اگر از دیدن هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT که به برنامهها و محصولات مورد علاقهتان معرفی میشود خسته شدهاید، خبرهای بدی داریم – فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ و دیگر پلتفرمهای متا ممکن است به زودی پر از هوش مصنوعی شوند.
در شرکت آخرین تماس درآمد (در برگه جدید باز می شود)مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، دیدگاههای خود را در مورد چگونگی استفاده از «عوامل هوش مصنوعی» در طیف گستردهای از خدمات شرکت مورد بحث قرار داد. او توضیح داد که ممکن است رباتهای چت در واتساپ و فیسبوک مسنجر، ابزارهای ایجاد تصویر برای کمک به ایجاد پستها و تبلیغات در فیسبوک و اینستاگرام، و در آینده محتوای ویدیویی تولید شده و بهبود یافته توسط هوش مصنوعی ببینیم. زاکربرگ افزود: “من انتظار دارم که این ابزارها برای همه از افراد معمولی گرفته تا سازندگان و مشاغل ارزشمند باشد.”
متاورس نیز عاری از هوش مصنوعی نخواهد بود. مارک زاکربرگ در ادامه توضیح داد که متا میخواهد نهایتاً هوش مصنوعی را گسترش دهد تا به کاربران کوئست در هنگام کاوش در دنیای واقعیت مجازی کمک کند – با استفاده از دستیار برای طراحی آواتارها، ایجاد جهانهای VR و اتصال فضاهای متاورس به یکدیگر.
متا دقیقاً زمان انتشار تلاش های هوش مصنوعی خود را برای عموم فاش نکرده است، با این حال، زاکربرگ این تصور را ایجاد کرد که ما بیش از این منتظر نخواهیم بود. او موقعیت متا را به عنوان “دیگر در ساخت زیرساخت هوش مصنوعی ما عقب نیست” (در مقایسه با رقبای خود در فضا) توصیف کرد و گفت که “در اواخر سال” پس از مشاهده واکنش به موارد جدید، درک بهتری از سرمایه گذاری های هوش مصنوعی خود خواهد داشت. محصولاتی که قصد دارد راه اندازی کند.
باید منتظر بمانیم و ببینیم که متا در ماههای آینده چه ابزارهای هوش مصنوعی را عرضه میکند، اما اگر مردم به همان شکلی که در پلتفرمهای دیگر نسبت به هوش مصنوعی دارند واکنش نشان دهند، ممکن است اوضاع آنطور که زاکربرگ امیدوار است پیش نرود.
همه هوش مصنوعی را دوست ندارند
به عنوان مثال، اسنپ چت اخیراً یک دستیار هوش مصنوعی من مبتنی بر Chat-GPT را به کاربران خود معرفی کرده است و بسیاری از مردم از آن متنفرند.
در ابتدا، هوش مصنوعی من مختص مشترکین پولی اسنپ چت پلاس بود، اما متعاقباً در دسترس همه کاربران قرار گرفت. انتشار آن باعث شد که این برنامه با بررسیهای منفی بمباران شود – میانگین بررسی Snapchat در فروشگاه App ایالات متحده تنها 1.67 ستاره در هفته پس از راهاندازی بود. علاوه بر این، درصد زیادی از منفیترین بررسیها به هوش مصنوعی اشاره میکنند که منفیهای زیادی به توییتر سرایت میکند.
مسئله اصلی مربوط به خود هوش مصنوعی نیست، بلکه نحوه قاب بندی آن در برنامه است. اسنپچتترهایی که پولی نمیپردازند، مجبورند هوش مصنوعی من را در بالای فیدهای خود داشته باشند و فقط مشترکین پلاس میتوانند آن را برداشته یا منتقل کنند. کاربران همچنین ابراز نگرانی کردهاند که به نظر میرسد هوش مصنوعی اطلاعات شخصی آنها مانند موقعیت مکانی آنها را میداند – با این حال، اسنپ چت گفته است که هوش مصنوعی تنها به دادههایی دسترسی دارد که کاربران قبلاً مجوز استفاده از این برنامه را دادهاند.
اگر متا قصد دارد از الگوی اسنپ چت پیروی کند و هوش مصنوعی را به خدمات خود معرفی کند، امیدواریم راهی کمتر مزاحم برای آن پیدا کند. هوش مصنوعی مولد میتواند تمیز باشد، اما همه نمیخواهند آنها را در گلوی خود فرو ببرند.
آیا می خواهید ربات ها و دستیاران هوش مصنوعی دیگر را امتحان کنید؟ این گزینه های جالب ChatGPT را بررسی کنید.