لنزهایی از بروز بیماری های چشمی که مانع می شوند



لنزهای قدیمی که در «دانشگاه خلیفه» ساخته‌شده‌اند، می‌توانند رنگ‌های خود را در واکنش به تغییرات دما و تابش اشعه فرابنفش تغییر دهند و مانع بروز بیماری‌های چشمی شوند.

به گزارش ایسنا و به نقل از یورک الرت، افزایش بیماری‌های جهانی چشمی که به دلیل تشخیص و نظارت ناکافی بر چشم است، برای نیاز به روش‌های درمانی بهتر می‌کند. پیشرفت های پیشگام در ابداع لنزهای درمانی و تشخیصی، امیدی را برای درمان این بیماری ایجاد کرده اند.

آب مروارید که عدسی چشم را کدر می‌کند، یک نمونه بارز از بیماری‌های چشمی است که ۹۴ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به ۱۰ میلیون مورد جراحی می‌شود. یک عامل مهم در افزایش آب مروارید و سایر بیماریهای چشمی مانند دژنراسیون ماکولا وابسته به سن و برفکوری، قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض اشعه فرابنفش است.

گروهی از پژوهشگران «دانشگاه خلیفه» (دانشگاه خلیفه) در ابوظبی، لنزهای پیشرفته‌ای را برای محافظت از چشم در برابر اشعه فرابنفش ابداع کرده‌اند. پروفسور «حیدر بات»(Haider Butt) استاد دانشگاه خلیفه و «احمد صالح»(احمد صالح) دانشجوی مقطع دکتری این دانشگاه، لنزها را با استفاده از مواد هوشمند مانند پودرهای فتوکرومیک و ترموکرومیک ابداع کردند. این لنزها به حالت‌های فعال یا غیرفعال خود، ویژگی‌های نوری منحصربه‌فردی دارند.

پودرهای فتوکرومیک در واکنش به اشعه فرابنفش، ساختار خود را تغییر می‌دهند. این در حالی است که پودرهای ترموکرومیک به تغییرات دما واکنش نشان می‌دهند. زمانی که این پودرها با لنزها می‌شوند، می‌توانند یک راه حل ساده‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر را برای مدیریت و احتمالاً آینده از بیماری‌های ارائه‌دهنده‌های چشمی بسازند.

بخوان  NetSuite: کسب و کارها در حال یادگیری زندگی با چالش های بزرگ جهانی هستند

این لنزها در نور معمولی، به طور معمول حدود 45 درصد از اشعه فرابنفش و 20 درصد از نور آبی را مسدود می‌کنند. زمانی که لنزها در معرض اشعه فرابنفش قرار می گیرند، در لحظه ای می شوند و مقداری از نور مرئی را جذب می کنند. سرعت و این فرآیند فرآیند ماده فتوکر مورد استفاده متفاوت است.

استفاده از پودرهای متفاوت ترموکرومیک و فتوکرومیک، امکان سفارشی‌سازی لنز برای هر کاربر را می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد تا لنزها را به نیازهای خود انتخاب کنند. به عنوان مثال، لنزهای آبی به واکنش نشان می‌دهند و 95 درصد از رنگ آنها کمتر از پنج ثانیه از قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش تغییر می‌کند. لنزهای تصویری، رنگ‌های خود را بیشتر نگاه می‌دارند اما بیش از ۳۰ سال طول می‌کشد تا شفافیت پیدا کنند.

اشعه فرابنفش تنها عامل تاثیرگذار بر سلامتی چشم نیست. نوسان دارای سطح چشم است که معمولا بین 31 تا 37 درجه سلسیوس است، مشکلاتی مانند خشکی چشم، آب و رتینوپاتی را به همراه دارد. این امر باعث می شود که این امر باعث شود که بیشتر به بررسی بهتر چشم با استفاده از لنزهای جلب توجه شود. لنزهای گروه پژوهشی دانشگاه خلیفه، حساس به دما و چندمنظوره هستند و تغییرات نوری را در شرایط بروز بیماری نشان می‌دهند. آنها در فضای باز به دلیل وجود اشعه فرابنفش نور خورشید، تیره می‌شوند و به تغییرات دما واکنش نشان می‌دهند.

لنزهای چندمنظوره این گروه پژوهشی، قابلیت‌های چشمگیر فیلتر کردن اشعه فرابنفش و نور آبی را در کنار دما با تغییر رنگ به نمایش می‌گذارند. آنها آماده هستند تا هم به عنوان تجهیزات درمانی و هم به عنوان تجهیزات تشخیصی عمل کنند. با افزایش بیماری‌های چشمی، استفاده نوآورانه از مواد هوشمند در لنزها می‌تواند نقش اساسی را در حفاظت از بینایی ما داشته باشد.

بخوان  اتوماسیون ویندوز ۱۱ به راحتی می‌تواند هک شود

این پژوهش در مجله Light Science & Applications به چاپ رسید.

انتهای پیام



منبع