فیلمی از لحظه برخورد صاعقه با سکوی پرتاب موشک «فالکون هوی»

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ویدئوها و تصاویر خیره‌کننده‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده‌اند، لحظه برخورد صاعقه با سکوی پرتاب را در حالی ثبت کرده‌اند که موشک «فالکون هوی» (Falcon Heavy) شرکت «اسپیس‌ایکس» (SpaceX) در انتظار پرتاب روز ۲۷ آوریل است.

وب‌سایت «Spaceflight Now» در توییتر خود، یک ویدیوی باورنکردنی را از حمله صاعقه به سکوی پرتاب منتشر کرد که قدرت ترسناک طبیعت را در حالی نشان داد که رعد و برق، آسمان طوفانی فلوریدا را روشن می‌کرد.

روز بعد، پس از کاهش طوفانی که به تگرگ، گردباد و رعد و برق تبدیل شد، اسپیس‌ایکس در یک توییت نوشت که گروه‌های مهندسی باز، بیشتر را روی فالکون هوی، محموله‌ها و تجهیزات پشتیبانی زمینی انجام دادند. به نظر می‌رسد این بررسی‌ها نشان می‌دهند که دکل حفاظتی در برابر صحت برنامه عمل کرده است و از موشک و محموله آن در برابر آسیب می‌کند.

انتهای پیام



منبع

دوربین های واقع در اطراف سکوی پرتاب، مناظری را از برخورد صاعقه به دکل حفاظتی بالای برج ثابت مستقر در «سکوی پرتاب ۳۹ای»(LC-39A) ثبت کردند. دکل به گونه ای طراحی شده است که بار الکتریکی را از موشک روی سکوی پرتاب دور کند و آن را به طور ایمن به زمین هدایت کند.

این ششمین پرواز موشک فالکون هوی اسپیس‌ایکس به شماره می‌رود که از سه مرحله اول موشک فالکون۹ تشکیل شده است. این پرواز ویژه، یک ارتباط ماهواره‌ای به نام «آرکتوروس»(Arcturus) را نیز حمل می‌کند که محصول شرکت «Astranis Space Technologyz» (Astranis Space Technologies) مستقر در سانفرانسیسکو است و همچنین، یک کیوب‌است اینترنتی اشیا به نام «جی‌اس-۱» است. (GS-1) که توسط شرکت «گراویتی اسپیس»(فضای جاذبه) مستقر در مدیریت مدیریت می‌شود.

بخوان  Waze به کیهان ضربه می زند تا رد شدن از ترافیک را سرگرم کننده تر کند

فیلمی که در توییتر منتشر شده است، لحظه برخورد صاعقه را با سکوی پرتاب موشک «فالکون هوی» شرکت «اسپیس‌ایکس» نشان می‌دهد.

این پرتاب که قرار بود یک ماهواره «ویاست-3 آمریکا» (ViaSat-3 Americas) را به مدار زمین بفرستد، برای پرتاب در روز 28 آوریل برنامه‌ریزی دوباره به تعویق افتاد. فالکون هوی سرانجام روز ۳۰ آوریل ساعت ۸:۲۶ شب به وقت منطقه زمانی شرقی، همراه با ماهواره ۶۴۰۰ زمینی پرواز کرد.

در ویدئوی زیر می‌توانید لحظه برخورد صاعقه با سکوی پرتاب را ببینید.

«مرکز فضای کندی»(KSC) ناسا در فلوریدا، شرایط هوایی ناملایمی را تجربه کرد و در معرض خطرهای رعد و برق و گردباد قرار گرفت که باعث شد برای پرتاب فالکون هوی شود. زمان پرتاب به روز ۳۰ آوریل موکول شد.