پرتاب ماهواره «ظفر۲» و «ناهید ۲» در سال آینده/پرتاب ماهواره خورشید آهنگ از پایگاه چابهار



رئیس سازمان فضایی ایران از پرتاب ماهواره «ظفر ۲»، «پارس ۱» و «ناهید ۲» تا سال آینده خبر داد و گفت: سال آینده اولین ماهواره سنجش خورشیدی آهنگ از پایگاه چابهار پرتاب می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر حسن سالاری در مراسم روز ملی فضای مجازی که با حضور رئیس‌جمهور در پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، نامگذاری روز ۱۴ بهمن را به مناسبت پرتاب ماهواره «امید» با ماهواره‌بر «سفیر» دانست و گفت: امروز نیز در آستانه دو است. پرتاب ماهواره «مهدا» و «ثریا» ساخت پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دو ریز ماهواره «هاتف» و «کیهان» هستیم که با موفقیت در مدار قرار گرفتن.

وی با اشاره به عملکرد یک ساله سازمان فضایی وزارت ارتباطات و اطلاعات فناوری، اظهار کرد: در بهمن ماه سال گذشته ماهواره‌ای از نمونه کیفی ماهواره‌ای «ناهید ۲» رونمایی شد و نمونه‌ای از آن‌ها نمونه پروازی و نمونه‌ای از ماهواره‌ها را ارائه کردند.

وی تحویل ماهواره «طلوع ۳» را از دیگر موارد این سازمان نام برد و یادآور شد: طراحی و ساخت و تکمیل پایگاه فضایی چابهار از دیگر مواردی است که در فاز اول ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و تا سال آینده این پایگاه آماده است. .

رئیس سازمان فضایی وزارت ارتباطات، اعلام کرد: این پایگاه پرتاب در فاز اول مخصوص ماهواره‌برهای با سوخت جامد برای پرتاب مدار خورشید آهنگ و ماهواره‌های سنجشی است.

سالاریه تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه تا کلاس هزار برای تست و تجمیع ماهواره‌ها را از این سازمان نام برد و گفت: قرارداد ماهواره «ناهید ۳» و «پارس ۳» نیز منعقد شده است.

بخوان  هزینه های پنهان Airbnb در شرف بررسی هستند - برای همیشه

وی اقدام این سازمان برای انعقاد قرارداد با بخش خصوصی فضایی را در تاریخ فضای کشور بی‌نظیر توصیف کرد و یادآور شد: این قراردادها در زمینه خرید تضمینی تصاویر ماهواره‌ای است و پیش خرید این تصاویر پرداخت شده است.

به گفته سالاریه، حجم قراردادها با بخش خصوصی از حجم قراردادها با بخش خصوصی بوده است. این سازمان با دانشگاه‌ها مبلغ ۱۰ میلیون دلار است.

وی با اشاره به تجهیزات «نور ۳» در مهر ماه سال جاری به مدار، خاطر نشان کرد: بخش زیادی از این ماهواره توسط بخش ویژه تکمیل شده است.

سالاریه با اشاره به این که برای منظومه‌های سری ماهواره‌ها لاجرم باید به سمت پایگاه‌های فضایی برویم که ماهواره‌ها را در مدارها و شیب‌های مختلف تزریق کند، گفت: پرتاب ماهواره‌ها آهنگ را می‌بینند.

وی ادامه داد: پرتاب کپسول زیستی در سال گذشته از سایر نقاط دنیا و در حال حاضر سلول‌ها و کیت‌های آن استخراج شده و در حال آزمایش هستند.

سالاریه از پرتاب ماهواره‌های «ظفر ۲» خبر داد و گفت: این ماهواره با وزن ۵۰۰ متر از نوع سنجشی است که در دانشگاه علم و صنعت اجرا می‌شود. این ماهواره سال آینده پرتاب خواهد شد.

به گفته وی، ماهواره «پارس ۱» امسال پرتاب می‌شود.

این ماهواره «ناهید ۲» را از دیگر پرتاب‌های سال آینده نام برد و گفت: این ماهواره با وزن ۱۲۰ ارتفاع و با عمر مداری ۲ سال در سال آینده پرتاب می‌شود.

به گفته وی، ماموریت این ماهواره توسعه فناوری زیر سیستم‌های حساس ماهواره و اینترنت اشیاء است که تجهیزات آن روی ماهواره «ناهید ۲» نصب شده است.

بخوان  «اسپیس‌ایکس» ۲۱ ماهواره را برای ۲ شرکت «وان‌وب» و «ایریدیوم» پرتاب کرد.

سازمان فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پرتاب «بلوک رئیس انتقال مداری سامان ۱» را از دیگر برنامه‌های این سازمان در سال آینده دانست و افزود: این سامانه مأموریت انتقال محموله‌ها تا ۱۰۰ میلیون را دارد. این سامانه مسیر ما را تا رسیدن به مدار ژئو هموار می‌کند. این سامانه در مرحله تست‌های سیستمی است.

انتهای پیام



منبع