ساعت هوشمند ساخت دانشمند ایرانی برای تشخیص بیماری قلبی



«حمید قنبری» دانشمند ایرانی «دانشگاه میشیگان» یک ساعت مچی ارائه کرد که اولین دستگاه بالینی مچی برای نظارت بلندمدت بر پزشکی و تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی است.

به گزارش ایسنا و به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه میشیگان، با افزایش فناوری‌های پوشیدنی، ساعت‌های هوشمند در سراسر جهان به عنوان راهی برای نظارت بر سلامتی مصرف‌کنندگان مصرف‌کننده می‌شوند. این دستگاه‌ها به برخی از کاربران می‌گویند که به فیبراسیون دهلیزی مبتلا هستند. فیبریلاسیون دهلیزی، ضربان نامنظم قلب را به همراه دارد که به افزایش خطر حمله قلبی و سکته می‌انجامد.

«حمید قنبری» الکتروفیزیولوژیست قلب «مرکز قلب و پزشک فرانکل» در «دانشگاه میشیگان»(UMich) گفت: متأسفانه این امر به وقوع می‌پیوندد که یک سونامی از بیماران سالم آسیب دیده است که از فیبریلاسیون دهلیزی شکایت دارند و ما شاهد موارد مثبت کاذب هستیم. بدون نیاز به فیبریلاسیون دهلیزی هستیم. بدون اینکه واقعاً راهی برای استفاده بالینی از این دستگاه‌ها داشته باشید.

گروه پژوهشی قنبری برای تشخیص این شکاف بالینی، یک ساعت مچی ابداع کرد که ضربان قلب کاربر را به طور مداوم کنترل می‌کند و از یک الگوریتم خاص به‌فرد برای تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی کمک می‌گیرد. این ساعت موسوم به «Verily Study Watch» در تشحیص دادن فیبریلاسیون دهلیزی شرکت‌های بسیار دقیق بود.

قنبری گفت: در حال حاضر معمولا بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را با کمک نوار قلب مدیریت می‌کنیم اما این کار در آینده با کمک یک ساعت مچی انجام خواهد شد.

ساعت Verily Study Watch که بسیار شبیه به دستگاه‌های پوشیدنی است، با ارسال پالس‌های نور از میان پوست به داخل رگ‌های خونی، تغییرات ظریف رخ‌داده در ضربان قلب را می‌دهد. این پروسه به عنوان «فوتوپلتیسموگرافی» (Photoplethysmography) شناخته می‌شود.

بخوان  امن‌ترین مکان‌ها در زمان یک حمله هسته‌ای کدامند؟

اگر ساعت به فیبریلاسیون دهلیزی مشکوک شود، از کاربر می‌خواهد یک نوار قلب تک‌کاناله بگیرد تا مشخص شود آیا الگوریتم، فیبریلاسیون دهلیزی را به درستی شناسایی کرده است یا خیر. سپس پیش از ارائه گزارش به پزشک کاربر نظر، نتایج توسط یک تکنسین قلب و بررسی می‌شوند.

این ساعت در آزمایش، هر 11 دقیقه داده‌ها را تحلیل کرد و الگوریتم شبکه عصبی عصبی آن نشان داد که آیا بیش از صدها شرکت کننده بین سپتامبر 2021 تا 2021، به فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا هستند یا خیر.

ساعت به درستی فیبریلاسیون دهلیزی را در شرکت‌های بیشتر با اثرات منفی و مثبت کاذب شناسایی کرد و آن دستگاه مشابه دیگر تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی بود که با استفاده از فناوری فوتوپلتیسم عمل می‌کرد.

عملکرد دستگاه برای تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی در برخی از شرکت‌ها با رنگ پوست تیره‌تر کاهش می‌دهد اما همچنان قادر به تشخیص بیماری آنها بود.

پژوهشگران می‌گویند، این اولین پژوهشی است که عملکرد الگوریتم بر فوتوپلنتیسم را در همه سطح فعالیت‌های بدنی شرکت‌ها گزارش می‌دهد.

دقت دستگاه در تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی، در سطح کم و فعالیت متوسط ​​قابل مقایسه با سایر دستگاه ها بود. دستگاه‌هایی مانند «اپل واچ» (Apple Watch) و «فیت‌بیت» (Fitbit) توسط «سازمان غذا و داروی آمریکا» (FDA) برای تصمیم‌گیری پیش‌تشخیصی تایید می‌شوند اما برای تصمیم‌گیری بالینی در نظر گرفته نشده‌اند.

قنبریان گفت که این دستگاه به ده‌ها امکان می‌دهد تا به طور مستقیم از داده‌های آن برای مدیریت کردن شرایط بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی استفاده کنند. وی افزود: این ساعت، شکاف بین نظارت بلندمدت و پیوسته را که در حال حاضر حاضر تهاجمی‌تر است، پر می‌کند.

بخوان  خطر ۱۴ هزار چاه گاز و نفت مهر و موم نشده برای محیط زیست

قنبری ادامه داد: این ساعت به عنوان جایگزین قلب برای بیمارانی که به آن نیاز دارند، در نظر گرفته نشده است. در هر حال، این سیستم چندمرحله‌ای ممکن است بر روی دوش پزشکان را کاهش دهد و از هجوم اعلان‌های تولید شده توسط سایر دستگاه‌های مچ‌بند جلوگیری کند.

قنبری گفت: برای مدیریت بلندمدت، شخصی سازی شده و مستمر بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی، به یک دستگاه پوشیدنی مچی نیاز است که مقرونبه‌صرفه باشد و توسط پزشکان قابل تجویز باشد.

این پژوهش در «Journal of the American Heart Association» به چاپ رسید.

انتهای پیام



منبع