منعطف‌ترین سلول خورشیدی جهان ساخته شد



با تولید یک پلیمر از آن در سلول خورشیدی علی، منعطف‌ترین سلول خورشیدی جهان ساخته شد. این سلول خورشیدی را می‌توان تا ۴۰ درصد از حالت اولیه کشید.

به گزارش ایسنا، با رشد سریع بازارهای الکترونیکی قابل پوشیدن، سلول‌های خورشیدی ارتجاعی که می‌توانند تحت فشار قرار گیرند، به عنوان منبع انرژی مورد توجه قرار گرفته است. برای ساختن چنین سلول‌های خورشیدی، لازم است که لایه‌های فعال نوری آن‌ها باشند که نور را به برق می‌کند، در عین حال داشتن خاصیت مکانیکی، عملکرد بالای آن باشد. با این، این دو ویژگی را هم در نظر می‌گیرند و در کنار هم چالش‌های برانگیز، در نتیجه ساختن سلول‌های خورشیدی برپذیرفته می‌شوند.

یک تیم تحقیقاتی از کره جنوبی، به سرپرستی پروفسور بومجون کیم از توسعه یک ماده پلیمری خبر داد که ضمن کمک به ساخت سلول‌های خورشیدی آلی ارتجاعی، هم عملکرد بالایی داشته و هم قابل قبول است.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان پلیمرهای مزدوج کوپلیمریزه شده با بلوک‌های نرم و صلب، سلول‌های خورشیدی آلی قابل کشش ذاتی با عملکرد بالا را در نشریه ژول به چاپ رسیده است.

سلول‌های خورشیدی آلی دستگاه‌هایی هستند که لایه‌های فعال نوری آنها هستند، که مسئول تبدیل نور به الکتریسیته، از مواد آلی تشکیل شده است. در مقایسه با سلول‌های خورشیدی تولید مواد معدنی، آنها سبک‌تر و قابل قبول هستند و در نتیجه ترکیبات آلی را برای ساخت دستگاه‌های الکتریکی پوشیدنی بسیار کاربردی می‌سازند. سلول‌های خورشیدی به عنوان منبع انرژی به‌ویژه برای ساخت دستگاه‌های الکتریکی از اهمیت ویژه‌ای می‌روند، اما سلول‌های خورشیدی با راندمان بالا، دارای محدودیت‌پذیری هستند و بنابراین کاربرد آن‌ها در دستگاه‌های پوشیدنی در این نقاط محدود شده است.

بخوان  دستیار مجازی جدید ChatGPT من را وحشت زده کرده است

این تیم به سرپرستی پروفسور کیم یک پلیمر با قابلیت کشش بالا را به یک پلیمر الکتریکی رسانا با خاصیت الکتریکی عالی تبدیل کرده است.

به نقل از ستاد نانو، سلول‌های خورشیدی آلی حاوی این پلیمر جدید، بالاترین راندمان تبدیل فتوولتائیک (۱۹درصد) را ارائه می‌کند، در حالی که ۱۰ برابر سطح قابل قبولی نسبت به ادوات پیشین از خود نشان داده می‌شود. بدین ترتیب این تیم جهان‌پذیرترین خورشیدی را می‌سازد که می‌تواند در حین کار تا ۴۰ درصد کشیده شود.

انتهای پیام



منبع