واکسن زدن بدون سوزن با کمک سونوگرافی!


یک دانشجوی «دانشگاه آکسفورد» برای ارائه نوعی واکسن بدون سوزن تلاش می‌کند که عملکرد آن با کمک سونوگرافی صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از بیوانجینییر، به «مرکز کنترل و هوا از بیماری»(CDC) آمریکا، یعنی یک چهارم بزرگسالان و دو سوم کودکان ترس شدیدی از سوزن دارند. با وجود این سلامت عمومی به این می‌شود که مردم به مایل واکسن‌هایی دریافت کنند که با تزریق می‌شوند.

«دارسی دان لاولس» (Darcy Dunn-Lawless) دانشجوی مقطع دکتری موسسه مهندسی پزشکی «دانشگاه آکسفورد»، در حال بررسی پتانسیل یک واکسن بدون درد و بدون سوزن با روش سونوگرافی است. پیشرفت‌های بعدی در این روش امیدوارکننده به عنوان بخشی از رویداد علمی «Acoustics 2023 Sydney» ارائه خواهد شد که از چهارم تا هشتم دسامبر در مرکز همایش‌های بین‌المللی سیدنی اجرا می‌شود.

لاولس: روش ما متکی به یک پدیده صوتی به نام «حفره‌زایی» (Cavitation) است که تشکیل و ترکیدن حباب‌ها را در واکنش به یک موج صوتی به همراه دارد. هدف ما این است که انتشارات انرژی مکانیکی تولید شده توسط فروپاشی حباب را به سه روش اصلی انجام دهیم. ابتدا، پاک کردن گذرگاه‌ها از لایه بیرونی سلول‌های مرده پوست و فراهم کردن امکان عبور مولکول‌های واکسن. دوم، پمپاژی که مولکول‌های دارو را به این مسیر هدایت می‌کند و در نهایت، غشاهای اطراف خود سلول‌ها را باز می‌کند، زیرا برخی از انواع واکسن‌ها برای اجرای عملکرد خود باید در سلول قرار گیرند.

واکسن زدن بدون سوزن با کمک سونوگرافی!

نمونه‌های اولیه درون‌تنی نشان دادند که روش حفره‌زایی در مقایسه با تزریق معمولی، ۷۰۰ برابر کمتر از مولکول‌های واکسن را انتقال داد، اما واکنش ایمنی را بیشتر ایجاد کرد. پژوهشگران معتقدند که این می‌تواند دلیلی برای داشتن یک منبع غنی از سیستم ایمنی باشد که در مقایسه با تاثیری که می‌گیرند، هدف دارورسانی با روش سونوگرافی است. نتیجه این تلاش، ابداع یک واکسن کارآمدتر است که می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و افزایش کارآیی با کمترین عوارض جانبی کمک کند.

بخوان  هوش مصنوعی بلندگوی عیوب انسان است

لاولس ادامه داد: به نظر من، عارضه جانبی بالقوه اصلی برای همه روش‌های بررسی در پزشکی جهان صدق می‌کند. اگر انرژی از اندازه بدن اعمال شود، به بافت آسیب می‌رسد. قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض حفره‌زایی نیز ممکن است آسیبی به سلول‌ها و ساختارها به همراه داشته باشد. با وجود این، شواهد خوبی وجود دارد که می‌توان با قرار دادن محدود در معرض خطر حفره‌زایی، از چنین آسیب‌هایی جلوگیری کرد. بنابراین، بخش مهمی از تحقیقات من این است که به طور کامل بفهمیم که چه چیزی برای رسیدن به واکسن کجاست.

لاولس به عنوان بخشی از یک گروه بزرگ‌تر تحت نظارت دکتر «مایک گری»(Mike Grey) پروفسور «باب کارلایل»(Bob Carlisle) و پروفسور «کنستانتین کوسیوس»(Constantin Coussios) در آزمایشگاه «BUBBL» دانشگاه آکسفورد کار می‌کند. روش حفره‌زایی می‌تواند به ویژه برای واکسن‌های DNA باشد که در حال حاضر به آن‌ها وارد بدن می‌شوند، سودمند باشند. با کمک روش حفره‌زایی که می‌تواند در نفوذ کردن به غشاهای مانع رسیدن درمان به هسته سلول موثر باشد، بهتر می‌توان از دیگر مزایای واکسن‌های DNA مانند واکنش ایمنی متمرکز، خطر کم عفونت و ماندگاری استفاده کرد.

انتهای پیام



منبع