در میان محصولات خیرهکننده و کارآمد نمایشگاه فناوری «۲۰۲۴ CES»، محصولاتی نیز به چشم میخورند که نه تنها کارآمد میشوند، بلکه میتوانند برای حریم شخصی و محیط زیستی خطرناک باشند.
به گزارش ایسنا، بهترین محصولات نمایشگاه فناوری «۲۰۲۴ CES» در لاس وگاس، در تبلیغات مارکت رخنه میسازند تا نوآوریهایی را سازند که میتوانند زندگی را بهبود بخشند.
به نقل از فست کمپانی، در برابر بهترین محصولات فناوری، محصولاتی نیز در نمایشگاه فناوری ۲۰۲۴ CES ارائه کردند که یک گروه از متخصصان را بدترین نمایشگاههای توصیف کردهاند و معتقدند که ممکن است به ما یا جامعه و سیاره ما به شیوههای بسیار بد آسیب برسانند.
گروهی از مصرفکنندگان و حامیان حریم خصوصی که جوایز را قضاوت میکنند، میگویند: این محصولات از ماشینهای چمنزنی که بهراحتی قابل انجام است، تا هدف ۳۰۰ دلاری میگیرند که در طول دو سال از کار میافتند، ایمنی ما را به خطر میاندازد، مصرف بیرویه. را میکنند و به تغییر حریم خصوصی میشوند.
این، میزان مصرف بدی به یک گروه محصول، آن را در صورت استفاده از آن، به طور قابل توجهی به بدتر بودن از نسخههای قبلی فناوریهای مشابه، انتخابهای خود انجام دادند. داوران، گروههایی از جمله سازمان غیرانتفاعی «کانسومر ریپورتز» (گزارشهای مصرفکننده)، «بنیاد مرزهای الکترونیکی» (EFF) و شرکت ابزارسازی «آیفیکسیت» (iFixit) هستند.
مسابقات سومین سالانه که هیچ شرکت فناوری نمیخواهد در آن برنده شود، انتخابهای خود را اعلام کرد. این رقابت با CES یا گروه تجاری که هیچ نمایشگاهی را اداره میکند، وابستگی ندارد.
فناوری های خطرناک برای خودرو
فناوری خودرو سالانه در نمایشگاه CES مورد توجه قرار میگیرد و دو جایزه به شرکت خودروسازی «بیامو» (BMW) تعلق گرفت. یکی از این جوایز به فناوری اهدا شد که با مشارکت دستیار صوتی «الکسا»(Alexa) شرکت «آمازون» (Amazon) ابداع شده است.
آمازون گفت متخصصان خودرو الکسا با استفاده از یک مدل زبانی بزرگ میتوانند دستورالعملها و پاسخهای سریعتری را درباره عملکرد خودرو به شیوههای بسیار انسانیتر و شبیه به گفتوگوی عادی ارائه دهند و حتی از طرف کاربر عمل کند.
این که بتوانید از الکسا بخواهید قفل در ورودی را باز کند یا نور ایوان را خاموش کند، به نظر می رسد اما اگر درخواست یک همسر سابق خشن بیان شود، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟
«سیندی کوهن» (سیندی کوهن) مدیر اجرایی بنیاد مرزهای الکترونیکی و داوران بدترین فناوری CES گفت: ما شاهد افزایش یافتن داستانهای وحشتناکی هستیم که در آنها، مردم و عموماً زنانی که برای فرار از خشونت خانگی تلاش میکنند، در نهایت خودروهای خود را انجام دهند. به عنوان بردارهای ردیابی و سوء استفاده مییابند.
وی افزود: الکسا، بیامو و صادقانه بگویم همه شرکتهای خودروسازی که برای تبدیل خودروهای ما به دستگاههای ردیاب در رقابت هستند، باید مطمئن شوند که کاربران میتوانند این مشکل را در امان بمانند.
«جی هانسون» (Jay Hanson) بیان بیامو در واکنش به این اظهارنظر گفت که این شرکت، دستیار صوتی را با نظر گرفتن حریم خصوصی طراحی و ارائه کرده است و مشتریان میتوانند انتخاب کنند که از آن استفاده کنند یا خیر.
هانسون در یک ایمیل نوشت: بیام و آمازون یک کار قوی را برای حفظ امنیت و حفظ حریم خصوصی آنها از جمله کنترل دادهها دارند.
همچنین بامو، عینکهای افزوده شده طراحیشده توسط «ایکسریل» (Xreal) را نشان میدهد که قرار است اطلاعاتمند و اشیای مجازی را که هنگام رانندگی ظاهر میشوند، قرار دهند. یک داور دیگر، این عینکها را راهنمایی میکند برای رانندگی پریشان نام میبرد که میتواند برای آینده در آینده مبهم هموار کند.
هانسون در واکنش به این صحبت نوشت: تجربهها نشاندادهشده در نمایشگاه CES، بهترین موارد از استفاده بالقوه است که میتوانند مردم را یاری دهند یا آنها را سرگرم کند اما به حداقل برسد حواس پرتی راننده که یک اصل کلیدی در محصولات بیامو به شمار میرود. همچنان به قوت خود باقی است.
اهداف بیدوام
شرکت آلمانی «سنهایزر»(Sennheiser) که سازنده لوازم الکترونیکی صوتی است، نسل چهارم هدفونهای بیسیم «مومنتوم ترو» (Momentum True) خود را نشان میدهد که معمولا برای مدتی دوام دارند.
با وجود این، «کایل وینز» (Kyle Wiens) سازنده آیفیکسیت گفت: هدف جدید 300 دلاری سنهایزر، خیانت به برند آن میشود زیرا آنها بیش از یکبارمصرف هستند، سه باتری دارند که احتمالاً از چند سال کار میکنند و میافتند. به راحتی قابل تعویض.
وینز ادامه داد: کار را با فروش باتری و انتشار دستورالعمل های تعمیر آغاز کنید. سپس، روی تعویض آسان کار کنید.
سنهایزر به درخواست مبنی بر اظهار نظر پاسخ نمی دهد.
تبلیغات بیشتر در سبد خرید هوشمند
«ناتان پراکتور» (Nathan Proctor) مدیر کمپین ملی «US PIRG» حامی مصرفکننده، به خاطر بدترین تبلیغات ویدیویی خود برای خرید ساخت شرکت مصنوعی «اینستاکارت» (Instacart) انتخاب شد.
شرکتهای صنایع غذایی «جنرال میلز»، «دل مونته فودز»، و «درایرز گراند آیسکریم» (درایرز گرند بستنی) از جمله شرکتهایی هستند که در فروشگاههای ساحلی غربی متعلق به هلدینگ گود فود»(Good Food Holdings)، روی سبد خرید هوشمند تبلیغ خواهند کرد.
این سبد خریدی که مجهز به دوربین و حسگر است، صفحهای دارد که توصیههای آن در لحظه را میخرد چه چیزی را در سبد میگذارد، میدهد. برای مثال، در صورت خرید مخروط از سوی مشتری، تبلیغات بستنی نشان میشود.
پراکتور نوشت: این سبد هوشمند از سوابق برای استفاده کاربر از خرید غذاهای ناسالم استفاده میکند که قبلاً خرید کردهاند. خواربارفروشیها بسیار زیاد هستند و دیدن تبلیغات خستهکننده است. من سلامت عقل هر کسی که فکر کرده ما باید این شرایط را بدتر کنیم، زیر سوال میبرم.
شرکت اینستاکارت به درخواست اظهار نظر پاسخ نمی دهد.
جاروی رباتیک و مایکروویو
جایگاه بدترین امنیت سایبری در نمایشگاه CES به جاروی رباتیک شرکت چینی «اکوواکس»(Ecovacs) تعلق گرفت. جاروی رباتیک، محصول قدیمی نیست اما «پل رابرتز»(Paul Roberts) از سازمان «سکیور ریپرز»(Secure Repairs) گفت: جاروی جدید «X2 Combo»، همه عناصر لازم را برای نظارت سرزده بر خانه ترکیب میکند. این فناوریها، دوربینها، میکروفونها، فناوری لیدار، تشخیص صدا و بینایی رایانههای شامل میشوند. هیچ تضمینی برای هک نشدن عکسها یا ویدئوهای رمزگذاریشده این جاروی رباتیک وجود ندارد.
جایزه بدترین محصول برای تأثیر زیستمحیطی، به یکی از فناوریهای مرتبط با اینترنت مربوط به حوزه مواد غذایی تعلق گرفت. «شانیکا وایتهرست» (Shanika Whitehurst) از کانسومر ریپورتز نوشت: ماکروویو ۱۸۰۰ دلاری «رولوشن کوکینگ»(Revolution Cooking)، یک مایکروویو را با یک اجاق گرمایی ترکیب میکند اما چنین گجتهایی معمولاً عمر کوتاهی دارند و مردم را میسازند تا وسایل سادهتری را انجام دهند. که از پیش داشتهاند، دور بریزند.
وایتهرست ادامه داد: افزودن تجهیزات الکترونیکی به وسایل کاملاً کاربردی، زیستمحیطی آنها را به عنوان چشمگیری افزایش میدهد و به منابع و انرژی زیادی نیاز دارد.
رولوشن کوکینگ و اکوواکس، پاسخی به اظهارات گفته شده است.
انتهای پیام