مفهوم تکنولوژی چیست :: علم و تکنولوژی | 1biti

به طور کلی، تکنیک گرایی عبارت است از باور به مفید بودن تکنولوژی برای جوامع انسانی. در حالت افراطی، تکنیک گرایی، “رویکردی بنیادی برای کنترل واقعیت و حل همه مشکلات با استفاده از روش ها و ابزار های علمی-تکنولوژیکی” است. به عبارت دیگر، انسان ها با استفاده از تکنولوژی، روزی خواهند توانست بر همه مشکلات غلبه کنند و حتی آینده را نیز کنترل کنند.

  • قبل از هر توضیحی لازم است بدانید که به طور معمول انواع مختلف ذرات و مواد اگر به اندازه‌های ریزتری تقسیم شوند، نه تنها خاصیتشان چند برابر خواهد شد بلکه تنوع خواص و ویژگی‌های اولیه‌ی منبع به مراتب متعددتر می‌شود.
  • آیا واقعاً چیزی وجود ندارد که بتوانیم برای تیزتر کردن معنای تمرین به گونه‌ای که چیزی به‌ویژه فناوری را در بر بگیرد، اضافه کنیم؟ سرانجام، در حالی که جبرگرایان اغلب ابزارگرا هستند، اینطور نیست که همه ابزارگرایان جبرگرا باشند.
  • علام با مطالعهٔ طبیعت به بررسی رفتارهای طبیعی و فیزیکی پرداخته و به دنبال کشف پدیده‌ها است و در حالی‌که فناوری با به‌کارگیری ایده‌ها و دستاوردهای علمی، خدمات و کالای مورد نیاز بشر را ارائه می‌کند.
  • تکنولوژی ابزاری است که به وسیله آن می توانیم به اهداف خود دست یابیم.

تکنولوژی ها اغلب محصولات انحصاری علم نیستند زیرا باید پیش نیاز هایی مانند مطلوبیت، کاربرد پذیری و ایمنی را نیز برطرف کنند. این دانش مشتمل بر دانش مورد استفاده در صنعت ، اصول پدیده‌های جسمی، اجتماعی، اصول تولید و دانش عملیات روزمره می‌باشد. فناوری استفاده از علم، مهندسی و سازمان صنعتی برای ایجاد جهانی انسان ساز است.”(صفحه 19)”. فناوری مجموعه‌ای از فرایندها، روش‌ها، فنون، ابزار، تجهیزات، ماشین‌آلات و مهارت‌هایی است که توسط مجله خبری 1 بیتی آن‌ها کالایی ساخته شده یا خدمتی ارائه می‌گردد. فناوری همان تسلط و تبحر انجام کار است، فناوری توانایی انجام کار در تمامی سطوح و زمینه‌ها است؛ یعنی طراحی، ساخت، استفاده، تعمیر و نگهداری و تحقیق و توسعه و غیره می‌باشد. همچنینتمام اطلاعات و دانش به روز و جدید را در اختیار شما قرار می‌دهد و اگر فرد مبتکر و باهوشی باشید از این مدیریت نه تنها در بنگاه‌ها بلکه در کار و زندگی خود نیز می‌توانید به صورت حرفه‌ای از آن استفاه کنید.

بخوان  برترین اینترنت برنامه‌های Android/iPhone

انتقال تکنولوژی چیست؟

تکنولوژی از جنبه های گوناگون تعاریف متعددی دارد از نظر علمی تکنولوژی، نتیجه ی نهایی تحقیقات یا همان دانش و اطلاعات می باشد که با استفاده از این عوامل می تواند به یک محصول تجاری تبدیل شود. از نظر مديران بازرگاني، تکنولوژي مهم‌ترين دارايي شرکت‎ها است که کمتر موردتوجه قرار مي‎گيرد. اکثر مديران معتقدند که آينده‌ي شرکت آن‌ها تا حد زيادي به استفاده از تکنولوژي بستگي دارد. با اين وجود، بسياري از شرکت‎ها هنوز استراتژي تکنولوژي و روش مناسبي براي ارزيابي و ارزش‎گذاري دارايي‎هاي تکنولوژيک خود تدوين و پياده‎سازي نکرده‎اند. ديگر مديران، کاملاً به نقش تکنولوژي در کسب‌وکار و بازار خود پي برده‎اند، اما در شناخت فرصت‎ها و روش‎هاي بهره‎گيري از دارايي‎هاي تکنولوژي در ديگر بازارها ناکام بوده‎اند. اما مديران حرفه‎اي موفق که از بينش لازم برخوردارند، به اهميت تکنولوژي به خوبي واقفند و منابع و توجه کافي را در راستاي کسب بيشترين منافع به آن اختصاص مي‌دهند.

ببینید/ لحظه فرو ریختن ناگهانی ساختمان‌های ترکیه پس از زلزله + فیلم

تکنولوژی را درست هم‌چون بسیاری دیگری از پدیدارهای مدرن مثل تکنولوژی، رسانه، ژورنالیسم، فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات، آزادی‌های مدنی، حقوق بشر، و… با هیچ نیرویی نمی‌توان از جهان کنونی حذف کرد؛ چرا که هر پدیداری در این جهان با یک کلیت شبکه‌یی مرتبط است. قدرت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دربارۀ خیلی چیزها نمی‌توانند مقاومت کنند، همان‌گونه که در برابر تکنولوژی نمی‌توانند مقاومت کنند. پدیدارها فراسوی خیر وشرها، پسندوناپسندها، مفروضات و تیوری‌سازی‌ها و جهت گیری‌های سیاسی، ایدیولوژیک و تیولوژیک ما هستند. واقعیت‌ها حاصل تصادم و رویداده‌گی خود پدیدارها هستند؛ درست همان‌گونه که واقعیت تکنولوژی چنین است. نمی‌توانیم بگوییم تکنولوژی زیباست؛ زیرا واقعیت‌های زشت (مثل استثمار، افزایش فقر و فاصلۀ طبقاتی، جنگ، یورش به طبیعت و…) در آن وجود دارد. نمی‌توانیم بگوییم تکنولوژی، زشت است؛ زیرا واقعیت‌های زیبایی (چون رفاه، کاستن فشار سنگین زنده‌گی و…) با آن شکل می‌گیرد.

بخوان  آنچه پاپ می تواند در مورد هوش مصنوعی به شما بیاموزد

آشنایی با اسم قابل شمارش و غیر قابل شمارش در انگلیسی به همراه مثال و نکات گرامری

ما در دنیایی زندگی میکنیم که پر از فناوری ها و تکنولوژی های متنوعی است که در تمام جنبه های مختلف زندگی ما نفوذ کرده است. البته این پیشرفت ها و نوآوری ها انجام بسیاری از امور روزانه ما را آسان تر کرده و زندگی حرفه ای و شخصی ما را راحت تر کرده است. ناگفته نماند که سرعت این تغییرات کاملا حس می شود، به طوری که گاهی افراد در همگام شدن و عادت کردن به فناوری های جدید و حتی کسب سواد تکنولوژیکی عقب می مانند.

http://118amoozesh.ir