هوش مصنوعی بلندگوی عیوب انسان است

در این روزگار که تجربیات و ویژگی‌های ما در سیستم‌های هوش مصنوعی است که به طور فزاینده‌ای در حال تعجب می‌شوند، منعکس‌شده‌اند، جای نیست که حتی ربات‌های گفتگوگر نیز این سوگیری‌ها وصببات را به ارث برده‌اند.

بدتر کردن اوضاع در تلاش برای بهبود

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، انسانها به خود می‌بالند که باهوش‌ترین موجودات هستند، اما آیا ما واقعاً باهوش‌ترین هستیم؟ آیا تصمیمات و اعمال ما تا آنجا که می‌توانند منطقی باشند؟ کاملا نه کاملا.

این پژوهش همچنین می‌دهد که افعال تغییری مانند «تعدیل کردن»، «تجدید نظر کردن» یا «زیاد کردن» به طور مشابه می‌شوند.

چیزی که این پژوهش را جالب‌تر می‌کند این است که معکوسی این سوگیری نیز صادق است. به این معنی که واژه‌های مربوط به «افزودن بیشتر» در زمینه‌های «بهبود» می‌شوند که معکوس را می‌دهند این سوگیری در سطوح مختلف ساختارها و کاربردهای زبان انگلیسی است.

مثلاً وقتی از چت‌بات ChatGPT پرسیده شد که نظرش درباره کلمه «افزودن» چیست، پاسخ داد: کلمه «افزودن» کلمه مثبتی است. چیزی به چیز دیگری معمولاً آن را بهتر می‌کند.

مطالعه‌ توسط یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی که از دانشگاه‌های بیرمنگام، گلاسکو، پاتسدام و دانشگاه نورثامبریا در علوم شناختی انجام شده است، بر این اساس انجام شده است.

دکتر بودو وینتر، دانشیار زبان شناختی در دانشگاه بیرمنگام می‌گوید: ما دریافتیم که این سوگیری عمیقاً در زبان انگلیسی جا افتاده است.

علم می‌گویند، هوش مصنوعی سوگیری‌ها و تعصبات انسانی را به ارث برده است و در جدیدترین پژوهش‌ها مشخص می‌شود که «افزودن» را برابر با «بهبود» می‌داند و مفید بودن «کاهش» و حذفاضافات را در نظر نمی‌گیرد.

بخوان  چالش زنده ماندن در شب‌های ماه برای فضانوردان

انتهای پیام



منبع

ثابت شده است که انسانها مستعد سوگیری و تعصب نسبت به چیزی یا کسی هستند. سوگیری خود را تأیید می کند که ناخودآگاه به جستجوی اطلاعات برای ارزیابی آن چیزی است که به آن معتقدیم و سوگیریِ خواهان نیز این است که خود را مسئول موفقیت‌هایمان بدانیم و در عین حال عوامل خارجی را برای‌هایمان مقصر بدانیم. این دو نمونه از سوگیری‌های مشهور و رایج و به خوبی شناخته شده هستند.

دکتر وینتر در پایان گفت: سوگیریِ مثبت در کلمه «افزودن» در زبان انگلیسی می‌تواند بر تصمیم ما تأثیر بگذارد و به این معنی است که ما لایه‌ها و مستطیل‌ها را اضافه می‌کنیم، در حالی که در واقع ممکن است از ساده‌سازی و کاهش استفاده شود. سود ببریم.

سوگیریِ زبانی یکی از این موارد است که از عبارات و کلماتی که مجموعه‌ای از فرضیات را تقویت می‌کنند، می‌توان استفاده کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که ما می‌خواهیم مفهوم «بهبود» را بیشتر با هم مرتبط کنیم تا تفریق و کم کردن. این باعث می‌شود که تصمیم‌گیری، حتی با نیت خوب، به پیچیدگی بیش از حد چیزها در پیدایش تبدیل شود.

علاوه بر این، سوگیری زبانی اگر نادیده گرفته شود می‌تواند بدتر شود تا آن را بهبود بخشد.

هوش مصنوعی بلندگوی عیوب انسان

وی افزود: کلمه «بهبود» از نظر معنایی به جای «کاهش» و «تفریق» به کلماتی مانند «افزودن» و «افزایش» نزدیک‌تر است. بنابراین وقتی کسی در یک جلسه می‌گوید «آیا کسی می‌خواهد این موضوع را بهبود بخشد؟» به طور ضمنی شامل درخواستی برای افزودن چیزی به جای تفریق چیزی است.

بخوان  سایبرتراک می‌تواند قائق شود! - ايسنا

این ربات سپس نمونه‌هایی از این موضوع مانند افزودن شکر به قهوه برای بهبود طعم آن و پیدا کردن دوستان جدید که ما را شادتر می‌کنند، ذکر کرد.