«Minecraft»، «Valheim»، «Raft» به چند مورد اشاره میکنیم: تیمهای کوچک یا حتی یک نفره از سوئد بازیهای ویدیویی موفقتری نسبت به آنچه که از یک کشور کوچک انتظار میرود تولید کردهاند.
فیلیپ پیستر، که یکی از بنیانگذاران شرکت سازنده بازی های کوچک Landfall است، در پاسخ به سوالی درباره موفقیت صنعت بازی سوئد، می گوید: «آب و هوا سرد است – شما در داخل می نشینید و بازی می کنید، و کاری در بیرون ندارید.
این استودیو که در یک ویلا در حومه ای آرام در غرب استکهلم قرار دارد، موفقیت شگفت انگیزی برای خود داشته است.
دیوارهای دفتر گوشه کوچک با آثار هنری الهام گرفته از انیماتور ژاپنی هایائو میازاکی، قابهایی از اسباببازیهای قدیمی و قفسهای از اسباببازیهای مخملخواب تزئین شده است.
مطابق با سنت خود در انتشار جدید در 1 آوریل، آنها اخیراً جدیدترین بازی خود را منتشر کردند: “Content Warning”.
هدف این بازی چندنفره خنده دار این است که از ترس دوستان خود فیلم بگیرید و ویدیوها را در پلتفرم رسانه اجتماعی تصوری SpookTube آپلود کنید – به امید اینکه در فضای مجازی منتشر شود.
برای کمک به شروع بازی، Landfall تصمیم گرفت که بازی برای یک روز رایگان باشد، اما روی هیچ تبلیغاتی سرمایه گذاری نکرد.
در کمال تعجب شرکت، بیش از شش میلیون نفر در 24 ساعت اول از این پیشنهاد استقبال کردند.
برنامه نویس Zorro Svardendahl گفت که یکی از اهداف این شرکت شکستن رکورد قبلی برای تعداد افرادی است که همزمان در پلتفرم بازی Steam بازی می کنند.
این معیار به عنوان بازیکنان همزمان شناخته می شود و معمولاً در صنعت برای ارزیابی محبوبیت یک بازی استفاده می شود. رکورد قبلی برای سقوط به زمین 29000 بود.
سوارندال به خبرگزاری فرانسه گفت: «در روز دوم، فکر میکنم به 200 هزار نفر رسیدیم… که رقم بسیار بزرگی است.
حرکت سریع
“Content Warning” آخرین نمونه از گروههای کوچک سوئدی است که به موفقیت بزرگی دست یافتهاند.
در اوایل سال 2021، استودیو آیرون گیت «والهایم» با تم وایکینگها را منتشر کرد – که توسط یک تیم پنج نفره ساخته شد – و به سرعت مخاطبان جهانی پیدا کرد و بیش از 12 میلیون نسخه فروخت.
موفقیت دیگری به نام «کلک» – که در آن بازیکنان وظیفه زنده ماندن روی یک قایق شناور در اقیانوس را دارند – توسط سه دانشجوی شاغل در دانشگاه اوپسالا ساخته شد.
معروف ترین مثال البته “Minecraft” است که اولین بار توسط یک نفر توسعه یافت: Markus “Notch” Person.
از زمان انتشار اولیه خود در 17 می 2009، بازی Minecraft به پرفروش ترین بازی ویدیویی در تاریخ تبدیل شده است و Mojang در سال 2023 اعلام کرد که فروش آن از 300 میلیون نسخه فراتر رفته است.
سوارندال گفت: “من فکر می کنم تیم های کوچک می توانند خیلی سریع کار کنند و حرکت کنند.”
او توضیح داد که افراد میتوانند بر اساس آنچه درست به نظر میرسد تصمیم بگیرند، نه اینکه مجبور باشند از طریق یک بوروکراسی چند سطحی شرکتی مذاکره کنند.
Svardindal معتقد است رویکرد هوشمندانهتر توسط یک تیم کوچکتر کلید موفقیت Content Warning بود که تنها در شش هفته توسعه یافت.
اما برخی از توسعهدهندگان بازی در سوئد به استودیوهای بزرگ با صدها کارمند تبدیل شدهاند، مانند DICE – خالقان سری “Battlefield” – و Massive Entertainment – که در حال حاضر در حال توسعه بازی آینده “جنگ ستارگان Outlaws” هستند.
این کشور نوردیک همچنین محل استقرار غول بازی های ویدیویی Embracer است که کنترل تعداد زیادی استودیو را در اختیار دارد و صاحب امتیاز “Tomb Raider” است.
با وجود اینکه سوئد تنها 10.5 میلیون نفر جمعیت دارد، بازی های سوئدی هفت میلیارد بار دانلود شده اند، طبق آمار صنعت بازی سوئد که تخمین می زند هر چهارم نفر در جهان یک بازی ساخته شده در سوئد را بازی کرده اند.
در سال 2022، بازیسازان این کشور مجموعاً 32.5 میلیارد کرون (3 میلیارد دلار) درآمد داشتند.
پر استرومبک، رئیس صنعت بازی سوئد، گفت که عوامل متعددی وجود دارد که موفقیت بازی در این کشور را توضیح می دهد.
دارای تعدادی مدرسه با کیفیت بالا است که نیروی کار شایسته و همچنین فرهنگی را برای کار گروهی تربیت می کند.
'رسالت'
علاوه بر این، اندازه کوچک سوئد به این معنی بود که توسعه دهندگان در ابتدا به دنبال دستیابی به مخاطبان جهانی بودند.
استرومباک به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما اکنون چندین دهه سنت در این صنعت داریم.
او گفت که اولین بذرهای صحنه سوئد را می توان در “فرهنگ نرد” دهه 1980 یافت.
پیشگامان برنامه نویسی را در کامپیوتر Commodore 64 آموختند، در حالی که مکانیک بازی را از بازی های نقش آفرینی یاد گرفتند.
استرومبک گفت: «آن زمان هیچ کس متوجه نشد که این صنعت به یک صنعت میلیارد دلاری تبدیل خواهد شد.
وستر در Landfall اشاره می کند که خود سوئدی ها نیز بازیکنان بزرگی هستند.
او گفت: “فرهنگ بازی در اینجا بسیار قوی است، هم از نظر بازی و هم از نظر توسعه.”
Svardindal افزود که این فرهنگ شروع به تغذیه خود کرده است و توسعه دهندگان جوان از پیشینیان خود الهام می گیرند.
به عنوان یک “هوادار واقعاً بزرگ Minecraft”، او خودش از اینکه فهمید این بازی در کشورش توسعه داده شده بود، شگفت زده شد.
“این یک پیشگویی خود تحقق بخشی است. چون می دانستم مردم در سوئد بازی می سازند، می دانستم که می توانم در سوئد بازی بسازم.”
© 2024 Agence France-Presse
نقل قول: Sweden's Small Game Studios Punch Above their Weight (2024، 13 مه) بازیابی شده در 22 مه 2024 از https://techxplore.com/news/2024-05-sweden-small-game-studios-weight.html
این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. علیرغم هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوا فقط برای مقاصد اطلاعاتی ارائه شده است.