ساخت دستکش توانبخشی با تکنولوژی رباتیک نرم در کشور



استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به طراحی دستکش توانبخشی با روش جدید و ربات نرم افزار شدند.

به گزارش ایسنامحمد مهدی دالایی، دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «طراحی و پیاده‌سازی دستکش توانبخشی» که آن را با راهنمایی دکتر محمد زارعی نژاد و دکتر عبدالرضا اوحدی همدانی از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرا کرده است، گفت: اختلال در عملکرد. دستی که یکی از پرکاربردترین اندام‌ها در زندگی روزمره است، باعث ایجاد مشکلات متعددی در زندگی انسان می‌شود.

وی با بیان اینکه توانبخشی دست و بهبود عملکرد آن تأثیر زیادی در کیفیت زندگی بیمار دارد، گفت: توانبخشی روندی مستمر دارد که نیاز به صرف هزینه و زمان با مراجعه به مراکز درمانی دارد. پژوهشگران با توسعه ربات های توانبخشی به دنبال دریافت زمان و هزینه صرف شده در طول دوره توانبخشی هستند.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در ایران با توجه به افزایش مراکز توانبخشی و روند جامعه و بیماران سکته مغزی و ناتوانی‌های ناشی از آن، نیاز به یک ربات توانبخشی دستی که در قالب یک محصول برای عموم مردم قابل استفاده باشد، احساس می‌شود.

دالایی خاطر نشان کرد: در این پژوهش تصمیم گرفته شد، یک دستکش توانبخشی سبک و ارزان قیمت برای کمک به افراد با ناتوانی در عملکرد دست می توان طراحی و ساخت.

ویهای اضافه کرد: ساخته شده در این پروژه با توجه به ویژگی‌های در نظر گرفته شده برای آن مانند سبکی، عملکرد دو جهته (باز و بسته کردن انگشتان) و تمرین آینه‌های، به خوبی هدف این پژوهش است که باز می‌توان آنها را در همه مراحل توانبخشی به کار برد. را می‌کند.

بخوان  یکی از بزرگترین بازی های واقعیت مجازی متا متوقف می‌شود

وی با بیان اینکه برای ساخت این دستکش از ورق‌های پلیمری و دوخت حرارتی استفاده می‌شود، این است که یک روش نوین در ساخت ربات‌های نرم‌افزاری و طراحی دوخت‌های این دستکش در مقایسه با پژوهش‌های گذشته یک شیوه جدید می‌شود، بیان کرد: محصول تولید شده نمونه است. تجارت داخلی هم وجود دارد و در مقایسه با نمونه خارجی آن ارزان‌تر است و هم ویژگی‌های عملکردی بهتری دارد.

وی با بیان اینکه در ساخت این دستکش از عملگرهای نرم‌افزاری استفاده می‌شود، گفت: نرم‌افزارهای پژوهش‌های گذشته از سیلیکون ساخته‌شده‌اند که نیاز به قالب‌گیری دارند و پروژه ساخت خطوط دارند، به همین دلیل از ورق‌های پلیمری برای ساخت‌گرهای نرم‌افزار استفاده می‌شود.

محقق صنعتی امیرکبیر گفت: محصول تولید شده در این پژوهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، همچنین می‌توانند دلیل مستقل بودن محصول تولید شده از حضور فیزیوتراپ فیزیکی حین تمرین توانبخشی، افرادی که در عملکرد دست می‌توانند با تهیه این محصول تولید شوند. تمرینات خود را در منزل ادامه دهندگان.

این محقق اعلام کرد: مرحله بعدی آزمون‌های بالینی بر روی بیماران و بازخورد از فیزیوتراپ‌ها است. پس از باز شدن در صورت نیاز محصول اصلاح شده و به مرحله تجاری سازی و تولید انبوه می‌رسد.

وی با بیان اینکه این طرح نمونه داخلی ندارد، گفت: نمونه خارجی این محصول هم با استفاده از لوله‌های خرطومی ساخته شده است که اولا حجیم‌تر و سنگین‌تر است و امکان باز کردن انگشت به صورت فعال وجود ندارد.

دالایی با اشاره به طرح‌های رقابتی، گفت: سبک‌تر بودن و سهولت بیشتر در استفاده، هزینه تمام شده ارزان‌تر و امکان باز کردن و بسته شدن به صورت فعال از طرح‌های مختلف به شمار می‌رود.

بخوان  عکس هوایی بالگرد «نبوغ» از مریخ‌نورد «استقامت»

این پژوهش علمی در اولین جشنواره ملی فناوری‌های فناوری‌های توانبخشی که در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، حائز رتبه برتر را کسب کرد و به دانشگاه مهندسی مکانیک و فناوری‌های نو صنعتی امیرکبیر رسید.

انتهای پیام



منبع