به لطف مجموعه ای از کلیپ های ویدیویی آزمایشی که توسط هفت هنرمند با استفاده از پلتفرم ایجاد ویدیوی مولد OpenAI، Sora، ساخته شده اند، مردی با یک بادکنک برای سر به نوعی عجیب ترین چیزی نیست که امروز می بینید.
برخلاف چت ربات ChatGPT AI OpenAI و پلتفرم تولید تصویر DALL-E، ابزار تبدیل متن به ویدئو این شرکت هنوز به صورت عمومی در دسترس نیست. با این حال، روز دوشنبه، OpenAI فاش کرد که به سورا امکان دسترسی به «هنرمندان تجسمی، طراحان، کارگردانان خلاق و فیلمسازان» را داده است و تلاشهای آنها را در یک پست وبلاگ «برداشتهای اولیه» فاش کرده است.
در حالی که تمام فیلمهایی که از 20 ثانیه تا یک دقیقه و نیم طول میکشند از نظر بصری خیرهکننده هستند، بیشتر آنهایی هستند که ممکن است به عنوان انتزاعی توصیف کنید. فیلم 20 ثانیهای Artist In Residence از OpenAI، الکس ربن، کاوشی در مورد آنچه میتواند برخی از مجسمههای او (یا حداقل مفاهیم برای آنها باشد) است، و ویدیوی کارگردان خلاق جوزفین میلر، مدلهایی را به تصویر میکشد که با شیشههای رنگی نیمهشفاف ترکیب شدهاند.
همه ویدیوها آنقدر باطنی نیستند.
اگر بخواهیم برای سرگرمیترین جایزهها جایزه بدهیم، ممکن است این جایزه «Air Head» شرکت تولید چندرسانهای بچههای خجالتی باشد. این یک فیلم کوتاه روی بینی درباره مردی است که سرش یک بادکنک زرد پر از هوای داغ است. ممکن است شما را به یاد یک نسخه پیچ خورده با هوش مصنوعی فیلم کلاسیک بیاندازد، بالون قرمز، هر چند فقط در صورتی که انتظار داشتید پسر بزرگ شود و با بادکنک قرمز ازدواج کند و … مهم نیست.
توانایی سورا در ادغام قانع کننده سر بادکنک فوق العاده با چیزی که شبیه بدن انسان و محیطی واقع گرایانه است، خیره کننده است. همانطور که والتر وودمن از بچه های خجالتی اشاره کرد، “به همان اندازه که سورا در تولید چیزهایی که واقعی به نظر می رسند عالی است، چیزی که ما را هیجان زده می کند توانایی اش در ساختن چیزهایی است که کاملاً سورئال هستند.” و بله، این یک فیلم کوچک خنده دار و بسیار سورئال است.
اما صبر کنید، عجیب تر می شود.
ویدیوی دیگری که باعث میشود در نیمهشب از خواب بیدار شوید، هنرمند دیجیتال دان آلن استیونسون سوم “Beyond Our Reality” است، که مانند یک فیلم طبیعت پیچ خورده نشنال جئوگرافیک است که ادغام حیواناتی مانند زرافلامینگو را به تصویر میکشد. خوک ها و گربه مارماهی هر یک به نظر می رسد که گویی یک دانشمند دیوانه حیوانات متفاوتی را گرفته، آنها را کنده کاری کرده و سپس آنها را کاملاً ترکیب کرده تا این واهی های جدید را ایجاد کند.
OpenAI و هنرمندان هیچ گاه دستورات استفاده شده برای تولید ویدیوها و تلاشی که برای رسیدن از ایده به ویدیوی نهایی انجام شده است را شرح نمی دهند. آیا همه آنها صرفاً یک پاراگراف را که صحنه، سبک و سطح واقعیت را توصیف میکند تایپ کردند و به اینتر ضربه زدند، یا این یک روند تکراری بود که به نوعی آنها را به جایی رساند که سر بالون مرد کاملاً به شانههایش برخورد کرد یا خرگوش آرمادیلو متحول شد. از گروتسک تا محصول نهایی و زیبا؟
اینکه OpenAI از خلاقان دعوت کرده است تا Sora را برای اجرای آزمایشی انتخاب کنند، تعجب آور نیست. این معیشت آنها در هنر، فیلم و انیمیشن است که بیش از همه در معرض خطر توانایی های چشمگیر سورا قرار دارد. به نظر می رسد اکثر آنها متقاعد شده اند که این ابزاری است که می تواند به آنها کمک کند سریعتر محصولات تجاری نهایی را توسعه دهند.
جوزفین میلر در پست وبلاگ گفت: “توانایی مفهوم سازی سریع در چنین سطح بالایی از کیفیت نه تنها فرآیند خلاقیت من را به چالش می کشد، بلکه به من کمک می کند تا در داستان سرایی تکامل پیدا کنم. این به من امکان می دهد تخیل خود را با محدودیت های فنی کمتر ترجمه کنم.”
برو کلیپ ها را ببین اما اگر نصف شب با جیغ از خواب بیدار شدی ما را سرزنش نکن.