سازمان های فضایی آمریکا و همکاری چین



ناسا برای مطالعه نمونه سنگ‌هایی از کره ماه که چین به زمین آورده شده، با وجود ممنوعیت، چراغ سبز شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، رقابت ایالات متحده آمریکا و چین وارد مرحله ایجاد شده است، مرحله‌ای که حول محور اکتشاف ماه است. هر دو کشور برای رسیدن به هدف مشترک فرود انسان بر سطح ماه و ایجاد پایگاه در آن طی سال‌های آینده تلاش می‌کنند. اما قبل از دستیابی به این هدف بلندپروازانه، داشتن درکی کامل از محیط ماه برای حفظ طول مدت بسیار مهم است.

بر این اساس، ایالات متحده آمریکا به پژوهشگران ناسا اجازه داده است تا نمونه های ماه را که توسط ماموریت چانگ ای 5(Chang’e 5) چین در سال 2020 آورده شده است، مطالعه کنند.

به گزارش ساوث چاینا مورنینگ پست (SCMP)، این اولین بار است که ناسا و سازمان ملی فضای چین (CNSA) دوشادوش محل قرارگیری می‌گیرند و محدودیت‌های قانونی را که قبلاً این دو سازمان را از هم جدا می‌کردند، می‌کردند.

این فهرست بخشی از اصلاحیه Wolf است که در سال ۲۰۱۱ توسط کنگره آمریکا تصویب شد. این قانون، همکاری علمی و فضایی بین ایالات متحده و چین را محدود می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، خبر دریافت این چراغ سبز از طریق ایمیل داخلی ناسا که با پژوهشگران آن به اشتراک گذاشته شده، پخش می‌شود. این ایمیل داخلی به پژوهشگران ناسا اجازه دسترسی به نمونه‌های قمری چین را می‌دهد.

در این بیانیه آمده است که آژانس ایالات متحده آمریکا (ناسا) به طور رسمی درخواست خود را به کنگره اعلام کرده است تا به پژوهشگران حمایت ناسا اجازه دهد درخواست‌هایی را برای تجزیه و تحلیل نمونه‌های ماه به سازمان فضای داخلی چین ارسال کنند.

بخوان  به روز رسانی ویندوز 11 هوش مصنوعی Copilot را به روش های کوچک اما معنی دار بهتر می کند

این یک استثناء و موضوع نادر است که به طور خاص برای نمونه‌های مأموریت چانگ‌های ۵ قابل اجرا است.

البته با توجه به ارسال ایمیل به پژوهشگران ناسا، محدود به فعالیت های دوجانبه با جمهوری خلق چین در پروژه های تامین شده توسط ناسا بیش از پابرجست.

فضاپیمای چانگ‌ای ۵ در دسامبر ۲۰۲۰ در نزدیکی یک کوه آتشفشانی موسوم به Mons Rümker واقع در سمت نزدیک ماه فرود آمد. این فرودگر طی ماموریت ۲۳ روزه، ۱۷۳۱ گرم از خاک ماه را جمع آوری کرد و به زمین آورد.

این اولین نمونه بازیابی شده موفق از ماه پس از ماموریت آپولو ناسا در پنج دهه پیش بود.

اکنون ناسا می‌خواهد این نمونه‌ها را بررسی و تجزیه و تحلیل کند، زیرا آنها از مکانی می‌آیند که ناسا هرگز از آن بازدید نکرده است.

این نمونه‌ها می‌توانند بینش‌های ارزشمندی را در مورد ماه ارائه دهند و ممکن است تاریخ بینش تازه‌ای در مورد ماه و سیستم زمین-ماه به ما بدهند. علاوه بر این، می‌تواند نقش مهمی در شکل دادن به برنامه‌های اکتشاف ماه ناسا در آینده داشته باشد.

اکنون برای اولین بار، این نمونه‌ها برای مطالعات علمی در اختیار جامعه علمی جهانی قرار گرفته‌اند.

این دور از درخواست‌ها در تاریخ ۲۲ دسامبر بسته شد. سازمان فضایی چین در سال ۲۰۲۱، شش دور درخواست برای نمونه‌های چانگ‌های ۵ راه‌اندازی کرده و از طریق این موارد، بیش از ۲۵۰ نمونه با وزن کلی ۷۷.۶۸ گرم در موسسات و دانشگاه‌های مختلف در چین به نمایش گذاشته شده است.

گزارش‌های حاکی از آن، تحلیل و تحلیل این نمونه‌ها به انتشار بیش از ۷۰ مقاله در مجلات جهانی کمک کرده است.

بخوان  گوشی Moto X30 Pro برای رقابت با پرچمدار سامسونگ می آید

در حال حاضر این ایالات متحده آمریکا دولت و چین برای همکاری بین‌المللی در پیشبرد شرایط گذشته و حال کره ماه تاکید دارند.

انتهای پیام



منبع