ماموریت‌هایی که قرار است سال آینده به ماه بروند باشد

در این گزارش، به بررسی این پنج ماموریت می‌پردازیم.

روسیه پس از چندین هدف دارد ماموریت «لونا۲۵» (Luna 25) خود را در ماه ژوئیه پرتاب کند. این ماموریت شامل قرار دادن یک کاوشگر روی ماه برای جمع آوری نمونه از قطب جنوب آن است.

ماموریت‌هایی که قرار است سال آینده به ماه بروند باشد

هاکوتو-آر (ژاپن)

همراه با فرودگر هاکوتو-آر، یک فضاپیما موسوم به «لونار فلش‌لایت» (Lunar Flashlight) نیز که به اندازه یک کیف است، به فضا می‌رود. این فضاپیما به سطح ماه برخورد نمی کند، اما در عوض طی سه ماه آینده، با استفاده از لیزر، به جستجوی یخ آب در دهانه های قطب جنوبی ماه پرداخت خواهد شد. این دهانه‌ها به طور دائم در سایه هستند. بنابراین میلیاردها سال است که نور خورشید را ندیده اند.

چاندرایان-3 (هند)

ژاپن قصد دارد یک فرودگر قمری تجاری بسازد که بارهای زیادی را روی سطح ماه قرقر کند. در این مأموریت آزمایشی، فرودگر «هاکوتو-آر» (Hakuto-R) جستجو خواهد کرد تا ماه‌نورد «راشد» (Rashid) امارات متحده عربی را به عنوان بخشی از اولین ماموریت ماه این کشور مستقر کند. موشک فالکون۹ (Falcon 9) شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) در اوایل ماه جاری پرتاب شد و فرودگر در ماه آوریل به سطح ماه برسد.

ماموریت‌هایی که قرار است سال آینده به ماه بروند باشد

این ماموریت بلندپروازانه در سال ۲۰۲۳ طراحی شده است، اما اگر بخواهیم صادقانه بگویم، ممکن است بتوانیم شاهد آن باشیم. در این مأموریت، از موشک‌های «سوپر هوی» (Super Heavy) و «استارشیپ» (Starship) شرکت اسپیس ایکس برای فرستادن «یوساکو مائزاوا» (Yusaku Maezawa)، میلیاردر ژاپنی و سایر افراد غیرنظامی به نزدیکی ماه استفاده خواهند شد.

ماه عزیز (آمریکا)

یک نکته قابل توجه این است که اسپیس ایکس هنوز سوپر هوی را آزمایش نکرده است. انتظار می‌رود اولین پرواز مداری سوپر هوی که قوی‌ترین موشکی به شماره می‌رود که تا به حال پرواز کرده است، در اوایل سال ۲۰۲۳ انجام می‌شود. حتی اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود به نظر می‌رسد که اسپیس ایکس همه چیز را برای پرتاب استارشیپ و خدمه آماده کند، اما باید برای دیدن نتیجه صبر کنیم.

بخوان  ابتکار ایرانی برای افزایش طول عمر خطوط راه‌آهن

به غیر از مأموریت «آرتمیس» ناسا، مأموریت‌های دیگری نیز دارند که برای رسیدن به ماه و فرود آمدن روی آن برنامه‌ریزی می‌شوند.

ماموریت‌هایی که قرار است سال آینده به ماه بروند باشد

لونا۲۵ (روسیه)

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، ماموریت بار آخر ناسا به نام آرتمیس۱ (Artemis1) که یک فضای پیما را در نزدیکی ماه به پرواز درآورد، باعث شد که نزدیکترین همسایه آسمانی ما یک کانون توجه قرار گیرد.

ماموریت «چاندرایان-۳» (Chandrayaan-3) شامل یک وسیله پرتاب سنگین به نام «GSLV Mark 3» است که در ژوئن ۲۰۲۳، یک ماژول فرود و یک ماه‌نورد رباتیک را به سمت ماه حرکت می‌کند. این ماموریت به دنبال ماموریت «چاندرایان-۲» انجام می‌شود که در سال ۲۰۱۹ به خاطر تصادف کاوشگر روی سطح ماه، پایان بدی داشت. این ماه‌نورد یک لرزه‌سنج، آزمایش جریان گرما و جند ماه را به همراه خواهد داشت و قطب جنوب را بررسی خواهد کرد.

ماموریت‌هایی که قرار است سال آینده به ماه بروند باشد

مأموریت‌های آینده به ماه می‌توانند مهم‌ترین امکانات را برای تأمین‌کننده‌هایی که به ساخت پایگاه‌هایی در ماه‌های علاقه‌مند هستند تا فضانوردان برای مدت طولانی در آنها زندگی و کار کنند.

سفر کپسول اوریون (Orion)، پیش از پنج ماموریت انجام شد که با هدف رسیدن به ماه در سال ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده و توسط چندین کشور دیگر سازماندهی شده است.

انتهای پیام



منبع

همچنین اعتقاد بر این است که ماه می‌تواند برای مأموریت‌های سرنشین‌دار به مریخ و سیارات فراتر از آن باشد که کشش گرانشی ضعیف‌تر باشد. پرتاب موشک از ماه، در مقایسه با پرتاب آن از زمین، آسان‌تر و کارآمدتر خواهد بود. نکته مهم این است که آب ماه را می‌توان به ساخت موشک تبدیل کرد تا این پرتاب‌ها را پشتیبانی کند.

بخوان  تیم های مایکروسافت به تازگی یکی از آزاردهنده ترین مشکلات تماس خود را برطرف کرده است
هدف اصلی این مأموریت، بررسی ترکیب «سنگ‌پوشه» یا «رِگولیت» (Regolith) قطبی و اجزای پلاسما و غبار اگزوسفر قطبی ماه است. این کاوشگر مواد علمی از تجهیزات را در بر دارد که شامل یک بازوی رباتیک برای برداشتن و جمع آوری سطح های ماه است.

ماموریت‌هایی که قرار است سال آینده به ماه بروند باشد

لونار فلش‌لایت (آمریکا)