عکس هوایی بالگرد «نبوغ» از مریخ‌نورد «استقامت»

نبوغ و استقامت روی سطح مریخ به نوبت از عکس‌های خیره‌کننده‌های می‌گیرند. استقامت اخیراً عکسی از نبوغ گرفت که به مقدار قابل توجهی از غبار مریخ را روی ملخ‌های آن نشان می‌داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، بالگرد «نبوغ»(Ingenuity) ناسا با بیش از ۵۰ پرواز در مریخ همچنان به تأثیر خود ادامه می‌دهد.

مریخ‌نورد استقامت علاوه بر ژست گرفتن برای عکسهای هوایی نبوغ، جمع‌آوری نمونه‌های خاک و سنگ است که روزی از طریق مأموریت جاه‌طلبانه «بازگرداندن نمونه مریخ»(Mars Sample Return) به زمین خواهند آمد.

«آزمایشگاه پیش‌رانش جت».

این مأموریتی که سرمایه‌گذاری مشترک بین ناسا و «آژانس فضایی اروپا» (ESA) است، بالگردهایی است که به مریخ می‌فرستد تا در صورت نیاز، نمونه‌هایی را که در انبار نمونه ذخیره شده، ذخیره می‌کنند، تحویل بگیرند. برنامه این است که استقامت، لوله‌های نمونه را به یک فرودگر تحویل دهد. بالها این کار را در صورتگرد انجام خواهند داد که مریخ‌نورد استقامت به وظیفه خود عمل نکند.

انتهای پیام



منبع

اگر دقت کنید، می‌توانید مریخ‌نورد استقامت را در سمت چپ بالای عکس ببینید.

عکس هوایی بالگرد «نبوغ» از مریخ‌نورد «استقامت»

مریخ‌نورد استقامت در نمونه بزرگ‌نمایی‌شده عکس نبوغ، قابل دیدن است

بالگرد «نبوغ» در پنجاه و یکمین پرواز خود بر فراز سیاره سرخ، یک عکس هوایی از مریخ‌نورد «استقامت» گرفت که به سختی در میان سنگ‌های مریخ دیده می‌شود.

نبوغ طی پنجاه و یکمین پرواز خود که از ارتفاع ۱۲ متری بالای مریخ انجام شد، از مریخ‌نورد «استقامت» (Perseverance) عکس گرفت. در پس‌زمینه این عکس، استقامت را می‌توان بدون حرکت در خاک سرخ سیاره مشاهده کرد که در میان سنگ‌های بزرگ پراکنده در چشم‌انداز سیاره سرخ، تقریباً قابل تشخیص نیست.

به دلیل فاصله بین مریخ و زمین، هدایت از راه دور غیرمکن است. بنابراین نبوغ، مسیرهای پروازی از پیش برنامه ریزی شده را طی می کند.

جدیدترین پرش نبوغ فقط ۹ روز پس از پرواز پنجاهمین آن انجام شد. این بالگرد 1.8 سواری که به دو ملخ مجهز است، ابتدا قرار بود فقط پنج پرواز در جو مریخ داشته باشد تا مشخص شود که آیا پرواز در سیاره سرخ امکان پذیر است یا خیر اما نبوغ پس از اولین پرواز خود در آوریل 2021، به اثبات برسد. ماشین خود در برخاستن و فرود مکر ادامه داده است. «تئودور تزانتوس» (Theodore Tzanetos)، سرپرست گروه بالگرد نبوغ در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا، در مصاحبه‌ای که مارس ۲۰۲۳ با اسپیس داشت، گفت: نبوغ، همه ویژگی‌های موفقیت را پشت سر گذاشته است.

بالگرد نبوغ تا حدودی به یک پیشاهنگ برای مریخ‌نورد استقامت تبدیل می‌شود و در مأموریت خود، به مکان‌های مورد علاقه مریخ‌نورد برای جستجوی نشانه‌هایی از حیات باستانی در سیاره سرخ کمک می‌کند.

برنامه‌های کنونی، یک مدارگرد ساخت آژانس فضایی اروپا در نهایت نمونه‌ها را در سال ۲۰۳۳ به زمین می‌فرستد تا در صحرای یوتا فرود بیایند.

بخوان  ویدئویی از پهپاد آتش‌نشان که به دل شعله‌ها می‌زند!