موفقیت ۸۰ درصدی ربات گفتگوگر مشهور در تشخیص آلزایمر

ChatGPT-3 حتی از نسخه های قبلی پیشرفته خود است

فلیکس آگباور، پژوهشگر مقطع دکترا در دانشکده و نویسنده این پژوهش می‌گوید: سیستم اصلی GPT3 برای تحلیل و تحلیل و تولید زبان، آن را به یک نامزد امیدوارکننده برای شناسایی ویژگی‌های گفتاری ظریفی که ممکن است شروع زوال عقل را پیش‌بینی کند، می‌کند.

یک پژوهش جدید روی هوش مصنوعی گفتگوگر شرکت اوپن‌ای‌آی‌موسوم به چت‌جی‌پی‌تی می‌دهد که این ربات را با سرنخ نشان می‌دهد از گفتگوهای انجام شده ۸۰ درصد در شناسایی بیماری آلزایمر کاربران موفق عمل می‌کند.

آزمایش دوم از تجزیه و تحلیل متنی GPT-3 برای پیش بینی نمرات پزشکان در آزمون “وضعیت ذهنی کوچک”(MMSE) استفاده می شود که یک آزمون پرکاربرد برای تعیین شدت زوال عقل است.

سپس دقت پیش‌بینی GPT-3 را با تجزیه و تحلیل مقایسه کنید که امتیاز MMSE را فقط بر اساس قدرت صدا، مکث‌ها و ناهنجاری‌های ضبط شده پیش‌بینی می‌کرد. در نهایت، هنگام پیش‌بینی امتیازات MMSE بیماران، GPT-3 حدود 20 درصد دقیق‌تر نشان داده شد.

انتهای پیام



منبع

این پژوهش در مجله PLOS Digital Health منتشر شده است.

لیانگ میگوید پژوهش «اثبات مفهوم» ما نشان می‌دهد که این می‌توان یک روش ساده و به اندازه کافی برای استفاده و آزمایش روی جامعه و این ربات قبل از تشخیص بالینی می‌تواند برای غربالگری زودهنگام و ارزیابی خطر بسیار مفید باشد.

پژوهشگران بر روی برنامه‌هایی متمرکز شده‌اند که می‌توانند سرنخ‌های ظریفی مانند اشتباهات گرامری و اشتباه کردن معنی کلمات را به ‌عنوان یک آزمایش سریع که می‌توان نشان داد بیمار باید تحت معاینه کامل قرار گیرد یا خیر، تشخیص دهد. گفتنی است که مشکل زبانی، 6 تا 8 درصد از بیماران به زوال عقل را تحت تأثیر قرار می دهد.

بخوان  تولید یک واکسن جدید برای همه زیرشاخه های ویروس آنفلوآنزا

بررسی کامل تاریخچه پزشکی و مجموعه‌ای از معاینات و آزمایشات فیزیکی و عصبی به عنوان بخشی از روش استاندارد برای تشخیص بیماری آلزایمر انجام می‌شود. اما هنوز هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما آن را در مراحل اولیه می‌توان گزینه‌های بیشتری برای و مراقبت در تصمیم‌گیری‌های درمانی تشخیص داد.

GPT-3 در اطلاعات بدون داده یا اصطلاحاً «یادگیری داده‌های صفر» برتری است که به آن اجازه می‌دهد به پرسش‌هایی پاسخ دهد که معمولاً اطلاعات بیرونی ارائه می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال هلث، یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که کاربردهای بالقوه ربات گفتگوگر ChatGPT که در چند هفته اخیر تمام فضای اینترنت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌تواند به زودی در تشخیص زودهنگام بیماری‌هایی مانند آلزایمر گسترش یابد.

چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) یک ربات چت یا گفتگو است که با استفاده از تکنیک‌های نظارتی و تقویتی به تنظیم می‌شود. ChatGPT به عنوان یک نمونه اولیه در نوامبر ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد و به سرعت به دلیل پاسخ‌های دقیق و واضح در بسیاری از حوزه‌های دانش، توجه‌ها را به خود جلب کرد.

دکتر هوالو لیانگ دانشکده استاد مهندسی زیست پزشکی، علم و سیستم‌های دانشگاه می‌فهمد و یکی از نویسندگان این پژوهش توضیح می‌دهد: ما از پژوهشگران در حال انجام می‌دانیم که بیماری آلزایمر را تشخیص می‌دهد، نمی‌تواند خود را در سلامت نشان دهد.

این برنامه متعاقباً با استفاده از جاسازی مجدد آموزش داده شد به ابزاری برای تشخیص آلزایمر تبدیل شد. تحقیقات برای آزمایش آن، به برنامه دسترسی به این مجموعه داده شد و از آن خواستند تا ده‌ها رونوشت را ارزیابی کرد و مشخص کرد که هر فرد بیمار به آلزایمر یا سالم نوشته شده است.

بخوان  میدان مغناطیسی زمین شکاف خورده است

طبق پژوهش‌های دانشکده مهندسی زیست پزشکی، و سیستم‌های سلامت دانشگاه درکسل(Drexel) آمریکا، الگوری هوش مصنوعی GPT-3 توسعه یافته به دست شرکت OpenAI می‌تواند سرنخ‌هایی را در یک گفتگو دریافت کند تا مراحل اولیه زوال عقل را در ۸۰ درصد واقعیات پیش بینی کند. .

این پژوهش، آخرین نمونه از مجموعه جستجوها برای نشان دادن ارزش ابزارهای پردازش زبان طبیعی برای تشخیص زودهنگام و پیش بینی بیماری آلزایمر است. این پژوهش بر روی پژوهش‌های اخیر انجام شده است که نشان می‌دهد اختلال زبانی ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های عصبی باشد.

پژوهشگران قصد دارند با ساختن یک برنامه تحت وب که می‌توانند در خانه یا مطب پزشک به عنوان یک ابزار پیش‌غربالگری استفاده کنند، این نتایج دلگرم را در اختیار دارند.

پژوهشگران می‌گویند: نتایج ما نشان می‌دهد که جاسازی متنی که توسط GPT-3 تولید می‌شود، می‌تواند به طور قابل اعتمادی قابل اعتماد باشد، نه تنها برای تشخیص بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر از افراد سالم استفاده می‌شود، بلکه امتیاز شناختی را نیز می‌توان هر دو بر اساس آن استفاده کرد. داده‌های گفتاری مشخص می‌شوند، استنباط کند. ما همچنین نشان می‌دهیم که جاسازی متن از ویژگی‌های گفتاری و صوتی معمولی بهتر عمل می‌کند و حتی با مدل‌های تنظیم‌شده به صورت رقابتی عمل می‌کند. این در مجموع نشان می دهد که جاسازی متن بر اساس GPT-3 یک نتایج امیدوارکننده برای ارزیابی بیماری آلزایمر است و پتانسیل بهبود زودهنگام زوال عقل را دارد.

این گروه پژوهشی دو مورد از بهترین ابزارهای پردازش زبان طبیعی را در کنار هم آزمایش کردند و متوجه شدند که GPT-3 هم از نظر نمونه های صحیح آلزایمر و هم از نظر تشخیص نمونه های سالم عملکرد بهتری دارد.

بخوان  هوش مصنوعی در ۲۰ درصد از کارها جایگزین انسان خواهد شد

این برنامه با مجموعه‌ای از رونوشت‌ها از زیرمجموعه‌های ضبط‌شده همراه با حمایت مالی مؤسسه ملی بهداشت آمریکا ارائه شده است تا برنامه‌های پردازش زبان طبیعی برای پیش‌بینی زوال عقل را بیازماید. این کار به پژوهشگران اجازه داد تا نظریه خود را آزمایش کند.

این الگوریتم رایانه‌ای، کاربرد معنی‌دار از کلمات، ساختارها و ویژگی‌های معنی را از متن استخراج کرد تا چیزی را ایجاد کند که دانشگاهیان از آن به عنوان «جاسازی» یاد می‌کنند و به آن متمایز می‌گویند که آلزایمری است.

وی افزود: آموزش GPT-3 با مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها که برخی از آنها با بیماران مبتلا به آلزایمر انجام می‌شوند، اطلاعات مورد نیاز برای الگوهای گفتاری را می‌توان در اختیار آن قرار داد که سپس می‌توان برای بیماران آینده به کار رود، نشانگرها را شناسایی کرد. .

وی افزود: متداول‌ترین آزمایش‌های مورد استفاده برای تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر علاوه بر آزمایش‌های شناختی، به ویژگی‌های زبانی و صوتی مانند مکث، بیان و کیفیت صدا نیز می‌پردازند. اما ما معتقدیم که برنامه‌های پردازش زبان طبیعی مسیر دیگری را برای حمایت از شناسایی زودهنگام آلزایمر ارائه می‌کند.

نسخه سوم از مبدل پیش‌آموزش‌دیده عمومی (GPT) شرکت OpenAI به نام GPT-3 با استفاده از یک الگوریتم آموزشی کاربردی می‌کند که با مشاهده حجم وسیعی از داده‌های اینترنتی، با استفاده از کلمات و نحوه ساخت زبان، آموزش داده شده است. این آموزش به آن مرتبط با پاسخگویی به هر کار با زبان را به روشی شبیه به انسان، از پاسخ دادن به سؤالات ساده گرفته تا نوشتن شعر یا مقاله می دهد.

ChatGPT-3 چگونه می‌توان به تشخیص آلزایمر کمک کرد؟