پرتاب ماهواره یک کشور دیگر تا پایان دولت سیزدهم



وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بنا داریم صنعت فضایی را به صنعت اقتصادی، تبدیل و تا پایان دولت، ماهواره یک کشور دیگر را پرتاب کنیم.

به گزارش ایسنا، عیسی زارع‌پور در مراسم روز ملی فناوری فضایی که صبح امروز در پژوهشگاه فضایی با حضور رئیسجمهور برگزار شد، با بیان اینکه بعد از ۱۰ سال این روز ملی، رئیس جمهور با حضور رئیس جمهور برگزار می شود و این صنعت با راهبری رئیس جمهور در حال توسعه است.

وی ادامه داد: ایران ۱۰ کشور اول دنیا در بومی‌سازی فناوری فضایی است و امروز فناوری‌های پایگاه پرتاب، ساخت ماهواره، ایستگاه‌های زمینی داده‌اند و پرتابگرها در کشور بومی‌سازی شده و آنها را در اختیار داریم.

زارع پور تاکید کرد: امروز ما به نقطه‌های رسیده‌ایم که می‌توانیم عملیات ماهواره‌ای داشته باشیم و در مسیر تثبیت پرتابگرها قرار داریم و می‌توانیم آزمایشگاه فضایی داشته باشیم. ما می‌توانیم این مسیر را با قدرت طی کنیم.

وزارت ارتباطات و فناوری با بیان اینکه در دو سال گذشته پرتاب دولت سیزده صورت گرفت، برداشت شد: اطلاعات اول با ۱۱ پرتاب انجام شد و این پرتاب‌ها با ادامه یافتن خواهد شد.

وی برنامه 10 ساله فضایی را نقشه راه توسعه فضایی در کشور دانست و این صنعت گفت: بنا داریم تا صنعت را به یک صنعت اقتصادی تبدیل کنیم. این مسیر با راهبری سازمان فضایی وزارت ارتباطات و بخش‌های مختلف کشور در حوزه‌های لشکری ​​و کشوری و وزارت علوم تا دولت ادامه دارد، تا جایی که پرتاب سایر کشورها را انجام می‌دهند.

وی پرتاب ماهواره‌های سایر کشورهای ایران را نشان‌دهنده تکمیل صنعت فضایی دانست و گفت: در این مسیر لازم است ماهواره‌ها بیمه شوند، در حالی که پرتاب ماهواره‌ها از هزینه کمتری را در پی خواهد داشت و این مزیت‌ها باعث افزایش صنعت فضایی می‌شود.

بخوان  Google Bard سرانجام یک تولید کننده تصویر هوش مصنوعی رایگان دریافت می کند - در اینجا نحوه امتحان کردن آن آورده شده است

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به این که یک تیم همدل در صنعت فضایی ایجاد شده است، اظهار کرد: این سرعت ما را در توسعه این افزایش می‌دهد.

وی از نخبگان و استفاده از آنها در کشور را از دیگر موفقیت‌های صنعت فضایی عنوان کرد و گفت: حضور دکتر سالاریه، عضو بنیاد ملی نخبگان و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در سازمان فضایی باعث شد تا نخبگان بیشتر این صنعت را جذب کنند. ولی نگهداشت آنها علاوه بر توجه به نیاز به حمایت مالی دارد.

وی افزود: با حمایت رئیس‌جمهور از سوی سازمان برنامه و بودجه‌هایی صورت گرفت و سالی 500 میلیون دلار به این حوزه اختصاص یافت که این میزان از مرز 150 میلیون دلار عبور کرده است.

زارع‌پور تاکید کرد: اگر می‌خواهیم پروژه‌های صنعت فضایی را توسعه دهیم و تا لایه‌ای برسیم و اکتشافات فضایی داشته باشیم، نیازمند حمایت هستیم.

وزیر ارتباطات خطاب به رئیسجمهور گفت: ما برای نگه داشتن نخبگان دست یاری به سمت شما دراز می‌کنیم که بخشی از آن حمایت‌هاست، توجه جنابعالی را می‌طلبد و بخشی دیگر از آن حمایت مالی را شامل می‌شود.

وی با اشاره به تعطیلی 10 ساله شورای عالی فضا، گفت: با احیای این شورا توجه جدی به صنعت فضای معطوف شد و به غیر از حمایت از تشکیلات، این حوزه توجه به جدی را می‌طلبد تا افراد دلگرم‌تر از گذشته فعال شوند.

انتهای پیام



منبع