مارک زاکربرگ اپل ویژن پرو را امتحان کرده است، و میخواهد بدانید که متا کوئست 3 «محصول بهتری است». با توجه به اینکه شرکت او Quest 3 را میسازد، جای تعجب ندارد، اما پس از بررسی تمام استدلالهایش، او یک نکته دارد – از بسیاری جهات، Quest 3 بهتر از مدل پیشرفته اپل است.
زاکربرگ در ویدیوی خود که در اینستاگرام منتشر کرده است، با برجسته کردن این واقعیت شروع میکند که Quest 3 یک کتابخانه نرمافزار تعاملی تأثیرگذارتر از Vision Pro ارائه میدهد و در حال حاضر قطعاً همینطور است. بله، Vision Pro دارای Fruit Ninja، برخی برنامههای فضایی دیگر (همانطور که اپل آنها را میگوید) و تعداد زیادی برنامههای پورتشده برای آیپد دارد، اما هیچ چیز در Vision Pro به کیفیت یا سطح غوطهوری Asgard's Wrath 2، Walkabout نمیرسد. مینی گلف، Resident Evil 4 VR، The Light Brigade یا هر یک از بازی های شگفت انگیز Quest 3 VR.
همچنین فاقد برنامه های تناسب اندام است. من در حال حاضر در حال آزمایش برخی از آنها برای یک آزمایش تناسب اندام واقعیت مجازی هستم (منتظر نتایج در ماه مارس باشید) و عاشق کار با Quest 3 خود در برنامه هایی مانند Supernatural شده ام. Vision Pro نه تنها چنین تجربههایی را ارائه نمیدهد، بلکه طراحی آن نیز برای آنها مناسب نیست – کابل آویزان میتواند مانع ایجاد شود، و رابط صورت پارچهای در عرق خیس میشود. یک رابط سیلیکونی صورت بر اساس تجربه من ضروری است.
تنها حوزه نرم افزاری که Vision Pro در آن پیشتاز است، ویدئو است. وقتی صحبت از ارائه بهترین خدمات استریم در VR به میان میآید – فقط داشتن YouTube و Xbox Cloud Gaming – به شدت کمبود پلتفرم Quest دارد و مشخص نیست که آیا این تغییر میکند یا چه زمانی. از متا پرسیدم که آیا برنامهای برای آوردن سرویسهای استریم بیشتر به کوئست دارد یا خیر، و نمایندهای به من گفت که «در حال حاضر اطلاعات بیشتری برای اشتراکگذاری ندارد».
زاکربرگ همچنین برخی از مشکلات طراحی را برجسته می کند. Vision Pro سنگینتر از Quest 3 است و اگر از بند کشباف انفرادی با ظاهری جذاب استفاده میکنید، بهترین راحتی یا پشتیبانی را تجربه نخواهید کرد – در عوض اکثر آزمایشکنندگان Vision Pro توصیه میکنند که از باند Dual-Loop استفاده کنید. با طراحی باند پیشفرض Quest 3 مطابقت دارد زیرا پشتیبانی از روی سر دارد.
همچنین با Vision Pro نمی توانید عینک بزنید. در عوض شما نیاز به خرید درج های گران قیمت دارید. وقتی از Quest 3 استفاده میکنید، میتوانید به سادگی هدست را با استفاده از یک نوار لغزنده روی رابط صورت، از صورت خود دور کنید تا فضایی برای مشخصات خود باز کنید.
سپس کمبود کنترلر وجود دارد. در Vision Pro، مگر اینکه در حال انجام بازی ای باشید که از یک کنترلر پشتیبانی می کند، باید فقط به ردیابی دستی تکیه کنید. من از Vision Pro استفاده نکردهام، اما هر حسابی که خوانده یا شنیدهام – از جمله زاکربرگ – به وضوح نشان داده است که ردیابی دستی در Vision Pro نسبت به Quest قابل اعتمادتر نیست. احساس می کنم که 95٪ از مواقع یکپارچه کار می کند، که دقیقاً تجربه من در Quest 3 است.
کنترلکنندهها کمتر غوطهور هستند، اما به بهبود دقت کمک میکنند – فعالیتهایی مانند تایپ VR را بدون نیاز به صفحهکلید فیزیکی بسیار قابل اعتمادتر میکنند. علاوه بر این، با توجه به اینکه اکثر نرمافزارهای VR و MR موجود در حال حاضر برای کنترلرها طراحی شدهاند، توسعهدهندگان نرمافزار به ما گفتهاند که در صورت داشتن گوشی، انتقال آثارشان به Vision Pro بسیار آسانتر خواهد بود.
در نهایت، ارزش وجود دارد. هر مقایسه Meta Quest 3 و Apple Vision Pro قیمت را افزایش می دهد، بنابراین ما به این نکته توجه نمی کنیم، اما چیزهای زیادی برای گفتن وجود دارد که هدست متا فقط 499.99 دلار / 479.99 پوند / 799.99 دلار استرالیا است به جای 3499 دلار (اینطور نیست هنوز در خارج از ایالات متحده موجود است). بدون شک Quest 3 به شما پول بهتری می دهد.
Vision Pro: پایین یا بیرون نیست
گفته میشود، در حالی که زاکربرگ استدلالهای محکمی ارائه میکند، او در مورد اینکه چگونه Vision Pro در برخی زمینهها پیشتاز است، اغراق میکند و حتی اغراق میکند که Quest 3 در برخی دیگر چقدر بهتر است – و اینها نیز جزئیات کوچکی نیستند.
اولی واقعیت ترکیبی است. در مقایسه با Meta Quest Pro، Vision Pro جهشی پیش رو دارد، اگرچه گزارشهای دریافتی از افرادی که Quest 3 را امتحان کردهاند نشان میدهد که Vision Pro چندان پیشرفتی را ارائه نمیدهد – و از جهاتی بدتر است، همانطور که زاکربرگ اشاره میکند. .
برای نشان دادن کیفیت عبور Quest 3، زاکربرگ فاش میکند که ویدئویی از مقایسه او این دو هدست با استفاده از Quest 3 ضبط میشود، و بسیار خوب به نظر میرسد – اگرچه با استفاده از هدست میتوانم به شما بگویم که این نشاندهنده چه عبوری نیست. در واقع به نظر می رسد احتمالاً به دلیل نحوه پردازش ویدیو، ضبطهای واقعیت ترکیبی در Quest همیشه زندهتر و کمتر از تجربه زنده آن به نظر میرسند.
بر اساس حسابهای سوگیری کمتری از افرادی که از Quest 3 و Vision Pro استفاده کردهاند، به نظر میرسد که خوراک گذر زنده روی هدست اپل معمولاً کمی کمتر دانهدار است، اگرچه هنوز هم کامل نیست. با این حال، هنگامی که سر خود را حرکت می دهید، تاری حرکتی بسیار بدتری دارد.
زاکربرگ علاوه بر این، نمایشگرهای Vision Pro را هدف قرار میدهد و اشاره میکند که روشنایی کمتری نسبت به LCDهای Quest 3 دارند و میدان دید باریکتری را ارائه میدهند. هر دوی این نکات صحیح است، اما من احساس میکنم که او اعتبار کافی به هدست اپل در مورد دو نکته مهم دیگر نمیدهد.
در حالی که او اعتراف می کند که ویژن پرو رزولوشن بالاتری ارائه می دهد، اما این کار را بسیار کوتاه انجام می دهد. نمایشگرهای دوگانه 3680 در 3140 پیکسل Vision Pro تجربه بسیار واضحتری نسبت به صفحهنمایشهای دوگانه 2064 در 2208 پیکسلی Quest 3 ارائه میدهند. با توجه به اینکه از این صفحه نمایش برای همه چیز استفاده می کنید، نمی توان مزیت جلوه های بصری بهتر را نادیده گرفت – و تراکم پیکسلی بالاتر نیز به این معنی است که Vision Pro غوطه ورتر است، زیرا جلوه کمتری از درب صفحه نمایش را تجربه خواهید کرد. خطوط بین پیکسل ها را ببینید زیرا نمایشگر به چشمان شما نزدیک است).
زاکربرگ همچنین این واقعیت را نادیده می گیرد که صفحه نمایش ویژن پرو OLED است. بله، این بدان معنی است که آنها پر جنب و جوش کمتری دارند، اما نتیجه این است که آنها کنتراست بسیار بهتری را برای رنگ های مشکی و تیره ارائه می دهند. کنتراست بهتر نشان داده شده است که بر اساس آزمایشهای متا و دیگران، غوطهور شدن کاربر در VR را بهبود میبخشد، بنابراین تعجب نمیکنم اگر هدست بعدی Quest از OLED نیز استفاده کند – شایعات نشان میدهند که این کار خواهد بود، و من به طور جدی امیدوارم که اینطور باشد.
در نهایت، ردیابی چشم وجود دارد، چیزی که Quest 3 کاملاً فاقد آن است. من فکر نمیکنم در دسترس نبودن ردیابی چشم در واقع یک مشکل باشد، اما این سزاوار مقاله خاص خود است.
صرف نظر از اینکه آیا شما با یک یا همه استدلال های زاکربرگ موافق هستید یا هیچ یک از آنها، چیزی که از ویدیو مشخص است این است که Vision Pro مدیر عامل متا را به کار انداخته است.
او ویدیوی خود را با بیان ترجیح خود برای Quest 3 و مدل باز متا (برخلاف راه اندازی باغ دیواری بسته اپل، که شما را محدود می کند فقط از هدست به روشی که اپل می خواهد استفاده کنید) برای “برنده شدن” پایان می دهد. دوباره” مانند ویندوز در فضای محاسباتی.
اما باید منتظر بمانیم و ببینیم که چگونه می شود. همانطور که خود زاکربرگ اذعان می کند، “آینده هنوز نوشته نشده است” و تنها زمان نشان خواهد داد که آیا اپل، متا یا برخی از بازیکنان جدید در بازی (مانند سامسونگ با هدست XR سامسونگ) در درازمدت برتر خواهند بود یا خیر.