ابداع یک ربات کوچک با الهام از کرم خاکی

این اولین کرم خاکی رباتیکی نیست که دیده‌ایم. نمونه‌های دیگری از کرم خاکی رباتیک نیز با استفاده از مکانیسم‌های دیگر، توسط گروه‌هایی از دانشگاه «ام‌آیتی» (MIT) و «دانشگاه کرنل» (دانشگاه کرنل) ابداع شده‌اند.

با فعال کردن پیاپی PSA همراه با کمک های اصطکاک خارجی کوچک که در قرار گرفتن دارند، ربات می تواند محل را صاف کند خود را در سطحی باز کند.

انتهای پیام



منبع

گروهی از دانش «موسسه فناوری ایتالیا»(IIT) به سرپرستی پروفسور «باربارا ماتزولایی»(Barbara Mazzolai) برای بازتولید این مکانیسم در یک ربات اقدام کردند.
این ربات ۴۵ سانتی‌متری، از پنج «محرک نرم پریستالتیک» (PSA) متصل شده است. هر یک از محرک‌ها شامل یک لوله داخلی، یک پوسته الاستومری نرم‌افزار بیرونی و یک مایع چسبناک است که در فضای بین این دو مهر و موم می‌شود.

ماتزولایی و همکارانش اکنون در حال کار کردن روی توسعه بیشتر این فناوری هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، کرم‌های خاکی نه تنها با چرخیدن به اطراف، بلکه با ارسال بدن پریستالتیک به پایین در خاک حرکت می‌کنند. یک ربات جدید که با الهام از همین راهبرد ساخته شده است، شاید روزی در اکتشافات زیرزمینی یا حتی ماموریت‌های جستجو و نجات به کار بیاید.

هر وقت ماهیچه‌های دایره‌ای در متامرهای مجاور منقبض می‌گردند، باعث می‌شوند که آن قسمت از بدن کرم بلندتر و لاغرتر شود. وقتی طول بدن در یک ناحیه منقبض می‌گردند، باعث می‌شود که آن قسمت از کرم کوتاه‌تر و چاق‌تر شود.

بدن کرم خاکی از بخش‌های پر از مایعات به نام «متامرها» تشکیل شده است. هر یک از متامرها دارای ماهیچه‌های دیره‌ای هستند که در اطراف خود می‌چرخند. ماهیچه های طولی نیز دارند که در طول بدن کرم قرار گرفته اند.

بخوان  تلاش توئیتر برای احیای Spaces با برخی تغییرات

وقتی هوا به داخل پمپاژ می‌شود، دم ربات بلند می‌شود، پوست کشیده می‌شود و به راحتی می‌توان در یک لایه نازک قرار گرفت. به عبارت دیگر، PSA بلند و لاغر می شود. وقتی هوا به بیرون کشیده می شود، دم کوتاه می شود و می شود، پوست را به بیرون هل می دهد. بنابراین، PSA کوتاه و چاق می‌شود.

ابداع یک ربات کوچک با الهام از کرم خاکی

این پژوهش، در مجله «گزارش‌های علمی» به چاپ رسید.

پژوهشگران ایتالیایی با الهام از ساختار بدن کرم خاکی، ربات کوچکی ابداع کرده‌اند، می‌توان از آن در عملیات جستجو و نجات استفاده کرد.

بنابراین، با استفاده از یک توالی پیوسته از این دو نوع انقباض، کرما قادر است از بینایی به سمت دم خود بفرستد. این سیستم همراه با آب به نام «مُژَکچه» (setae) که خاک را می‌گیرند، به کرم امکان می‌دهند تا در خاک تونل بزنند.