۱۲ شکست بزرگ پرتاب در سال ۲۰۲۲

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، موشک‌ها برای رسیدن به فضا، به هزاران نوع ملزومات نیاز دارند تا حرکت درستی انجام دهند اما فقط یک مشکل می‌تواند همه چیز را با یک انفجار در زمین بازگرداند. در سال ۲۰۲۲ شاهد یک رکورد برای پرتاب موشک بودیم. بنابراین جای تعجب نیست که گاهی اوقات نیز همه چیز اشتباه پیش برود.

شکست دوم موشک آسترا و گم شدن دو ماهواره ناسا

آماندا دورک فرای، مدیر ارشد مرحله نخست پروژه آسترا در پخش زنده گفت: ما یک پرتاب مرحله نخست داشتیم، اما موتور مرحله زودتر خاموش شد و ما محموله های خود را به مدار نرساندیم.

موشک «آسترا» (Astra) که در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد، به دنبال این بود که خود را در بازار پرتاب تضمین کند و یک پرواز موفق از مجموعه «راکت۳» (راکت ۳) خود را داشته باشد اما پرتاب آن در ۱۰ فوریه با یک چرخش به پایان رسید.

نماینده شرکت «آریان‌اسپیس» (Arianespace) در بیانیه‌ای اعلام کرد: تقریباً دو دقیقه و ۲۷ ثانیه پس از بلند شدن، یک ناهنجاری در زفیرو۴۰ رخ داد و مأموریت وگا پایان سی یافت. ماموران ایمنی، پرواز را اندکی پس از آن خاتمه همراهی کردند و وسیله نقلیه به محموله آن در اقیانوس اطلس سقوط کردند.

در این گزارش، به بررسی بزرگترین شکست‌ها در ماموریت‌های فضایی در سال ۲۰۲۲ می‌پردازیم.

انتهای پیام



منبع

شکست موشک ماهواره‌بر هند در اولین آزمایش پرواز

موشک‌ها، ماهواره‌های نظارت بر زمین را به اعماق فضا، کاوشگرها را به ماه و فضانوردان را به ایستگاه‌های فضایی می‌فرستند. با وجود این، آنها بسیار شبیه به موشک‌هایی هستند که می‌توانند بمباران‌ها را در فواصل عمیق‌تر از فضای زمین پرتاب کنند. برنامه تسلیحات هسته‌ای و سیستم پرتاب کره شمالی است، اما گزارش‌ها نشان می‌دهند که آزمایش یک «موشک بالستیک قاره‌پیما» (ICBM) در روز سوم نوامبر با شکست روبه‌رو شده است.

شکست فاجعه‌بار موشک «آسترا» در اولین پرتاب از فلوریدا

طی پخش اینترنتی پرتاب اعلام شد، موشک دو مرحله‌ای «LV008» که امروز از «ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال» (CCSFS) فلوریدا بلند شد، در ابتدا عملکرد خوبی داشت و تا آسمان فلوریدا اوج گرفت اما حدود سه دقیقه از پرتاب مشکلی رخ داد. داد.

۱۲ شکست بزرگ پرتاب در سال ۲۰۲۲

سومین شکست متوالی برای موشک «هایپربولا»

۱۲ شکست بزرگ پرتاب در سال ۲۰۲۲

چهارمین موشک هایپربولا۱ در ۱۳ ماه از «مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان» (JSLC) در صحرای گبی خارج شد. طبق یک فیلم آماتور، همه چیز در اوایل پرتاب به خوبی می‌رسید اما به نظر پرتاب، سکوت همه جا را فراگرفت. این شرکت مستقر در پکن، مفقود شدن موشک و محموله‌های آن را مورد تایید قرار داد و در ماه اکتبر فاش کرد که این شکست، باعث مشکل در سیستم کنترل وضعیت می‌شود. بدون هیچ کنترلی بر جهت موشک، یک فرمان خودتخریبی فعال شد.

۱۲ شکست بزرگ پرتاب در سال ۲۰۲۲

۱۲ شکست بزرگ پرتاب در سال ۲۰۲۲

وگا سی، نسخه بزرگتر و قوی‌تر موشک وگا متعلق به آژانس فضایی اروپا است. وگا سی که ارتفاع آن ۳۵ متر است، می‌تواند محموله‌هایی را تا وزن ۲۳۰۰ متری در مداری خورشیدی به ارتفاع ۷۰۰ کیلومتری با همگام کند.

بخوان  توسعه مدل رشد سلول‌های بنیادی برای درمان نارسایی ریه نوزادان

این دومین شکست «راکت۳.۳» آسترا بود که باعث شد شرکت در ماه اوت، ماموریت پرتاب‌کننده را لغو کند و به نسل بعدی سیستم پرتاب به نام «راکت۴» تغییر مسیر دهد.

به هر حال پرتاب‌های تاریخ‌ساز که امسال به خوبی انجام شد، پرتاب‌هایی بودند که هرگز به فضا نرسیدند یا پس از رسیدن به محموله‌های خود را مستقر کردند.

در جولای ۲۰۱۹، شرکت «آی‌اسپیس» (iSpace) به اولین شرکت خصوصی چینی تبدیل شد که با استفاده از موشک سوخت جامد چهار مرحله‌ای «هایپربولا۱» (Hyperbola ۱)، پرتابی را به مدار زمین انجام داد. از آن زمان به بعد، برخی کارها به خوبی پیش نرفته‌اند و دو شکست در سال گذشته با سومین شکست متوالی در پرتاب امسال همراه شد.

شرکت «فایرفلای» (Firefly)، دومین جستجوی خود را برای پرتاب موشک ۲۹ متری «آلفا» (آلفا)، در اول اکتبر انجام داد. موشک از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ (VBG) کالیفرنیا بلند شد و سه ماهواره را با موفقیت در مدار پایین زمین قرار داد. به نظر می‌رسید که پرتاب به خوبی پیش رفته است. پس از این که اولین پرتاب موشک در سپتامبر ۲۰۲۱ به خاطر مشکل یکی از موتورهای مرحله نخست آن پیش از موعد شد، این پرتاب جدید یک بازگشت خوشایند بود.

ناهنجاری موشک «نیوشپرد» در حین پرتاب

«اسکایرورا» (Skyrora) یکی از استارت‌آپ‌های اروپایی به شمار می‌رود که هدف آن رسیدن به مدار است و قصد دارد موشک «اسکایرورا ایکس‌ال» (Skyrora XL) خود را در سال ۲۰۲۳ به فضای پرتاب کند. به عنوان گامی در هشتم این امر، این شرکت در اکتبر اقدام به اقدام به پرتاب یک موشک زیرمداری از سواحل ایسل کرد که هدف آن رسیدن به ارتفاع 15 کیلومتری بود.

پرواز افتتاحیه آخرین مراحل اولیه به خوبی انجام شد، اما در مرحله چهارم و به مشکل برخورد کرد. مشکل اینجا بود که مرحله آخر دو محموله ماهواره‌های خود را به مدار مورد نظر خود می‌رساند و این معناست که نمی‌توان از آنها استفاده کرد.

در حدود 50 هزار میلیون نفر، اما این میزان تا ماه دسامبر به مجموعه‌های متشکل از 350 شیء متلاشی رسیده است که می‌تواند در دهه‌های آینده، تهدیدی برای فضاهای موجود در مدار وجود داشته باشد و تهدیدی عمومی از منابع فضایی را در مدار پایین زمین افزایش دهد. برای جلوگیری از این رویدادها، انجام می‌شود، اما مانند سایر جنبه‌های پرتاب، همه چیز همیشه خوب پیش نمی‌رود.

سیدارتا سوماناث، مدیر سازمان پژوهش‌های فضای هند (ISRO) در یک بیانیه ویدئویی پس از پرتاب گفت: ماهواره‌ها به جای یک مدار دایره‌های، در یک مدار بیضی شکل قرار می‌گیرند. نزدیکترین فاصله ماهواره‌ها به زمین تا ۷۶ کیلومتری؛ یعنی جو خیلی سریع آنها را به سوی زمین می‌کشاند. سازمان پژوهش های فضایی هند، مشکلات را بررسی کرده و برای دومین پرواز آزمایشی موشک SSLV آماده خواهد شد.

بخوان  تسلا ۷۵ درصد از سهام بیت کوین خود را تبدیل کرد

در ۱۴ دسامبر که شرکت «لنداسکیپ» (Landspace) موشک سوخت انرژی «ژوک۲» (Zhuque2) خود را به فضای پرتاب کرد، این روند تغییر یافت. این پرتاب، اولین جستجوی مداری برای پرتاب موشکی با سوخت متان در جهان بود که می‌توانست شرکت‌هایی مانند «اسپیس ایکس» (SpaceX)، «بلو اوریجین» (Blue Origin) و «ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی» (United Launch Alliance) را شکست دهد. .

به نظر می‌رسید که فیرینگ‌ها تا زمانی که موتور مرحله بالاتری از جرقه بزند، جدا نمی‌شوند و دو نیمه مخروطی دماغه را از هم جدا می‌کنند، اما همان‌طور که دوربین آن‌ها را دیدند، صحنه را با یک چرخش سریع ترک کردند.

۱۲ شکست بزرگ پرتاب در سال ۲۰۲۲

۱۲ شکست بزرگ پرتاب در سال ۲۰۲۲

با وجود این، ژوک۲ به مدار نزدیک شود. مرحله نخست عملیات عملکرد خوبی داشت، اما مشکلی که بر مرحله دوم تأثیر گذاشت، باعث شد که ۱۴ سامانه ماهواره ای بتواند به سرعت مداری دست یابند و در اقیانوس سقوط کند.

این شرکت اعلام کرد که پرتاب موفقیت آمیز بوده است، اما این ماموریت، یکی دیگر از مواردی بود که تأثیر محموله‌ها را در مدارهای پایین‌تر از نظر و ورود مجدد ماهواره‌ها به جولای پنجم اکتبر که بسیار زودتر از زمان مورد نظر بود، قرار داد. گرفت. در هر حال، این شرکت در مواجهه با این موضوع خوشبین بود و اظهار داشت که آنها فقط باید ترفندهای جزئی را برای ماموریت بعدی انجام دهندگان بسیار انجام دهند.

شکست موشک «اپسیلون» ژاپن در حین پرتاب ماهواره

۱۲ شکست بزرگ پرتاب در سال ۲۰۲۲

موشک نیوشپرد در ماه اوت، ششمین ماموریت گردشگری خود را انجام داد اما ماموریت علمی ۱۲ سپتامبر آن گونه که انتظار می‌رفت، انجام نشد. کمی پیش از رسیدن به ارتفاع 900 متری، مشکلی در تقویت کننده نیوشپرد رخ داد. سیستم فرار طبق برنامه عمل کرد و کپسول را از دردسر بیرون آورد و به آن امکان داد تا با چتر نجات به زمین فرود آید و سالم یابی شود، اما تقویت کننده از بین رفت. اداره اداره فدرال هوانوردی (FAA) در حال حاضر این شکست را می‌کند، اما موشک اکنون زمین‌گیر شده است.

پرتاب ناموفق اولین موشک مداری جهان با سوخت متان

موشک زیرمداری قابل استفاده از «نیوشپرد» (New Shepard) شرکت «بلو اوریجین» (Blue Origin) با پروازهای گردشگری خود از محل پرتاب در غرب تگزاس مورد توجه قرار گرفته و ۶ نفر را هم‌زمان به بالای «خط کارمان» (Kármán line) ) فرستاده که مرز غیر رسمی بین جو زمین و ابتدا در صد کیلومتری بالاتر از سطح دریاهای آزاد زمین است.

در هر حال، این مأموریت یک نقطه عطف برای موشک‌های چینی خصوصی به شماره می‌رود که می‌تواند پرتاب موشک‌های سوخت سوخت را داشته باشد و می‌تواند در آینده نزدیک به همراه داشته باشد.

پرتاب موشک «آلفا» و ماهواره‌ها به زمین

هند در ششم اوت، یک موشک جدید به نام «وسیله پرتاب ماهواره کوچک» (SSLV) را از «مرکز فضای ساتیش داوان» (SDSC) در سواحل جنوب شرقی هند پرتاب کرد.

بخوان  اگر مارک زاکربرگ راهش را بگیرد، هوش مصنوعی فیسبوک و اینستاگرام را تصاحب خواهد کرد

شکست مرحله دوم موشک «وگا سی» اروپا

آسترا دومین شکست خود را در سال ۲۰۲۲ در ۱۲ ژوئن متحمل شد. این شکست باعث شد که دو کیوب‌ست «تروپیکس» (TROPICS) ناسا که برای مطالعه طوفان‌ها ارسال شده بود، گم شدند.

شکست مرحله موشک چین

سال ۲۰۲۲ شاهد موفقیت‌های آمیزی برای پروازهای فضایی بودیم، اما تعداد زیادی از این مأموریت‌ها نیز بر اساس برنامه پیش‌رفتند.

گزارش سیان‌ان داد: یک منبع دولتی کره جنوبی گفت که مقامات گمان می‌کنند این موشک موسوم «هواسونگ-۱۷» (Hwasong-17) را انجام دهند، پیشرفته‌ترین موشک بالستیک قاره‌پیمای کره شمالی بوده است. به گفته این منبع که به طور ناشناس با سیانان صحبت کرد، آزمایش شکست خورده است.

چین دومین موشک «لانگ مارچ ۶ای» (Long March ۶A) خود را در ۱۱ نوامبر پرتاب کرد و ماهواره «یونهای۳» (Yunhai ۳) را با موفقیت به مدار مورد نظر خود فرستاد. همه چیز خوب بود اما چند روز بعد، مرحله بالایی که ماهواره را در مدار قرار داد، حادثه ای بود که این موشک را به بارانی از مدارهای مداری تبدیل کرد.

با وجود این، اولین راه‌اندازی‌ها سخت‌تر از بقیه هستند و درس‌هایی را می‌دهند. مقامات این شرکت اعلام کردند که موشک «اسکای‌لارک ال» (Skylark L) به ارتفاع نظر ن و مدت کوتاهی پس از بلند شدن، خاموش شدن و در دریای نورژ سقوط کرد. جستجوی یک زیرمداری جدید می‌تواند در ماه دوم سال ۲۰۲۳، پیش از برنامه‌ریزی پرتاب انجام شود.

اولین و تنها جستجوی پرتاب ژاپن در سال ۲۰۲۲، پرتاب موشک «اپسیلون» (Epsilon) از مرکز فضای اوچینورا (Uchinoura Space Center) در ۱۱ اکتبر و مأموریتی به نام «نمایش فناوری نوآورانه ماهواره‌های ۳» می‌شود.

دومین پرتاب موشک جدید «وگا سی» (Vega C) اروپا برای انتقال دو ماهواره به مدار، برای ۲۰ دسامبر از گویان فرانسه در نظر گرفته شد. کار مرحله نخست موشک طبق برنامه انجام شد اما مرحله دوم آن موسوم به «زفیرو40» (Zefiro40) کمتر از سه دقیقه پس از آغاز مأموریت، با یک ناهنجاری روبه‌رو شد.

شکست قوی‌ترین موشک بالستیک کره شمالی

در سال 2014 که چین بخش فضایی خود را به روی سرمایه‌های ویژه باز کرد، از شرکت‌های تجاری چینی ایجاد شد. این شرکت‌ها ساده‌ترین موشک‌های سوخت جام‌تر و نسبتا کوچک را پرتاب کرده‌اند.

پس از دو مرحله نخست، همه چیز خوب به نظر می‌رسید، اما پخش مستقیم نشان داد که به نظر می‌رسد مشکل در زمان آغاز مرحله سوم به وجود آمده است. در نتیجه، کنترل‌کننده‌های ماموریت، سیستم پایان پرواز اپسیلون را فعال کردند که موشک را از بین برد.

این رویداد به معنای دست دادن مأموریت و چهار کیوب‌ست کوچک در ماموریت «الانا۴۱» (ELaNa ۴۱) برای ناسا بود.

شکست موشک «اسکایرورا» در اولین پرتاب فضایی