شناسایی قدیمی ترین رشته در شبکه کیهانی توسط جیمز وب

فن و گروهش به عنوان بخشی از پروژه ASPIRE (مطالعه بررسی‌هاله‌های‌قدر در عصر یونیزه‌سازی مجدد) کار می‌کنند که هدف آن بررسی تأثیرگذاری بر روی اولین سیاه‌چاله‌ها بر روی طرح‌های کهکشانی است. اختروش کشف شده در اینجا نیز یکی از ۲۵ اختروش جهان نخست است که این پروژه بررسی شده است.

این رشته تازه کشف شده در زمان جوانی کیهان – تنها 83 میلیون سال پس از انفجار بزرگ – شکل گرفته است. این رشته به یک جرم آسمانی بسیار درخشان لنگر انداخته است که در مرکز آن ابرسیاه‌چاله شناخته شده به عنوان یک اختروش قرار دارد. این سیاه‌چاله درخشان در وهله اول دلیلی برای کشف این رشته توسط دانشمندان بود.

در یک شب با آسمانی ممکن است به نظر برسد که ستاره‌های آسمان کم و بیش به طور مستقیم توزیع شده‌اند، اما اینطور نیست. همه‌ی ستارگان بخشی از یک شبکه کیهانی غول‌پیکر هستند که در سراسر جهان مانند رشته‌هایی از تار عنکبوت به هم پیوند می‌دهند و بخش‌های غیرقابلی از تصور نیست و عدم وجود آن در میان آن نهان است.

تلسکوپی فضای جیمز وب اولین رشته را در «شبکه کیهانی» که تا به حال دیده شده است، شناسایی کرد.

پژوهشگران فرض می‌کنند که سیاه‌چاله‌ها با عمل به عنوان چاه‌های گرانشی برای جذب ماده‌ها و گاهی اوقات با پرتاب کردن آن بر روی «بادهای کیهانی» که به دور اختروش‌های بسیار فعال می‌چرخند، شبکه‌های کیهانی کمک کرده‌اند، می‌شوند. گرانش، این رشته‌های متشکل از ستاره و غبار را حتی زمانی که باد آنها را به سراسر جهان می‌کشانند، به هم متصل نگه می‌دارند.

بخوان  به روز رسانی ویندوز 11 به کاربران کنترل بیشتری بر روی آنچه از یک فایل استفاده می کند، می دهد

فیژ وانگ، دانشگاه آرزونا و پژوهشگر این مطالعه می‌گوید: این یکی از اولین ساختارهای رشته‌های است که بشر کشف‌شده و مرتبط با یک اختروش دوردست است.

شیاهوی فن شناس‌ دانشگاه آریزونا و یکی از اعضای این گروه پژوهشی در بیانیه‌ای گفت: از این‌که این رشته ستاره چقدر طولانی و تا چه اندازه باریک است، شگفت‌زده شد. انتظار داشتم چیزی پیدا کنم، اما انتظار چنین ساختاری به این درازا و مشخصاً نازک را نداشتم.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ستاره شناسان با استفاده از داده‌های تلسکوپی فضای جیمز وب توده‌های از کهکشان‌های باستانی را کشف کرده‌اند می‌توانند قدیمی‌ترین از «شبکه کیهانی» باشند که رشته‌هایی را کشف کرده‌اند.

اکنون در دو مقاله منتشر شده در Astrophysical Letters، مجله تحقیقاتی شواهدی را به تفصیل بیان کرده‌اند که این بزرگراه عظیم کیهانی است تا طلوع جهان امتداد دارد.

ستاره شناسان با استفاده از داده‌های تلسکوپی فضای جیمز وب، یک رشته عظیم گازی متشکل از ۱۰ کهکشان نزدیک به بیش از سه میلیون سال نوری را کشف کردند. به گفته آنها، این رشته باستانی از گاز و ستارگان ممکن است نشان دهنده قدیمی ترین رشته های موجود در شبکه کیهانی باشد.

انتهای پیام



منبع

پژوهشگران فکر می‌کنند که در نهایت، این رشته به خوشه‌های کهکشان‌ها، شبیه به خوشه‌کُما است که تقریباً ۳۳۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، متراکم می‌شود.