد دانشگاهی، همکار شهید کاظمی آشتیانی بودم و از اینکه آنها هم از دانشگاهی بودند، افتخار می‌کردیم.

وی در ادامه افزود: برای اینکه بتوانیم تمدن اسلامی را شکل دهیم باید برای الگوهای اخلاقی و حکمروایی داشته باشیم. در الگوی حکمرانی بین‌ه‌های مادی و معنوی‌های یک نسبتی نسبت به آن است. با توجه به نیازهای مادی انسان، این سوال مطرح می شود که آیا فقط مادی ها هستند که انسان ها را به حرکت در می آورد؟ در عالم علم نشان داده شده است که اینطور نیست و انسان‌ها انگیزه‌های دیگری هم دارند که بر اساس آن رفتارهای خود را بروز می‌دهند و در واقع، این یک امر فطری است که می‌توانم در همه انسان‌ها آن را پیدا کنم.

پژوهشی دانشگاه اصفهان، ادامه داد: حتی در دنیای دیگران که اعتقادات مذهبی هم ندارند، احساسات غیرمدی خود را به نحوی بروز می‌دهند، اما نکته مهمی است که وجود دارد این است که از آن‌ها وجود دارد که می‌توان از ترکیب این انسان‌های معنوی با امکانات استفاده کرد. مادی معجزه خلق کنند، در این خصوص می‌توانم زنده یاد کاظمی آشتیانی را بگویم. مثال بارز معجزه الهی است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه سردار سلیمانی و مکتب هم دقیقاً این را مشخص می‌کند، ادامه داد: از کسانی که با زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی کار می‌کردند بپرسید آیا کسی از کار کردن با ناراحتی‌اش بود؟ ممکن است حقوق و امکانات کم باشد، اما سبک مدیریتی شهید کاظمی آشتیانی می‌شود شما را از یک، دو بسازید، یعنی امور حالت فردی نداشتند و حالتی پیدا می‌کردند و جمع می‌شدند که از امکانات محدود می‌شدند، تعداد زیادی شکل و توفیق‌های زیادی نیز وجود داشت. حاصل شود. به زعم بنده، این سبک مدیریتی می‌تواند تمدن ساز باشد، اما پشت آن از این امور مدد الهی نیز وجود دارد.

بخوان  فناوری جدید شرکت سامسونگ برای تقویت دوربین گوشی های خود

امیری با اعتقاد بر این که افرادی که با چنین مدیری در مجموعه می‌توانند کار کنند، به کار کردن افتخار می‌کنند، نظران کرد: حتی با وجود تیم، اما فرد مایل است به کار ادامه دهد و به کار کند که بر روی موضوعی کار کند، کمک کند. کند تا آن تیم موضوع را حل کند و به مقدسی که مد نظر دارند دست پیدا کنند.

او با تاکید بر اینکه شهید کاظمی آشتیانی سمبل چنین مدیریتی است، یادآور شد: این سبک مدیریت، نوعی قدرت نرم است که جمهوری اسلامی ایران در الگوی حکمرانی و حکمروایی خود می‌تواند از آن الگوی پیروی کند و با این الگوی دنیا را فتح کند. این سبک از مدیریت برگرفته از تعالیم قرآنی، مکتب اسلام، تشیع و ولایت پذیری افراد است که زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی را زبانزد خاص و عام کرده است.

امیری درباره سبک مدیریتی دکتر کاظمی آشتیانی، گفت: اگر دوستانی که خاطراتشان را از این بزرگوار به صورت کتاب نوشته‌اند، به ویژگی‌های متمایز اشاره کنید، توجه کنید. این سبک از مدیریتی که انسان‌ها انگیزه‌های معنوی را در افراد زنده می‌کنند و در واقع یک هدف قرار می‌دهند و این که انسان‌ها با همدیگر همکاری داشته باشند، از ویژگی‌های بارز آنها بوده است.

معاون پژوهشی دانشگاه اصفهان ادامه داد: به ما ایرانی‌ها به اشتباه این نسبت را می‌دهند که ما نمی‌توانیم کار جمعی را انجام دهیم و تنها در یک کار فردی موفق هستیم. اما من می‌خواهم بگویم که اینطور نیست، دکتر کاظمی آشتیانی، شهید سلیمانی و حادثه‌هایی که در جنگ تحمیلی رخ داده است، نشان می‌دهد که اینطور نیست و ما می‌توانیم با همکاری یکدیگر همکاری کنیم، اما این همکاری نیازمند افراد زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی است. گروه را بر اساس مفاهیم غیر مادی در کنار هم قرار گیرند.

بخوان  اختلاس ۱۵۰ میلیون دلاری معاون کوالکام از این شرکت

امیری درباره نقش‌های معنوی در یافتن موارد مهم، می‌گوید: «مطالعه مادی‌ها مانند داشتن امکانات هم مهم است، چرا که بالاخره آدم‌ها با زحمتی که می‌کشند باید از آنچه بر روی آن کار می‌کنند، بهره ببرند، اما نکته‌هایی که وجود دارد. این است که اگر افراد انگیزه بر این محاسبات مادی باشند، چنین پژوهشگاهی رویان نمی‌شود. اگر افراد بپذیرند بر اساس انگیزه‌های معنوی کنار هم قرار می‌گیرند، هم کنش جمع‌آوری می‌شود و هم از آن کنش ماحصل مادی‌ها می‌شود. دکتر کاظمی آشتیانی نشان داد که ما نه تنها در کنش جمعی کم توفیق نیستیم، بلکه با یک سبک مدیریت دیگر می‌توانیم کنش جمعی را داشته باشیم، انگیزه‌های مادی را تهیج و احساس کنیم و در حوزه‌هایی که در دنیا لبه دانش می‌شوند، می‌شوند. .

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان همچنین به یکی دیگر از ویژگی‌های بارز زنده یاد کاظمی آشتیانی اشاره کرد و یادآور شد: نکته دیگری که در سبک رفتار وی وجود داشت، بحث بر روی یک موضوع خاص است. می‌بینیم که از بزرگواران به علت موضوعاتی که می‌خواهند به آن‌ها بپردازند، توفیقاتشان کم می‌شود. در حالی که شما در سبک دکتر کاظمی آشتیانی پراکنده کاری نمی‌بینید. بر اساس آن دیدی که آنها، تمام انرژی خود را در حوزه سلول‌های بنیادی گذاشتند. زنده یاد کاظمی آشتیانی این کار را انجام می‌دهد که آدم‌ها را قادر می‌سازد و به همین دلیل با کار جمعی، اتفاقات بزرگی مانند پژوهشگاه روی رقم می‌خورد و در سلول‌های بنیادی گشایش بزرگی حاصل می‌شود.

امیری یادآور شد: اگر مدیران ما، به ویژه در حوزه علم و فناوری، مکان‌هایی را که در این حوزه فعالیت می‌کنند، در کناره‌های مادی، این کنش جمعی را تشکیل می‌دهند، افراد را با یک فرد افتخار می‌کنند. دکتر کاظمی آشتیانی برای تیمش می‌جنگید و در برخی از جلسات برای گرفتن امکانات برای آن‌ها تلاش می‌کند تا کار با شتاب را بیشتر پیش برد. او به جهادی تلاش می‌کرد و به سخن دیگری می‌توان گفت وی جهاد را در جهاددانشگاهی به منصه ظهور می‌رساند.

بخوان  توسعه نرم‌افزاری برای صرفه‌جویی در راهبری صنایع

معاون پژوهشی دانشگاه اصفهان با اشاره به روحیه جهادی افراد در پژوهشگاه رویان افزود: افراد در پژوهشگاه رویان به اندازه امکانات کار نمی‌کردند، بلکه فراتر از امکانات کار می‌کردند و به همین دلیل خداوند هم محقق می‌شد. اگر با اخلاص در راه خدا جهاد کنید، خداوند متعال امدادهایی را به شما می‌رساند که فکرش را هم نمی‌کنید. امیدوارم رئیس جهاد دانشگاهی و افرادی که در جهاد دانشگاهی مسئولیت دارند در حفظ و احیای روحیه جهادی جهادی در دانشگاهی کوشا باشند، که این روحیه جهادی است که می‌توان به همراه قدرت نرم بیاورد، محدودیت‌ها را تشخیص داد و قلب‌ها را فتح کرد و نتایج را به دست آورد. دست آوریم که قله های ترقی بشریت را در معنویت و احساس شادی کنیم و ملتمان را به روزی و سعادت برسانیم.

انتهای پیام



منبع