چگونه می توانم فرودگرهای مریخ را از طوفان گرد و غبار نجات داد؟

اینسایت که در نوامبر ۲۰۱۸ در منطقه «هامونه الیسیوم»(Elysium Planitia) مریخ فرود مورد آمد، دو سال از زمان انتظار ماموریت خود فراتر رفت. با وجود این، بسیاری پرسیدند که آیا می‌توانم کاری برای نجات دادن آن انجام داد یا خیر.

گردبادهای موسوم به تنوره دیو یا دیو گردوخاک، به خاطر تمیز کردن نسل قدیمی مریخ‌نوردهای ناسا از جمله «اسپیریت» (روح) و «آپورچونیتی» مشهور هستند. به ویژه آپورچونیتی که ماموریت خود را برای بیش از 11 سال ادامه دهد و ده ها بار از عمر سه ماهه طراحی شده خود را فراتر رفت. جاروهای برگزاری منظم تنوره دیو و پاکسازی های ناشی از باد، نقش مهمی را در این مأموریت ثبتشکن دارد. نهایتا یک طوفان گرد و غبار بزرگ که در سال ۲۰۱۹ رخ داد، بر مریخ‌نورد کوچک غلبه کرد و به سفر اکتشافی آن پایان داد.

اگر اینسایت برای پاک کردن گرد و غبار از روی خود ساخته نشده بود اما ناسا آخرین راه حل را نیز برای کمک به فرودگر انجام داد تا در ماه‌های پایانی عمر خود را از گرد و غبار حذف کند زیرا مقدار برق تولید شده توسط پنل‌های آن کاهش می‌یابد. یافته بود.

تنوره دیو

ویلیامز ادامه داد: با توجه به اینکه اگزومارس دوباره متولد شده است، ما به دنبال احیای بخشی از این قابلیت هستیم. ما می‌توانیم از روشی مانند کج کردن پنل‌های خورشیدی استفاده کنیم تا مقداری از آن گرد و غبار را از بین ببریم. همچنین، این روش می‌تواند به‌عنوان نشانه‌ای از این روش کمک کند و شاید بتوانی به کمک آن‌ها بپردازم.

بخوان  تولد فیلی نادر با رنگ سفید در میانمار

مریخ‌نورد «کنجکاوی» (Curiosity) که در حال حاضر یازدهمین سال خود را در مریخ می‌گذراند و همچنان قوی باقی می‌ماند، فصول زیادی از طوفان گرد و غبار را دیده است. این مریخ‌نورد حتی مقدار زیادی گرد و غبار انباشته‌شده روی حسگرها و تجهیزات خود را اندازه‌گیری کرد و نشان داد که بادهای فصلی و گردبادهای موسوم به «تنوره دیو» (Dust devil) چگونه به مریخ‌نوردها کمک می‌کنند تا برای مدت طولانی‌تری به کار خود ادامه دهند. همان طور که است، این سایت در مورد پاکسازی های طبیعی مریخ، بسیار بدشانس بود.

طوفان گرد و غبار، یکی از مهم‌ترین راه‌های نابودی فرودگرهای مریخ است.

به گفته «مایک ویلیامز» (Mike Williams)، مهندس ارشد دفاع و فضای شرکت «ایرباس» (Airbus) که در حال حاضر در حال حاضر در حال حاضر روش بازنگری دفاع از مریخ‌نورد «اگزومارس» (ExoMars) در مقابل گرد و غبار است، گفت: نظر می‌رسد که این سایت در وضعیت بسیار نامطلوبی برای حذف گرد و غبار قرار گرفته است.

چگونه می توانم فرودگرهای مریخ را از طوفان گرد و غبار نجات داد؟

غبار روی پنلهای اینسایت

ویلیامز اضافه کرد: مهندسان ایر درست مانند ناسا باید با این واقعیت کنار بیایند که اگزومارس نیز دیگر فضاپیماهای مریخ ممکن است در نهایت تسلیم گرد و غبار شود و اگر مریخ‌نورد کمی بیشتر از طول عمر طراحی‌شده برای مأموریت خود دوام بیاورد، ناامید نخواهند شد. . آنها امیدوارند مانند اسپیریت و آپورچونیتی، از آب و هوای مریخ کمک بگیرند.

در برابر مزیت

پنلهای خورشیدی کج

در ماه مه، کنترل‌های زمینی به بازوی رباتیک اینسایت‌کننده‌ها را می‌دهند تا کمی شن را روی یکی از پنل‌های پوشیده از گرد و غبار فرودگر بپاشد. همان طور که بادهای شن را در سراسر پنل پخش می‌کنند، مقداری از گرد و غبار را در طول مسیر جمع می‌کنند و پوشش غبار را برای رسیدن به نور خورشید، کاهش می‌دهند.

ویلیامز در مصاحبه با اسپیس گفت: افزایش اندازه آرایه‌های خورشیدی به گونه‌هایی که نور خورشید را می‌توان به دلیل گرد و غبار کمتر به آنها می‌رساند، بهترین و ساده‌ترین راه حل است. این روش به تعداد کمترین سیستم و عملکرد نیاز دارد و به همین دلیل، خطر آن کمتر است. از منظر طراحی یک مأموریت، قطعاً این بهترین راه برای انجام آن است.

ناسا در یک رشته توییت که حدود شش هفته پیش از مرگ نهایی این سایت پست شده بود، مشکلاتی را توضیح دادند که مهندسان هنگام طراحی مأموریت برای مریخ غبارآلود با آنها روبه‌رو هستند.

انتهای پیام



منبع

ویلیامز بهترین روش، ایمن‌ و ارزان‌ترین روش را در مورد کاوشگر مریخی ضد گرد و غبار، روش ناسا در مورد پنل‌های خورشیدی بزرگتر تأیید کرد. با وجود این، ایرباس در حال حاضر به دنبال افزودن قابلیت اختصاصی دفاع در مقابل گرد و غبار است و زمان زیادی برای انجام دادن این کار دارد. این مأموریتی که با همکاری روسیه آغاز شد، در پی حمله روسیه به دولت به حالت تعلیق درآمد. پرتاب برنامه‌ریزی‌شده برای ماه سپتامبر لغو شد و ایرباس اکنون مریخ‌نورد اگزومارس را در یک «اتاق تمیز» (Cleanroom) نگه داشته است زیرا برخی از اجزای حیاتی که در ابتدا توسط روسیه ساخته شده بودند، باید جایگزین شوند.

در نهایت مثل طبیعت پیروز شد اما همیشه مطمئنا بدون مبارزه از بین نرفت.

خودپاکسازی

هنگام ارسال فرودگرها به مریخ، آژانس‌های فضایی معمولا سعی می‌کنند از فصل طوفان گردند و غبار این سیاره را که در دوره‌های پاییز و زمستان مریخ رخ می‌دهد، انجام دهند. از آنجا که یک سال مریخ حدود دو سال زمینی در طول می‌کشد، بیشتر فرودگرها و مریخ‌نوردهای بعدی از جمله این‌سایت‌ها را انتخاب می‌کنند، فصل طوفان گرد و غبار را پشت سر بگذارند.

ناسا در حساب توییتر فرودگر اینسایت نوشت: مردم می‌پرسند که آیا راه را برای استفاده از برف‌پاک‌کن، دمنده و مواردی از این دست برای پاک کردن خودم ندارم. این یک پرسش منصفانه است و پاسخ آن این است که ساده‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه برای رسیدن به اهداف کوتاه، پنل‌های خورشیدی بسیار بزرگی است که برای تامین انرژی مورد نیاز تمام ماموریت من تعبیه شده است و می‌توان این کار را انجام داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، فرودگر «اینسایت»(InSight) ناسا هفته گذشته در اثر انباشته شدن گرد و غبار روی آن از بین رفت. این ربات که برای بررسی فعالیت‌های تکتونیکی مریخ ساخته شده بود، در ماه‌های اخیر با انرژی کمتری کار می‌کرد زیرا آرایه خورشیدی آن را به ‌تدریج زیر پوشش ضخیم غبار ناپدید می‌شد. ناسا روز ۲۱ دسامبر گفت که روزهاست از این سایت خبری نیست و رسما اعلام کرد که ماموریت این فرودگر پایان یافته است.

فصل طوفان گرد و غبار

ویلیامز گفت: زمانی که مأموریت اگزومارس برای اولین بار طراحی شد، مهندسان فناوری‌های بسیاری از جمله برس‌ها، برف‌پاک‌کن‌ها، دمنده‌ها و برف‌ پاک‌کن‌های الکترواستاتیک را برای بردن گرد و غبار در نظر گرفته‌اند. آنها در آن زمان به این نتیجه رسیدند که مریخ‌نورد نیازی به خودپاکسازی ندارد. با توجه به تاریخ عرضه جدید پیش از سال 2028، آنها می‌خواهند روش خود را در نظر بگیرند.