مهندسان چینی میگویند یک انقلابی ایجاد کرده است که موتور قدرتمندترین موتور مافوق صوت جهان است و میتواند به سرعت ۱۶ ماخ برسد.
به گزارش ایسنا و به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست(SCMP)، پژوهشگران تسلیحات مافوق صوت چینی ادعا میکنند قویترین موتور انفجار دوار جهان را ساختهاند.
این موتور هوا-تنفسی جدید که با عنوان «انقلابی»نامیده میها میتوانند یک هواپیما را تا ارتفاع یک کیلومتری بالا ببرد و به سرعت حدود ۱۶ ماخ (۱۶برابر سرعت صوت) افزایش دهند.
اگر این ادعا صحیح باشد، با چنین سرعتی، پروازهای بین قرههای چند ساعت طول خواهد کشید و در مقایسه با موتورهای جت معمولی سوخت بسیار کمتری مصرف میشود.
یک موتور جدید انقلابی
این موتور توسط ژانگ یینینگ و تیمش در مؤسسه ماشین آلات قدرت پکن همراه با ارتش خلق چین طراحی شده است و اطلاعات کمی در مورد آن، فراتر از طرحی است که در مجله معتبر China Journal of Propulsion Technology منتشر شده، در دسترس است.
این موتور در دو حالت کار میکند که حالت اول یک حالت ۷ ماخ است که به عنوان یک موتور انفجاری دوار پیوسته(RDE) کار میکند.
در این حالت، هوای بیرون با مخلوط سوخت میشود و مشتعل میشود که باعث ایجاد یک موج شوک میشود. این موج در یک محفظه حلقوی منتشر میشود و در طول چرخش میشود، بیشتر میشود و در نتیجه یک نیروی رانش قوی و مداوم برای هواپیما ایجاد میکند.
ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای ژاپن نیز در حال حاضر روی مفاهیم RDE خود با ناسا کار میکنند و پیمانکارانی مانند شرکت جنرال الکتریک به نمونهای از این موتورها را روی زمین آزمایش کرده است.
چین نیز به خود با آزمایشهای زمینی و حتی یک نوع پهپاد را به فناوری RDE آزمایش کرده و پیشرفتهایی در این فناوری داشته است.
اما در حالت دوم، یعنی زمانی که هواپیما با سرعت بیشتری از ۷ ماخ حرکت میکند، ضربهای از چرخش میشود و روی یک سکوی دریرهای در عقب موتور موتورها میشود. این به حفظ نیروی رانش در یک خط ارتباط مستقیم کمک میکند.
دلایلی که پژوهشگران در این مقاله توضیح میدهند، سوخت به سرعت بالای هوای ورودی، با رسیدن به سکوی عقب به طور خودکار فجر میشود و موتور در طول عملیات میتواند به عنوان عامل محرکه اصلی خود منفجر شود.
ژانگ و همکارانش در مقاله تحقیقاتی میزان بهرهوری و بازدهی موتور خود را فاش نکردند. با این حال، بر اساس آمارهای علمی قبلی، انفجارهای قابل احتراق میتواند نزدیک به ۸۰ درصد انرژی شیمیایی را به انرژی جنبشی تبدیل کند. این یک پیشرفت قابل توجه در مقایسه با موتورهای تربوفن معمولی است که معمولاً بازدهی ۲۰ تا ۳۰ درصدی را به همراه دارند و بر احتراق آهسته و ملایم تکیه میکنند.
تیم ژانگ ادعا میکند که آنها را طراحی میکند که انفجارهای چرخشی و خط مستقیم را در یک محدوده نقطه عطف ادغام میکند، «اولین در جهان» و نشانه نبوغ چینی است.
پژوهشگران چینی میگویند: این راهحلها را میتوان پیشبینی کرد و انتظار میرود بازده سیکل ترمودینامیکیینه را تقریباً همه محدودههای سرعت بهبود بخشد و تغییری انقلابی در پیشرانههای هوافضای ایجاد کند.
به گفته این تیم پژوهشی، انتقال به موتور انفجار جدید به دلیل دارا بودن دو حالت عملیاتی، چالش برانگیز بود. با نزدیک شدن به سرعت به ۷ ماخ، حالت انفجار چرخشی ناپایدار میشد، بنابراین حالت انفجار مورب باید به سرعت فعال شود.
به گفته نویسندگان، راه حل های بالقوه برای این مشکل وجود دارد. یکی کاهش سرعت هوای ورودی از ۷ ماخ به ۴ ماخ یا حتی کمتر است. این به سوخت اجازه میدهد تا به اندازه کافی برای احتراق خودکار گرم شود. راه حل دیگر اعمال جزئی در ساختار داخلی موتور مانند تغییر قطر سکوی دایرهای و زاویه شیب ضربه است. این تغییرات میتواند بر عملکرد کلی موتور تأثیر بگذارد.
کار بیشتر باید انجام شود
به گفته تحلیلگران، این موتور در شرایط عملیاتی میتواند در اکثر سناریوهای رایج کارآمد باشد. با این حال، آنها همچنین میکنند که تنها تکیه در این مقاله برای ایجاد یک محصول کاربردی و قابل استفاده کافی نیست. این به این دلیل است که برخی از اعتبارات مهندسی حیاتی، مانند فضای محدود موجود برای مسیر جریان هوا در این مقاله گنجانده نشده است.
انتهای پیام