بهروزرسانی بزرگ ویندوز 11 برای امسال میتواند با یک ویژگی ارتقاء مقیاس در کل سیستم عامل برای بازیهای رایانه شخصی به همان شیوه Nvidia DLSS یا AMD FSR (یا Intel XeSS) ارائه شود.
ایده این است که با ارتقاء رزولوشن بازی، نرخ فریم نرمتری داشته باشید. به عبارت دیگر، اجرای با وضوح پایینتر، و افزایش مصنوعی آن به سطح بالاتری از جزئیات، اما با سطح روانی بیشتر نسبت به اجرای بومی، که همگی توسط هوش مصنوعی هدایت میشوند.
گزینه “Automatic Super Resolution” در حال حاضر در بیلدهای آزمایشی ویندوز 11 (به طور دقیق نسخه 26052) پنهان است. Leaker PhantomOfEarth این ویژگی را فعال کرد و برخی از تصاویر ظاهری آن را در پنل گرافیک در برنامه تنظیمات به اشتراک گذاشت.
همانطور که در گزارش های قبلی ذکر شد، نسخه 24H2 دارای ویژگی “Super Resolution” با هوش مصنوعی خواهد بود. در اینجا برخی از تنظیمات مربوط به آن در تنظیمات گرافیک وجود دارد – یک گزینه پیشفرض و گزینههای هر برنامه. (26052) pic.twitter.com/fI9t4ksTWH10 فوریه 2024
اگر میخواهید در مورد نحوه به کارگیری این فناوری کمی عاقلانهتر باشید، یک تغییر سیستم برای برداشت خود مایکروسافت در مورد ارتقاء AI و تنظیمات هر برنامه وجود دارد.
در تئوری، این با ویندوز 11 24H2 آغاز می شود – که اکنون توسط مایکروسافت به عنوان به روز رسانی اصلی برای سیستم عامل دسکتاپ خود در سال جاری تأیید شده است. (در سال 2024 ویندوز 12 وجود نخواهد داشت، همانطور که شایعات قدیمی تر احتمال داده بودند).
ما نمی دانیم که Automatic Super Resolution به طور قطع در 24H2 خواهد بود، زیرا ممکن است برای نسخه بعدی در نظر گرفته شود، یا در واقع ممکن است مفهومی باشد که در طول فرآیند آزمایش از بین رفته است.
تجزیه و تحلیل: زاویه مایکروسافت
البته این هنوز در مراحل اولیه خود است – و حتی هنوز به طور رسمی در حال آزمایش نیست – بنابراین سوالات زیادی در مورد نحوه عملکرد آن وجود دارد.
در تئوری، این باید یک ویژگی ارتقاء مقیاس گسترده برای بازیهایی باشد که از قدرت هوش مصنوعی استفاده میکنند، چه از طریق واحد پردازش عصبی – NPUهایی که اکنون در پردازندههای جدید Meteor Lake اینتل گنجانده شدهاند، یا سیلیکون Ryzen 8000 AMD – یا خود GPU (با استفاده از به عنوان مثال، هسته های Tensor انویدیا، که برای هدایت DLSS خود استفاده می شوند.
همانطور که اشاره شد، ما نمیتوانیم دقیقاً مطمئن باشیم که چگونه این مورد اعمال میشود، اگرچه مطمئناً این یک ویژگی هدفدار بازی است – متن همراه آن به ما میگوید – احتمالاً برای بازیهای رایانههای شخصی قدیمیتر استفاده میشود یا آنهایی که توسط آن پشتیبانی نمیشوند. Nvidia DLSS، AMD FSR یا Intel XeSS برای این موضوع.
ما انتظار نداریم که مایکروسافت از نظر تلاش برای پیشی گرفتن از ارتقاء خود Team Green، سعی کند با انویدیا پیشی بگیرد، بلکه جایگزینی با پشتیبانی گسترده تر را ارائه دهد که به خوبی نخواهد بود. نقطه مقابل آن سطح پشتیبانی گستردهتر است، همانطور که قبلاً در رزولوشن Radeon Super Resolution (RSR) AMD دیده شده است، که به احتمال زیاد این ویژگی ویندوز 11 بیشتر شبیه آن است.
خارج از بازی، وضوح فوقالعاده خودکار ممکن است برای ویدیوها و شاید برنامههای دیگر – چت ویدیویی، شاید در حدس و گمان – برای ارائه مقداری سوپرشارژ هوش مصنوعی برای فیلمهای ارائه شده نیز قابل استفاده باشد.
مجدداً، قبلاً ویژگیهایی از Nvidia و AMD وجود دارد (دومی هنوز وارد میشود) که ارتقاء تصویر را انجام میدهند، اما باز هم مایکروسافت پوشش گستردهتری ارائه میدهد (همانطور که از نام آن پیداست، وضوح تصویر فوقالعاده RTX Nvidia فقط توسط کارتهای گرافیک RTX پشتیبانی میشود، بنابراین سایر موارد پردازندههای گرافیکی در سرما کنار گذاشته میشوند).
ما انتظار داریم که وضوح فوق العاده خودکار چیزی است که مایکروسافت قطعاً به دنبال پیاده سازی آن است، به احتمال زیاد، برای تکمیل سایر فناوری های سیستم عامل برای گیمرهای رایانه شخصی. این شامل Auto HDR میشود که HDR (یا تقریبی از آن) را به بازیهای SDR میآورد. (و به اندازه کافی خنده دار، به نظر می رسد که انویدیا بر روی این توانایی کار می کند و بر روی RTX Video HDR که در حال حاضر برای پخش ویدیو در اینجا است، کار می کند).
همانطور که ممکن است در این مرحله متوجه شده باشید، این روزها تعداد زیادی از این نوع فناوری های افزایش عملکرد در اطراف وجود دارد که خود گویای آن است. شاید بخشی از زاویه دید مایکروسافت یک سوئیچ ساده در سطح سیستم باشد که کاربران سردرگم فقط می توانند آن را برای ترفندهای ارتقاء مقیاس در سراسر صفحه روشن کنند، و “این کار را انجام می دهد” به نقل از یکی دیگر از غول های تکنولوژی معروف.