کشفی عجیب در مورد یک سیارک خطرناک

مارشال گفت: این خبر خوبی برای گروه ماموریت دستینی+ است زیرا تغییر می کند به این معناست که جهت گیری فایتون در زمان پرواز فضایپیما را می توان به طور دقیق پیش بینی کرد. بنابراین، آنها خواهند فهمید که کدام مناطق توسط خورشید روشن می‌شوند.

پژوهشگران اخیرا یک کشف قابل توجه در مورد فایتون وجود دارد. آنها دریافتند که چرخش آن در حال افزایش است. دوره چرخشی این سیارک، سالانه چهار میلی‌ثانیه کاهش می‌یابد. حتی یک تغییر کوچک مانند این نمونه می‌تواند بر اکتشافات ماموریت دستینی+ تأثیر بگذارد. دانستن این سرعت چرخش ویژه به پژوهشگران امکان می‌دهد تا جهت‌گیری سیارک را طی پرواز فضاپیما با دقت بیشتر پیش‌بینی کنند و در مشاهدات خود دقیق‌تر باشند.

انتهای پیام



منبع

تحقیقات هنوز در حال بررسی در مورد فایتون هستند و ماموریت دستینی+ مطمئنا اطلاعات بیشتری را فاش خواهد کرد. ما می‌دانیم که فایتون آن قدر بزرگ و به زمین نزدیک است که می‌توان آن را یک سیارک بالقوه خطرناک نامید اما به این نتیجه رسید که هیچ بدیهی را برای سیاره ما ایجاد نمی‌کند.

به ندرت اتفاق می‌افتد که چرخش یک سیارک تغییر کند. فایتون یازدهمین سیارک شناخته شده است که تغییری را در دوره چرخشی خود نشان می‌دهد و بزرگترین سنگ فضایی با متراژ 5.4 کیلومتر است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، “آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن”(JAXA) در نظر دارد در سال ۲۰۲۴، فضای “دستینی+”(+DESTINY) خود را به سوی یک سیارک نزدیک به زمین موسوم به “فایتون”(Phaethon) پرتاب کند که هدف آن پرواز از نزدیک باشد. این سنگ فضایی در سال ۲۰۲۸ است. به همین دلیل، این سیارک بالقوه خطرناک مورد بررسی قرار گرفته است.

بخوان  ۴۸ ماهواره «استارلینک» به مدار زمین پرتاب شدند

کشفی عجیب در مورد یک سیارک خطرناک

“شان مارشال”(شان مارشال)، دانشمند سیاره‌شناس “رصدخانه آرسیبو”(Arecibo Observatory) در پورتوریکو، با استفاده از داده‌ها و مشاهدات سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۲۱، مدلی را برای تعیین شکل فایتون در آماده‌سازی برای مأموریت دستینی+ کرد.

مارشال در بیانیه‌ای گفت: پیش‌بینی‌های مدل در مورد شکل سیارک، با داده‌ها مطابقت نداشتند. زمان‌هایی که مدل‌هایی در درخشان‌ترین حالت بود، به وضوح با زمان‌هایی که فایتون در درخشان‌ترین حالت می‌شد، هماهنگ نبود. من متوجه شدم که این تفاوت را می‌توان با تغییر اندک دوره چرخش فایتون در زمان قبل از رصدهای ۲۰۲۱ توضیح داد.

مارشال دریافت مدلی که به بهترین وجه با داده ها مطابقت دارد، شامل شتاب چرخشی ثابت است. این ثبات، کاهش دوره چرخشی فایتون به میزان چهار میلی‌ثانیه در سال است.

پژوهشگران حوزه سیاره‌شناسی در بررسی‌های خود، نکته عجیبی را در مورد یک سیارک، پژوهشگران خطرناک کشف کرده‌اند.