جاهای دیدنی بوشهر جاذبه هایی که خود محلی‌ها هم نمی‌دانند ره بال آسمان | behgardi

گورستان باستانی خارک، گورستان زرتشتیان و مسیحیان.قبرهای گورستان خارک که در کوه های شرق خارک قرار گرفته، از عمق بسیار کمی برخوردارند؛ این یکی از ویژگی های بارز مذهب زردشتی به حساب می آید. طعم شیرین حلوا خرمایی، رنگینک، مسقطی، لگیمات و… بعید است فراموش‌تان شود. به همین جهت این روستا مبدا یک مسیر گردشگری و کوهنوردی جاهای دیدنی بوشهر هم هست . طبیعت گردان به تنگه زیبای بنیون می روند و کوهنوردان برای صعود کوه بیرمی ، حرکت خود را از این روستا شروع می کنند. اما مهم‌ترین شاخصه این کوه خاصیت مغناطیسی آن است که ثبت و تأیید شده، به این گونه که اگر خودرویی در خلاف جهت کوه پارک شده باشد، کوه پردیس آن را به سمت خود جذب می‌کند.

جاذبه های گردشگری بوشهر؛ قلعه خورموج دشتی

این عمارت متعلق به فردی به‌نام محمدرضا کازرونی از تاجران مشهور شهر بوده که در چند طبقه مرتفع عمارت کازرونی را پدید آورده است. این عمارت در ۱۰ مهر ماه ۱۳۸۰ با شماره‌ی ۴۰۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بافت تاریخی بوشهر شامل چهار محله‌ی بهبهانی، دهدشتی، کوتی و شنبدی است که در دل شهر بوشهر قرار گرفته است. وسعت این بافت حدود ۳۸ هکتار است و از منحصر به فردترین و زیباترین بافت‌های مسکونی ایران به حساب می‌آید. استان بوشهر، پایتخت انرژی ایران، در قسمت جنوبی کشور و در حاشیه‌ی خلیج فارس قرار گرفته است.

جاهای دیدنی تاریخی بوشهر

در حدود 7هزار رأس کل، بز، قوچ و میش وحشی در این زیست پناهگاه زندگی می کنند. بازار قدیمی بوشهر مانند دیگر شهرهای ایران مرکز اصلی داد و ستد، تهیه مایحتاج زندگی و رونق بخشیدن به شهر است. بازار در زمان قاجاریان با معماری زیبا و دیدنی آن دوران تاسیس شد. در استان بوشهر بازارهای متفاوتی برای هر نوع سلیقه‌ای پیدا می‌شود. شهرهای گناوه و دیلم بازارهای بزرگی دارند و بسیاری از مردم محلی و گردشگران برای خرید به این شهرها می‌روند.

بخوان  وزیر ارتباطات: بسته ۲۰۰ گیگ اینترنت برای خبرنگاران فعال میشود+ لینک و نحوه ثبتنام 1 بیتی

قلیه ماهی جنوب

کوه پدری از سه جهت بسیار معروف شده و بر سر زبان‌ها افتاده است اما از شایعه تا واقعیت فاصله‌ای است، ما نه آنها را تأیید و نه رد می‌کنیم. اولین مشخصه آن که شایعه نیست ظاهر مخروطی شکل آن است که به نوبه خود در کوه‌های ایران منحصر به فرد است. در شهرستان دشستان بوشهر در میان دشتی به نام میانکوهی پشت پَر آرامگاه کوچکی وجود دارد که ساخت آن به عصر هخامنش باز می گردد و بی مانند به آرامگاه کوروش کبیر نیست. در روایاتی گفته می شود که آرامگاه ماندانا خواهر کوروش پادشاه هخامنشیان است. ساختمان ملک بارو و دروازه‌های داشته که به میان سرا باز می‌شده است. میان سرا با یک پلکان که بر روی تختگاه و پایه بزرگ سازه ساخته شده و به سردر و ایوان بزرگ سازه با سه جفت ستوان راه دارد.

  • تزیینات و گچ‌بری بسیار زیبایی در داخل اتاق‌ها به کار برده‌اند که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند؛ از تزیینات هلالی‌ها گرفته تا کنده‌کاری روی پنجره‌های دیواری و شیشه‌هایی رنگی.
  • سقف ساختمان‌ها از چوبی معروف به چندل یا صندل هستند در عمارت‌های بوشهر اتاق‌ها را پنج‌دری می‌نامند عمارت طاهری شامل ۱۰ اتاق در دو طبقه و یک نیم‌طبقه است.
  • داخل آب‌انبار از پوشش ساروج بسیار مقاوم است و نمای خارجی آن پنجره‌هایی است که با فاصله‌ی معینی از هم قرار گرفته‌اند.
  • اگر فصل زمستان را برای رفتن به جزیره چراغی انتخاب کنید، پرندگان مهاجر زیادی به استقبالتان می‌آیند.
  • این ساختمان در سالیان بعد پس از اشغال به دست انگلیسی ها به مرکزی نظامی مبدل شد.
بخوان  دانلود رایگان کتاب دعا نویسی قدیمی نسخه کامل
جاهای دیدنی بوشهر جاذبه هایی که خود محلی‌ها هم نمی‌دانند ره بال آسمان | behgardi

اجتماعات کوچکی از جنگل‌های حرا نیز در این منطقه وجود دارد. مند از نظر زیست جانوری و پوشش گیاهی بسیار متنوع و زیبا است. در این قبرستان که در جنوب شهر بوشهر قرار دارد، اسکلت اموات در داخل خمره‌های بزرگ و کوچک نخودی رنگ مدفون شده‌ و روی برخی از خمره‌ها نوشته‌ای نقش بسته‌ است. براساس باورهای دین زرتشت، جسدها را در داخل صخره‌های سنگی، خمره یا تابوت‌هایی از جنس سنگ و سفال می‌گذاشتند تا خاک‌آلوده نشود. ساختمان «آب‌انبار قوام» در محوطه باری در غرب شهر بوشهر قرار گرفته است. اسکلت اصلی و طاق آن از سنگ‌های رسوبی خیلی مقاوم ساخته شده و به وسیله چهارطاق پوشیده شده است.