ایده یک استارت‌آپ اردنی برای جذب آب از هوا

قرنهاست که انسانها آب را از جو برداشت می کنند. خواه از طریق جمع آوری شبنم و خواهان جذب مه با کمک انواع خاصی از گیاهان. فناوری‌های جدیدتر، تورهای پیشرفته جذب از مه و صفحات جمع‌آوری شبنم هستند اما معمولاً در مناطقی مانند بخش‌هایی از پرو، مراکش و اردن کار می‌کنند. برخی از این مناطق به خشکی سایر مناطق گیاهی دارای نسبی سالانه آن تقریباً ۵۰ درصد است.

در بحبوحه جمعیت آب، جمعیت اردن طی دو دهه گذشته به شدت افزایش یافته است و هجوم بیش از یک میلیون سوری است که از جنگ فرار می‌کنند، فشار را بر منابع محدود اردن وارد می‌آورند. «تامر الصلاح» (Tamer Al-Salah)، شرکت سرمایه‌گذاری «بیاند کپیتال»(BeyondCapital) در اردن که با شرکتی غیرمحیطی کار کرده است، گفت: این وضعیت با توجه به منابع طبیعی و آب، ما را در موقعیتی قرار می‌دهد. قرار می دهد که باید کاری انجام دهد. کارآفرینی در حوزه آب و هوا، موضوع مهم و در حال توسعه است.

تولید این دستگاه‌ها در اردیبهشت آغاز شد اما گروه آکواپرو در حال بررسی مناطق دیگری برای آینده هستند. می‌خواهند دستگاه‌هایی را در این زمینه تولید کنند که هزینه ساخت هر واحد از آن‌ها حدود ۶۰۰ دلار است. این استارت‌آپ امیدوار است که با حمایت سازمان‌های غیردولتی و دولت اردن، مجموعه‌ای را به صورت رایگان توزیع می‌کند. این کار به منظور کمک به برخی از آسیب‌پذیرترین ساکنان اردن برای دسترسی به آب آشامیدنی صورت می‌گیرد و در عین حال، پذیرش فناوری جدید را نیز به همراه دارد. آکواپرو، شهرهایی را هدف قرار می دهند که ناامنی آبی در آنها حاد است.

بخوان  مجموعه ویرایشگر ویدیوی رایگان DaVinci Resolve برای انتشار iPad

در شرکت‌هایی که به دنبال پیگیری مشکلات آب‌های اردن هستند، نام استارت‌آپ «آکواپرو» (Aquaporo) به می‌خورد که چالش توسعه یک روش بهبودیافته را برای برداشتن چشم‌های آب آشامیدنی از هوای میانی در اطراف برداشته شده و در عین حال، به پرورش نسل می‌رسد. از کارآفرینان حوزه آب و هوا کمک می‌کند.

آکواپرو به سرپرستی «کایل کوردووا»(Kyle Cordova) سرور و «حسام الماسد»(Husam Almassad) مدیر مهندسی این استارت‌آپ، کار خود را در آزمایشگاه تحقیقاتی کوردووا در «انجمن علمی سلطنتی اردن» (RSS) آغاز کرد. کوردووا با گروهی از دانشجویان دوره کارآموزی کار کرد. طراحی آن‌ها شبیه یک فریزر با ردیف‌هایی از قفسه‌های شفاف بود که در بالای آن قرار گرفتند. همه قفسه‌ها با نانومواد پوشیده شده بودند و در ردیف‌های نازکی از ماسه تک‌رنگ شباهت بودند. در مقابل، مدل فعلی شیکتر و کوچکتر است و با کولرهای آبی که بیشتر خانواده های اردنی در خانه های خود دارند، ادغام می شوند. این دستگاه که یک کولر گازی است، در یک روز می‌تواند تا ۳۵ لیتر آب را ۲۰ درصد آب کند.

دستگاه آکواپرو می‌تواند دو برابر بیشتر از دستگاه‌های برداشت آب با بهترین عملکرد در آب و هوای بیابانی، آب کند. همچنین، این دستگاه با کاهش مصرف برق، هزینه های مصرفی را کاهش می دهد. کوردووا و الماسد در پژوهشی که سال گذشته در مجله «Nature Communications» منتشر شد، نشان داد که این دستگاه در عین حال که استانداردهای ملی آشامیدنی را درصد افزایش داده، ۱۶۹ افزایش در تولید آب دارد. دستگاه آکواپرو آن قدر خوب کار می کند که اولین مشتری آن دولت اردن است. سفارش دولت اردن، ۱۰۰۰ واحد است که از ژانویه ۲۰۲۴ به صورت رایگان در اختیار خانواده‌ها در سراسر این کشور قرار خواهد گرفت. همچنین، بنیان‌گذاران استارت‌آپ آکواپرو در حال حاضر با آژانس‌های توسعه گوناگون هستند که این دستگاه‌ها را به برخی از آسیب‌پذیرترین خانواده‌ها در اردن و فراتر از آن ارائه‌دهنده می‌کنند.

بخوان  ویندوز 11 با WordPad به عنوان مورد علاقه دیرینه مایکروسافت (اوه و کورتانا) خداحافظی کرد.

یک استارت‌آپ در اردن، دستگاه‌هایی را طراحی کرده‌اند که می‌توانند با جذب آب از هوا، مشکل دسترسی به آب را رفع کنند.

آکواپرو فکر می‌کند که یک راه حل مناسب با آب و هوای اردن را پیدا کرده است. دستگاه این استارت‌آپ، هوا را از میان نانومواد عبور می‌دهد. این قطعات پلاستیکی کوچک، حاوی شیارها و شکل‌های میکروسکوپی درون خود هستند که مانند صافی عمل می‌کنند، بخار آب را از هوا می‌گیرند و آلاینده‌ها را فیلتر می‌کنند تا آبی خالص‌تر از آب بطری ارائه‌دهنده باشد.

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از فست کمپانی، خانواده‌های اردنی روز خود را با توجه به وجود آب برنامه‌ریزی می‌کنند و سعی می‌کنند تا قبل از این که آب‌ها را قطع کنند، کارهایی مانند آشپزی، خانه و شستن لباس‌ها را به پایان برسانند. منبع آب نامطمئن که تنها ۳۶ ساعت در هفته در مناطق شهری جریان دارد، اردنی‌ها را مجبور می‌کند تا مخازن پلاستیکی آب را خریداری کنند و آنها را روی پشت بام خانه خود قرار دهند. در این میان، کشاورزان با حفر چاه‌های غیرمجاز یا سایفون آب، به آب متوسل می‌شوند. همه این کارها از یک هفته معمولی در اردن هستند.

از آنجایی که آب در منطقه تمام می‌شود و اردن منابع آبی خود را از رودخانه‌ها، سفره‌های زیرزمینی و باران تأمین می‌کند، بسیاری از جوامع سرتاسر اردن مشمول جیره‌بندی آب هستند و کمپین‌های دولتی در دو سال گذشته از اردن خواسته‌ها و مصرف‌کنندگان آب خود را محدود می‌کنند. . وزارت آب و آبیاری این کشور تخمین می‌زند که کمتر از 200 متر مکعب در سال برای هر شخص در دسترس است. چیزی که «سازمان جهانی بهداشت» (WHO) هشدار می‌دهد می‌تواند به سلامت انسان آسیب ببیند و توسعه اقتصادی را مختل کند. مردم ساکن در شهرها برای دریافت آب، به طور فزاینده‌ای به منابع گرانقیمت مانند آب‌معدنی موجود در بطری یا تانکرهای کامیون روی می‌آورند.

بخوان  سوریه، ورود محصولات فناورانه ایران به بازارهای جهان عرب