هشدار آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد وابستگی جهان به چین

بیشتر بخوانید




منبع

به گزارش fortuneindia، سهم جهانی چین در تمام مراحل تولید پنل‌های خورشیدی از ۸۰ درصد عبور کرده است که این پیشرفت برای عناصر کلیدی از جمله پلی سیلیکون و ویفر، بر اساس ظرفیت فعلی تولید در حال ساخت، در سال‌های آینده به بیش از ۹۵ درصد افزایش خواهد یافت.

چین از سال ۲۰۱۱ بیش از ۵۰ میلیارد دلار یعنی ده برابر بیشتر از اروپا در فتوولتائیک جدید (PV خورشیدی)، سرمایه گذاری کرده است. این سرمایه گذاری بیش از ۳۰۰هزار شغل تولیدی در زنجیره ارزش PV خورشیدی ایجاد کرده است.

پنل خورشیدی

چین، خانه ۱۰ تامین کننده برتر تجهیزات تولید PV خورشیدی در جهان است. از این رو چین ۳۷.۴ درصد از ظرفیت تولید ماژول ها، ۴۲.۵ درصد سلول‌ها، ۴۸.۴ درصد ویفر‌ها و ۳۹.۷ درصد از پلی سیلیکون را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۲۱، ارزش صادرات PV خورشیدی چین بیش از ۳۰ میلیارد دلار بود که تقریباً ۷ درصد از مازاد تجاری چین در پنج سال گذشته است.

تخمین زده می‌شود که هزینه‌های انرژی در چین ۱۰ درصد کمتر از هند، ۲۰ درصد کمتر از آمریکا و ۳۵ درصد کمتر از اروپا است. از این رو  برق بیش از ۴۰ درصد هزینه‌های تولید پلی سیلیکون و نزدیک به ۲۰ درصد برای شمش و ویفر را تشکیل می‌دهد. همچنین در استان‌های چین، حدود ۸۰ درصد از برق مورد نیاز در تولید پلی سیلیکونبا قیمت متوسط ​​برق حدود ۷۵ دلار در هر مگاوات ساعت (MWh) مصرف می‌شود. به گفته آژانس بین المللی انرژی، این مقدار تقریبا ۳۰ درصد کمتر از میانگین قیمت صنعتی جهانی است.

بخوان  پرواز آزمایشی هواگرد هایپرسونیک «پنتاگون»

در دهه گذشته، ظرفیت تولید جهانی فتوولتائیک ( PV خورشیدی) به طور فزاینده‌ای از اروپا، ژاپن و آمریکا به چین منتقل شده است. چین از سال ۲۰۱۱ بیش از ۵۰ میلیارد دلار در ظرفیت تامین PV جدید سرمایه گذاری کرده است و اکنون ظرفیت شرکت‌های چینی بیش از دو برابر تقاضای PV است.