سرنوشت نامعلوم فرودگر قمری ژاپن و ماه‌نورد امارات

سرنوشت نامعلوم فرودگر قمری ژاپن و ماه‌نورد امارات

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از آی‌اسپیس نوشته این شرکت می‌گوید، جستجوش برای فرود مأموریت تجاری که اولین بار شکست خورده است و این فرودگر به احتمال زیاد روی سطح ماه سقوط کرده است.

به طور کلی، این سفر کاوشگر را حدود ۸۷۰۰۰۰ مایل (۱.۴ میلیون کیلومتر) در فضای پیش برد. این فرودگر در روز سه شنبه در ساعت 12:40 به وقت منطقه شرقی(20:10 به وقت ایران) روی سطح ماه انتظار می رود. با این وجود پس از گذشت دقایقی از ورود آن به ماه، تلاش تیم کنترل ماموریت برای بازیابی ارتباط با این فرودگر پس از یک قطعی پیش‌بینی شده، ناموفق بود. حدود ۲۰ دقیقه پس از زمان برنامه ریزی شده برای فرود، تاکشی هاکامادا (Takeshi Hakamada)، مدیر عامل شرکت آی‌اسپیس گفت: ما موفق نشدیم موفقیت آمیز را بررسی کنیم. ما باید فرض کنیم که بتوانیم فرود روی سطح ماه را کامل کنیم. مهندسان ما به بررسی وضعیت ادامه می‌دهند. او اضافه کرد که تیمش تا زمان فرود را داده است، از این فرودگر جمع آوری کند. این یک «دستگاه بزرگ» است که می‌تواند به ماموریت‌های فضایی آینده کمک کند.

سرنوشت نامعلوم فرودگر قمری ژاپن و ماه‌نورد امارات

فرودگر ماه که «Hakuto-R» نام دارد، مریخ نورد راشد امارات را حمل می‌کرد. راشد اولین فضاپیمای قمری ساخت جهان عرب بود که توسط مرکز فضایی محمدبن راشد در دبی ساخته شد. در تاریخ، تنها سه کشور تا به حال فرود بر روی ماه را اجرا کرده‌اند که شامل ایالات متحده آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی سابق و چین می‌شوند.

شرکت آی‌اسپیس ژاپن نسبت به مأموریت‌های قبلی متفاوت است. این شرکت داده‌ها از این مأموریت در حساب توییتری خود به اشتراک گذاشته شده است، از جمله عکسی که در آن زمین از پشت ماه دیده می‌شود.

بخوان  «جت‌پک» به مسلسل مسلح شد

این شرکت برای حوادث ناگوار آماده شده بود و در پستی در روز ۱۱ دسامبر گزارش داد: با فرض احتمال وقوع ناهنجاری در طول ماموریت، نتایج با ارزیابی شده و ارزیابی می‌شود و در ماموریت‌های آتی که هم اکنون تا سال ۲۰۲۵ در حال توسعه هستند، گنجنده می شود.

در صورت موفقیت، انتظار می‌رفت ماه‌نورد ۲۲ پوندی(۱۰ باری) رشید از فرودگر ماه خارج می‌شود و بخش عمده‌ای از ۱۴ قمری خود را به کاوش در دهانه اطلس در شمال شرقی ماه بگذراند.

انتهای پیام



منبع

یک فرودگر ماه متعلق به ژاپن که حامل یک ماه‌نورد توسعه یافته در امارات متحده عربی بود در روز سه شنبه تلاش کرد تا روی سطح ماه فرود بیاید و به طور بالقوه اولین فرود یک فضای تجاری روی ماه را رقم بزند. اماکن کنترل‌کننده‌های پرواز روی زمین، شناسایی ارتباط خود را با این فرودگر می‌کنند و باعث می‌شوند که این ماموریت شکست خورده باشد.

ایالات متحده تنها کشوری است که موفق به فرود انسانها شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از سیان‌ان، این فرودگر که توسط شرکت ژاپنی آی‌اسپیس Ispace ساخته شده بود، در روز ۱۱ دسامبر از کیپ کاناورال فلوریدا بر فراز موشک اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد تا سفر سه ماهه خود را برای ورود به ماه مداری که در فاصله ۲۳۹۰۰۰ مایلی(۳۸۳۰۰۰ کیلومتری) قرار دارد. زمین قرار دارد، آغاز کند.