مناقشه طولانی مدت بر سر کمیسیون ها و شیوه های اپ استور اپل به تازگی منجر به تغییرات قابل توجهی در روش هایی شده است که اکنون می توانید برای برنامه ها پرداخت کنید. اما از برخی جهات، چیز زیادی تغییر نکرده است – و ممکن است در نهایت هیچ پولی پس انداز نکنید.
اخیراً یک قاضی هرگونه درخواست تجدیدنظر در پرونده حقوقی اپل با Epic Games را رد کرد. نتیجه نهایی این است که هر دو طرف باید از قضاوت اصلی پیروی کنند، و این یک رویه اصلی اپ استور را که باعث اختلافات زیادی در بین توسعه دهندگان شد، لغو کرد.
پیش از این، برنامهنویسها از اجازه دادن به کاربران برای ثبتنام برای خریدهای درونبرنامه (IAP) در وبسایتهای خودشان (یا هر جایی غیر از خود برنامه) منع شده بودند. در واقع، توسعه دهندگان حتی اجازه نداشتند به کاربران بگویند که می توانند با پرداخت در جای دیگر در پول خود صرفه جویی کنند.
در حال حاضر، همانطور که توسط اپل اینسایدر، سازندگان برنامه می توانند از اپل درخواست کنند تا این حق را داشته باشند که پیوندی را که به درگاه پرداخت در وب سایت خارجی تحت کنترل آنها می رود، قرار دهد. اپل باید پیوند را تأیید کند و فقط برای برنامههای iPadOS یا iOS در فروشگاه App ایالات متحده اعمال میشود.
در تئوری، این تغییرات بسیار بزرگ به نظر می رسد، زیرا قبلاً مجبور بودید از روش IAP خود اپل برای خرید استفاده کنید. یکی از شکایات این فرآیند کاهش ۱۵ تا ۳۰ درصدی هزینههای اپل به توسعهدهندگان برای فروش درونبرنامهای بود. اگر کاربران دیگر مجبور به پرداخت از طریق IAP نباشند، به این معنی است که می توانند از قیمت های بالاتر ناشی از این هزینه ها جلوگیری کنند، درست است؟
خوب، نه کاملا. آخرین تغییر در واقع تفاوت بسیار کمی در این وضعیت ایجاد می کند – و بعید است قیمت هایی که می پردازید به این زودی ها کاهش یابد.
هزینه ها و موانع بالا
در حالی که توسعه دهندگان اکنون می توانند کاربران را به پرداخت با استفاده از سیستمی خارج از کنترل اپل هدایت کنند، آنها همچنان باید کمیسیون قابل توجهی را بابت این پرداخت ها به اپل بپردازند. یکی از شرایط حق پیوند این است که IAP ها باید به عنوان یک گزینه در برنامه باقی بمانند. این بدان معناست که توسعهدهندگان نمیتوانند با روشی که به اپل بخشی از پای را میدهد، از پرداخت آن جلوگیری کنند.
یک اخطار دیگر وجود دارد. حتی زمانی که کاربر از طریق حق لینک پرداخت می کند، اپل کمیسیونی بین 12 تا 27 درصد از خرید دریافت می کند. این مقدار کمی کمتر از نرخ های استاندارد 30% و 15% است، اما نه چندان.
تنها استثنا این است که کاربر چیزی را برای استفاده در برنامه از طریق روشی خریداری کند که شامل حق پیوند یا IAP نباشد. بنابراین، توسعه دهندگان می توانند فروش مستقیمی را که از طریق تبلیغات آنلاین یا بازاریابی ایمیلی ایجاد شده اند، بدون پرداخت کمیسیون انجام دهند. در این صورت، ممکن است هزینه کمتری برای برنامه ها بپردازیم.
بسیاری از موانع دیگر برای توسعه دهندگان وجود دارد. در حالی که آنها می توانند اشاره کنند که یک روش پرداخت خارجی ممکن است ارزان تر باشد، نمی توانند فعالانه کسی را از استفاده از روش IAP اپل منصرف کنند. پیوند خارجی فقط یک بار می تواند در برنامه ظاهر شود و با استفاده از یک پنجره بازشو یا مدال نیز قابل نمایش نیست.
بیشتر وجود دارد. توسعهدهندگان برنامه نمیتوانند پیوند خارجی خود را به عنوان بخشی از فرآیند IAP اپل وارد کنند، و همچنین باید زمانی که کاربر پیوندی را انتخاب میکند که به آنها میگوید اکوسیستم اپل را ترک میکنند و به یک وبسایت خارجی میروند، برگه «افشای سیستم» را نشان دهند. پیوندهای خارجی نمی توانند شامل معیارهای ردیابی باشند و نمی توانند در مرورگر درون برنامه ای باز شوند. صفحه اطلاعات App Store نمی تواند روش پرداخت خارجی را ذکر کند، و وب سایت پیوند داده شده نمی تواند سیستم IAP اپل را تقلید کند، که اپل می گوید برای به حداقل رساندن تقلب و سردرگمی کاربران است.
به عبارت دیگر، حلقه های زیادی برای توسعه دهندگان وجود دارد که می توانند از آن عبور کنند. حتی اگر آنها آن را مدیریت کنند، منفعت بیرون رفتن اصلاً زیاد نیست. در حالی که برخی از توسعه دهندگان امیدوار بودند که غلبه بر اختناق IAP اپل کاهشی را که اپل از درآمد آنها برداشته است کاهش دهد، محتمل ترین نتیجه این است که تغییر چندانی در این راه نخواهد داشت.
و با تمام این الزامات، در واقع استفاده از روش حق لینک ممکن است برای کاربران نیز دردسرساز باشد.
انگیزه اپل چیست؟
چرا اپل با وجود عدم استقبال از این اقدام، اصرار به دریافت کمیسیون بزرگ دارد؟ این ساده است: اپل کمیسیون خود را به عنوان یک غرامت منصفانه برای خدماتی که به کاربران و توسعه دهندگان ارائه می دهد می بیند. این شامل توانمندسازی توسعهدهندگان برای مشاهده برنامههایشان، توزیع برنامهها، تضمین محیطی امن برای دانلود و پرداخت هزینهها برای کاربران، بازاریابی، پشتیبانی و موارد دیگر است.
با اعمال این تغییرات، کاربران ممکن است پول زیادی پس انداز نکنند زیرا برنامهنویسها تقریباً همان نرخهایی را توسط اپل دریافت میکنند، چه از سیستم IAP استفاده کنند یا نه. در واقع، تجربه کاربر احتمالا بدتر خواهد بود، زیرا پرداخت خارجی شامل ضربه های بیشتری می شود و ممکن است نیاز به ثبت نام اضافی داشته باشد.
توسعهدهندگان احتمالاً از روشی که اپل این تغییرات را اعمال کرده است ناامید میشوند، زیرا این به معنای کار بیشتر برای آنها (هم برای اجرای روشهای پرداخت خارجی و هم برای جلوگیری از نقض قوانین اپل) است، بدون اینکه سود ملموس زیادی برای کاربرانشان داشته باشد.
با این حال، احتمالاً نباید خیلی تعجب کنیم که این طور شد. برای یک چیز، اپل معتقد است که کارهای زیادی را روی سیستم عامل ها و اپ استورهای خود انجام داده است و بنابراین باید اجازه کسب درآمد از این سیستم ها را داشته باشد. برای دیگری، قاضی دادگاه Apple vs Epic به وضوح اعلام کرد که دریافت کمیسیون از سوی اپل مشکلی نیست.
بنابراین به این زودی انتظار تغییرات اساسی در نحوه پرداخت برای برنامه ها یا محتوای آنها نداشته باشید. ممکن است چیزها در ظاهر متفاوت به نظر برسند، اما در زیر آنها تا حد زیادی یکسان خواهند ماند.