آب، خاک و اقلیم مناسب به‌صورت یکسان توزیع نشده/در تولید ۲۲ محصول کشاورزی در ۷ کشور برتر



در نشست مرکز علمی تخصصی پژوهش‌های توسعه و آینده نگری مطرح شد: آب، خاک و اقلیم مناسب در سراسر جهان به صورت یکسان توزیع نشده است. ۲۲ محصول کلیدی در حوزه کشاورزی، در بین ۷ کشور برتر دنیا قرار دارد.

به گزارش ایسنا، علی کیانی‌راد، رئیس مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی و مدیر علمی یکصد و پنجاه و هفتمین نشست علمی پژوهشی مرکز تحقیقات توسعه و آینده‌نگری که با عنوان «کشت فراسرزمینی». امنیت آب و غذا» برگزار شد، ضمن اشاره به توجه به دنیا به کشاورزی فراسرزمینی گفت: اصطلاح کشت فراسرزمینی اصطلاح اشتباهی است که به جای کشاورزی فراسرزمینی استفاده می شود، زیرا کشت فراسرزمینی تنها به محصولاتی محدود می شود که باید کشت شوند و این افراد را کشت کنند. است که کشاورزی فراسرزمینی می‌تواند از محصولات کشتی باشد. در دنیا تقریباً بعد از دهه ۱۹۸۰ به کشاورزی فرازمینی توجه شده است. در اواخر سال 1392 این طرح در وزارت جهاد کشاورزی انجام شد که وزیر جهاد کشاورزی را به مؤسسات تحقیقاتی، اقتصاد و توسعه روستایی رساند که یک مطالعه در رابطه با سابقه ایران، و مشکلات کشاورزی فراسرزمی انجام شد. نهایت به یک آیین‌نامه ختم شود. پیش‌نویس این آیین‌نامه در 35 ماده به هیأت دولت ارائه شد و پس از اعمال نظرات نظرات، نهایتاً‌آیین نامه کشت فراسرزمینی در تاریخ 29 فروردین 1395 در هشت ماده به تصویب هیئت وزیران رسید.

وی ادامه داد: در این آیین‌نامه اجرایی تکالیف هر یک از دستگاه‌های اجرایی مشخص شده است. به عنوان مثال در ماده ۲ این آیین نامه تکالیف وزارت جهاد کشاورزی، در ماده ۳ تکالیف وزارت امور خارجه، در ماده ۴ تکالیف وزارت امور اقتصادی و دارایی، در ماده ۵ تکالیف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در ماده ۶ تکالیف وزارت امور خارجه، کار و سلامت اجتماعی، در ماده ۷ تکالیف توسعه توسعه ملی مشخص شده است. در این میان وظیفه اصلی بر وزارت جهاد کشاورزی بود.

بخوان  چین ماهواره ZhongXing-1E را به فضا پرتاب کرد

وی ادامه داد: در ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ وزیر وقت جهاد کشاورزی، ساداتی نژاد، نظامنامه کشاورزی فراسرزمینی را اجرا کرد. این نظام‌نامه تکالیف وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کشاورزی فراسرزمینی را به صورت عملیاتی و مشخص انجام می‌دهد.

در ادامه این نشست سیّد فخرالدّین عامریان؛ رئیس انجمن کشت فراسرزمینی ایران، در مورد کشاورزی فراسرزمینی گفت: خیلی وقت‌ها پیش فعالیت‌هایی را در این حوزه وارد کردند. به نظر من در کشور ما از سال 1388 با سفری که دکتر احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت به برزیل، موضوع کشت فراسرزمینی و خرید زمین‌های فراسرزمینی شروع شد. در آن زمان کشور برزیل قوانین سختی را برای فروش زمین به سایر کشورها وضع نکرده بودند، در همان زمان زمین یک میلیون نفری در اختیار کشور ما قرار می گیرند و قرار می گیرند تجار، سرمایه گذاران یا کشاورزان ما شروع به خرید این زمین ها کنند که متأسفانه انجام نشد. .

عامریان افزود: وقتی که کشاورزی فراسرزمینی یا همان کشت فراسرزمینی صحبت می‌شود که در ذهن افراد متبلور می‌شود، این است که کشاورزان باید این کار را انجام دهند، در حالی که خیلی از کشاورزان ما دارای یک زمین در زیر ۱۰ خاک هستند. و کشاورزی به صورت سنتی را تا امروز انجام می‌دادند. به همین دلیل سرمایه‌گذاری در سایر کشورهای کشاورزان کشور ما بسیار سخت و دشوار است. بنابراین باید سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد، چه از نظر خصوصی و چه دولتی که در زمینه سرمایه‌گذاری فراسرزمینی باشد.

انجمن کشت فراسرزمینی ایران در ادامه بیان مشکلات موجود در موضوع کشت فراسرزمینی پرداخت و گفت: اول اینکه یک نظامنامه مناسب است که وزارت جهاد کشاورزی در زمینه کشت فراسرزمینی تصمیم گرفته است تا چند وقت پیش وجود داشته باشد و در طی دو سال گذشته این نظامنامه در سال گذشته باشد. اجرای فعلی است. دوم اینکه در حال حاضر بانک مرکزی هیچ‌گونه برای تخصیص ارز قانونی در حوزه کشت فراسرزمینی وجود ندارد و این مهم‌ترین قفل در خرید زمین‌های کشاورزی دیگر است. در کشت فراسرزمینی، خرید محصولات مشابه دانه های روغنی از کشورهای دیگر است که در این مورد باید دولت با کشاورزان فراسرزمینی در خصوص دانه های روغنی از گونه های ذرت، جو، گندم و… ارزان‌تری خرید کند.

بخوان  ایجاد اولین شرکت تولیدکننده مواد بارورسازی ها در دانشگاه آزاد

در ادامه نشست رضا فتوحی؛ مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح کشت فراسرزمینی، ضمن اشاره به حمایت از خصوصیاتی در توسعه کشورها، گفت: باید از حمایت حمایتی تا آنها حمایت از دولت از خصوصی، در منابع ورودی داده شده و از منابع آب خارج شود. خاک دنیا استفاده کنیم.

فتوحی افزود: در تمام دنیا امنیت غذایی بسیار حائز مهم است و در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز هم بنیانگذار انقلاب اسلامی و هم مقام رهبری در بیانات بخشی از کشاورزی را در رأس امور قرار داده و ما بایستی امنیت غذایی را ویژه تر از گذشته ببینیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در تعریف امنیت غذایی گفت: امنیت غذایی به این معنی است که مجموعه انسان‌ها به غذای کافی و سالم دسترسی داشته باشند تا هم غذای کافی برای افراد وجود داشته باشد و هم با سلامت غذا، یک سلامت جسمی و روحی انسان‌ها باشد. وجود داشته باشد. اگر در امنیت غذایی کاستی وجود داشته باشد، باعث ایجاد خساراتی در بهداشت و سلامت افراد می شود. موضوع مهم دیگر در امنیت دسترسی به غذا و دسترسی پایدار به غذا برای افراد است، یعنی غذای کافی و همیشگی برای همه افراد وجود داشته باشد.

وی در مورد آمارهای موجود در حوزه کشت فراسرزمینی در ایران گفت: بر اساس آمار جهانی فائو، ایران در تولید ۲۲ محصول کلیدی در حوزه کشاورزی، در بین ۷ کشور برتر دنیا قرار دارد. کشور ما در تولید محصولات مثل پسته، زعفران و خرما جزوه برتر دنیاست.

فتوحی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که خاک و اقلیم مناسب در سراسر جهان به صورت یکسان توزیع نشده است و این امر در کشور ما هم صادق است. در نتیجه با سرمایه گذاری داخلی و بستری خارجی را فراهم کنیم تا بتوانیم از شرایط اقلیمی و منابع آب و خاک سایر منابع برای امنیت امنیت در کشور خودمان استفاده کنیم.

بخوان  ChatGPT به قاضی کلمبیایی برای صدور حکم کمک کرد

وی در انتهای سخنان خود به ارائه راهکارها برای بهبود عملکرد کشاورزی فراسرزمینی پرداخت و مواردی از جمله ایجاد بستر سرمایه‌گذاری در هدف برای حفظ و ایجاد امنیت غذایی، ارتباط و سازندگان با منابع آبی و خاکی مناسب، آینده‌نگری نیازها و برنامه‌های مناسب دارند. برای رفع آنها و اعلام حمایت همه‌جانبه ایران از سرمایه‌گذاران خارجی در بحث کشت فراسرزمینی را از جمله این راهکارها یاد کرد.

در ادامه نشست، علی کیانی‌راد؛ پژوهش‌های رئیس مؤسسه‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی به عنوان مدیر علمی نشست، در جمع‌آوری این نشست گفت: کشورهای مهم کشاورزی فراسرزمینی و سرمایه‌گذاری در آن، در ۴ دسته کلی قرار می‌گیرند. هدف اول برای کالاهایی است که امکان تولید آن در کشور مبدأ وجود ندارد و باید در کشور هدف تولید شود، هدف دوم افزایش نفوذ سیاسی در سایر کشورها، هدف سوم فناوری خدمات و فنی و مهندسی حوزه کشاورزی در سایر کشورها و هدف است. چهارم نیز در جهت فعالیت برای رسیدن به سه هدف مذکور است.

در انتهای نشست، خود و صاحبنظرانی که به صورت حضوری و مجازی در نشست شرکت داشتند، به بیان نقطه‌نظرات و سؤالات پرداختند.

انتهای پیام



منبع