توسعه نرم‌افزاری برای صرفه‌جویی در راهبری صنایع



استاد دانشکده مهندسی دانشگاه صنعتی شریف از توسعه نرم‌افزاری به منظور پایش وضعیت و عیب‌یابی بلبرینگ ادوات و دستگاه‌های مکانیکی خبر داد. این نرم افزار مشابه خارجی ندارد و بکارگیری آن صرفه‌جویی ۳۰ درصدی برای صنعت همراه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، برنامه به دلیل ارزش بالاتری که ماشین آلات و ادوات صنعتی دارند، روشهای نوینی برای عیب‌یابی ماشین‌آلات و دستگاه‌های مکانیکی است که می‌توان آن را پیش‌بینی کرد و از ایجاد و گسترش عیوب در تجهیزات جلوگیری کرد. در حال حاضر، عیب‌یابی بر پایه ارتعاشات و بر اساس شناخت کیفی داده‌های اندازه‌گیری شده کاملاً توسعه یافته و دارای کاربردهای کاربردی کاربردی متنوع است. یکی از موضوعاتی که در ادامه بحث نگهداری و تعمیرات مورد توجه قرار می‌گیرند، بلبرینگ‌ها هستند. در صنایع مختلف و ماشین آلات و دستگاه های مکانیکی تعداد بسیار زیادی بلبرینگ وجود دارد که قیمت برخی از آنها به ۲۰ هزار یورو می رسد.

دکتر مهدی بهزاد، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف در خصوص این نرم‌افزار، گفت: در تلاش هستیم تا با استفاده از مباحث فنی مکانیکی و مصنوعی، ظرف یکسال آینده این نرم‌افزار توسعه داده شده را عملیاتی کنیم.

وی در عملکرد ویژه این نرم‌افزار، گفت: نرم‌افزار تحلیل ارتعاشات و عیب‌یابی تجهیزات هوشمند دوار با ارائه شدت و میزان اطمینان، امکان پردازش و هوشمند داده‌ها به منظور تشخیص وضعیت سلامت و تخمین وجود تفسیر رایج در تجهیزات دوار شامل نامیزانی، ناهمراستایی، لقی. و عیوب بلبرینگ و تعیین شدت هر یک را با ارائه سطح اطمینان می‌کند.

وی ادامه داد: ورودی این نرم‌افزار در ماژول ساختمان داده، سیگنال‌های ارتعاشی ثبت‌شده توسط دستگاه‌های داده‌برداری است. در ماژول مشخصات سیستم، امکان ورود تصویر تجهیز و مشخصات فنی آن توسط کاربران ارائه شده است. در ماژول ارزیابی، علاوه بر مشاهده و مشاهده اعمال فیلترهای مختلف به آن، به‌طور خاص در حوزه زمان، فرکانس و زمان-فرکانس از نظر تصمیم‌گیری و روند تغییر در آن‌ها استفاده می‌شود.

بخوان  آینده انرژی خورشیدی تحت حمایت بیل گیتس رقم می‌خورد

بهزادان گفت: در ماژول عیب‌یابی، با کمک مدل‌های هوشمند که برمبنای تخصص‌های پایش وضعیت با بیش از 10 سال تجربه توسعه یافته، شدت و درصد اطمینان از تخمین عیوب در قالب دیاگرام‌های مختلف نمایش داده می‌شود. سپس، توصیه‌هایی برای تصمیم‌گیری در وضعیت خاص ماشین و وجود عیوب محتمل می‌شود که در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تر برنامه‌ریزی‌ها و نگهداری و تعمیرات برای انجام دوره‌های یا موارد کاربردی سلامتی انجام شود. این توصیه‌ها بر اساس نظر کاربران نرم‌افزار قابل ویرایش هستند. با ویرایش و ذخیره آنها، دانش، تجربه و تحلیل تحلیل مجرب هر مجموعه در نرم افزار ذخیره شده می‌شود و قابلیت مدل‌های هوشمند در عیب‌یابی در مرور زمان و کارکرد افزایش می‌یابد.

وی توضیح داد: ماژول نهایی این نرم‌افزار مربوط به تخمین عمر مفید باقیمانده بلبرینگ‌هاست که در تشخیص بلبرینگ خراب در ماژول عیب‌یابی، فعال می‌شود و زمان بهینه تعویض بلبرینگ را همراه با سطح اطمینان از این پیش‌بینی کاربر اعلام می‌کند. در گزارش استاندارد خروجی تحلیل‌های انجام شده در این نرم‌افزار در قالب فایل pdf قابل دریافت است.

این پژوهشگر خود برجسته دانشگاه در ادامه صحبت‌ها به موضوع همکاری دانشگاه با صنعت پرداخت و گفت: به استادان جوان دانشگاه پیشنهاد می‌کنم که برای حفظ ارتباط با تلاش صنعت ادامه داشته باشد و با ارائه چند پیشنهاد و نگرفتن جواب مساعد دلسرد باشد. به نظر من اگر از بین پیشنهاد همکاری با صنعت موفق به عقد یک یا دو قرار بگیرم، می‌توانم بگویم که موفق بوده‌ام.

دکتر بهزاد افزود: برای ارتباط موفق و ثابت با صنعت باید وقت گذاشت و پیگیر بود. گاهی صنعت نمی‌تواند معطل دانشگاه شود و معمولاً دنبال یک پروژه زود بازده است. ما باید آمادگی لازم را داشته باشیم تا به موقع و بدون معطلی پاسخگوی نیازهای صنعت را داشته باشیم و اعتماد کنیم آنها را جلب کنیم.

بخوان  قرار گرفتن اولین تلسکوپ فضایی بزرگ چین در مدار

ویت: حعوان منهال وقتهههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه berگdrdd wo enmahtvana atnat anthahar dehahatht کh صber صber کndhnehahaی ad addr alndhnd dnیnaز آnیnaز آnahah آnahah آnahah مشکل آنها را حل کند. قبول دارم که مشکلات و مشکلات فراوانی بر سر راه پژوهشگران وجود دارد. اما باز هم برای موفقیت در ارتباط با صنعت باید تلاش کرد، باید پیگیر بود و رنج‌ها را تحمل کرد.

دکتر بهزادان کرد؛ تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. تهدیدهای تحریم برای دانشگاهی مثل صنعتی شریف می‌توانند یک فرصت باشند. متخصصین و پژوهشگران دانشگاه ما در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، طراحی، نگهداری و تعمیرات، هوش مصنوعی، نفت، گاز، پتروشیمی و … می‌توانند صنعت با همکاری‌های جدید داشته باشند و نیازهای کشور را تامین کنند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: وقتی استادان دانشگاه درگیر پروژه‌های صنعتی می‌شوند، کلاس‌های درس‌شان جذابیت بیشتری پیدا می‌کند و مثال‌های کاربردی و ملموسی برای ارئه در کلاس‌ها دارند. من معتقدم به تعداد همه استادان دانشگاه راه برای ارتباط با صنعت وجود دارد. با برگزاری دوره‌های آموزشی، کنفرانس تخصصی مورد توجه صنعت و کارگاه‌های آموزشی کاربردی می‌توان با صنعت ارتباط برقرار کرد و راه را برای گسترش این ارتباط باز کرد.

به نقل از دانشگاه شریف، وی در ادامه ضمن قدردانی از معاونین و مدیران پیشین و پژوهشی و ارتباط با صنعت دانشگاه گفت: بی‌شک خلأها و کاستی‌هایی در عملکرد این عزیزان وجود دارد، اما همیشه و در حد توان خود حامی پژوهشگران صنعتی بوده و هستند. راه را برای ارتباط این افراد با صنعت هموارتر کرده اند.

دکتر بهزاد در پایان صحبت هایش از حمایت ها و تلاش های دکتر محمدسعید سیف؛ مدیرکل دفتر ارتباط جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز تشکر کرد و گفت: با تحقیقات فراوان دکتر سیف معافیت مالیاتی برای پروژه های صنعتی و معافیت بیمه ای برای قراردادهای پژوهشی ایجاد شد. این مسایل قراردادها را بسیار زیاد کرده و باعث می‌شود که هم دانشگاه‌ها برای قراردادهای پژوهشی باز باشند و هم کارفرمایان با دانشگاه‌ها قراردادهای پژوهشی منعقد کرده‌اند و به ازای مبالغی که پرداخت می‌شود، معافیت‌های مالیاتی دریافت می‌شود.

بخوان  طناب، پل دانش آموزان برای عبور از رودخانه! + فیلم

انتهای پیام



منبع