افزایش ماموریت های ماه، جرقه های برای درگیری های ژئوپلیتیکی

جانسون گفت: علت آن است که در مدار بین زمین اجرا می شود و ماه تحت تأثیر سه نیروی گرانشی متفاوت قرار دارند: زمین، ماه و خورشید.

علت افزایش فعالیت در فضای بین ماه و زمین به دلیل کاهش هزینه‌های پرتاب در دهه گذشته است. پیشرفت در فناوری و افزایش رقابت باعث کاهش قیمت ارسال اجسام به مدار می‌شود.

افزایش ماموریت های ماه، جرقه های برای درگیری های ژئوپلیتیکی

بیشتر بخوانید؛

در سال ۲۰۲۱، گزارش هولزینگر با عنوان «A Primer on Cislunar Space» نوشت تا به دولت ایالات متحده کمک کند تا نکات مربوط به فضای بین زمین و ماه را درک کنند. هولزینگر گفت که این به عنوان یک سند راهبردی در نظر گرفته نشده است، بلکه برای اطلاع‌رسانی به افرادی که در ارتش و دولت‌های زمین‌مند به عملیات بین‌المللی و ماه‌اند، طراحی شده‌اند.

ایجاد یک محیط پایدار و ایمن برای عملیات بین ماه و زمین بسیار مهم است، اما ماهیت این منطقه چالش‌های خاص خود را دارد.

با وجود همه این موارد، ممکن است میان کشورها یا نهادهای تجاری درگیری ایجاد شود.

انتهای پیام



منبع

پاتریک بینینگ (Patrick Binning)، سرپرست تیم برنامه‌های فضایی برای چالش‌های امنیت ملی در آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید: آگاهی از موقعیت در فضای بین زمین و ماه، یا شناسایی مکان‌های مختلف در هر زمان، مشکل است. همچنین تشخیص ماهواره‌ها و سایر فضاپیماها در چنین فواصل بسیاری از زمین‌های آسیب دیده است و در برخی موارد، پیش‌بینی مسیر آنهاست.

این یک مورد علاقه است. سال گذشته، نیروی فضایی، عملیات بین زمین و ماه را به عنوان اولویتی برای توسعه در نظر گرفت و در ماه آوریل نوزدهمین اسکادران دفاعی را برای نظارت بر فضای بین زمین و ماه تاسیس کرد. در ماه نوامبر، کاخ سفید استراتژی خود را برای تحقیقات بین سازمانی در مورد «اکتشاف و استفاده از کارها، آرامش آمیز و پایدار از فضای زمین بین و ماه» منتشر کرد.

بخوان  درخشش یک ابرنواختر در دل «کهکشان فرفره»

او گفت: وقتی مردم به این موضوع دقت کردند، متوجه شدند که آب یخزده در ماه می‌تواند منابع قابل توجهی را فراهم کند یا امکان جمع آوری منابع را در جای دیگری در منظومه شمسی فراهم کند.

به توافقنامه آرتمیس که در سال ۲۰۲۰ امضا شد، توافق‌های چندجانبه بین ایالات متحده آمریکا و بیش از ۱۲ کشور برای حفظ اکتشاف صلح آمیز و شفاف در فضای ایجاد شده است.

افزایش دسترسی به فضا و ماه فواید بسیاری برای بشریت دارد، اما همچنین احتمال می‌دهد که برای افزایش رقیب‌ها می‌شود که به گفته‌ها می‌توان پیام‌های اقتصادی و سیاسی را افزایش داد.

منابع محدود ماه جنگ دیگری را ایجاد خواهد کرد

افزایش ماموریت های ماه، جرقه های برای درگیری های ژئوپلیتیکی

کیتلین جانسون: در طول جنگ سرد، رقابت فضایی برای کسب اعتبار و قدرت ملی بود. اکنون، ما بهتر می‌دانیم از مزایایی که عملیاتی را در فضای بین زمین و ماه می‌توان داشت.

او افزود: ممکن است به نظر برسد که فضای بزرگ است، اما مدارهای خاصی که ما به آنها علاقه‌مندیم به سرعت پر می‌شوند.

مارکوس هولزینگر(Marcus Holzinger)، دانشیار علوم مهندسی هوافضا در دانشگاه کلرادو بولدر، گفت: نقش عاملیت‌های علوم سیاره‌ای به بشریت نمایش اجمالی از منابع موجود در فضا، از ذخایر یخی در ماه گرفته تا فلزات گرانبها در سیارک‌ها ارائه شده است.

حتی شرکت‌های تجاری نیز جاه‌طلبی‌های مربوط به ماه دارند. شرکت فضایی اسپیس‌ایکس در حال حاضر آماده‌سازی ماموریتی برای پرتاب‌های خصوصی در سال جاری در یک پرواز گردشگری به مدار ماه است و شرکت‌های خصوصی دیگر در ایالات متحده آمریکا و ژاپن برای رسیدن به ماه مسابقه می‌دهند.

بخوان  طرح ارسال ربات به یک سفر ۱۰۰۰ ساله برای کشف سیارات بیگانه

بر اساس برخی از تخمین‌ها، 100 کارمند ماه ممکن است در طول دهه آینده به فضا پرتاب شود. سطح علاقه به ماه بیشتر از مسابقه فضایی دوران جنگ سرد که اولین انسان‌ها روی سطح زمین قدم‌اند، پیشی گرفته است.

به عنوان مثال، آب یخ‌زده می‌تواند به حفظ کلونی انسانی در ماه کمک کند، یا به کمک هیدروژن برای موشک در سفرهای طولانی‌تر به فضا تبدیل شود.

کیتلین جانسون (Kaitlyn Johnson)، مدیر و همکار پروژه امنیت هوافضا در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، می‌گوید: در طول جنگ سرد، رقابت فضایی برای کسب اعتبار و قدرت ملی بود. اکنون، ما بهتر می‌دانیم از مزایایی که عملیاتی را در فضای بین زمین و ماه می‌توان داشت.

به گزارش ایسنا و به نقل از انبیسی، با توجه به هر کشوری و شرکت‌های خصوصی در حال حاضر برای ماموریت‌های ماه هدف تعیین شده، بررسی‌ها می‌گویند فضای بین زمین و ماه ممکن است از نظر ایده‌هایی که می‌توانند پیدا کنند و به طور بالقوه باعث ایجاد بحران برای ایجاد منابع و موقعیت‌یابی و حتی جرقه‌های شوند. درگیری های ژئوپلیتیکی باشد.

این عوامل با هم می‌توانند ترافیک را در فضای بین زمین و ماه را مدیریت کنند، به ویژه اگر دشمنان عمدا سعی کنند فعالیت‌های خود را در آنجا پنهان کنند.

افزایش ماموریت های ماه، جرقه های برای درگیری های ژئوپلیتیکی

معاهده فضای ماورای جو در سال ۱۹۶۷، با حضور بیش از ۱۱۰ کشور، اساساً اعلام کرد که اکتشاف و استفاده از فضای ماورای جو باید به نفع همه بشر باشد و کشوری نمی‌تواند ادعا کند همه یا بخشی از کیهان را به خود می‌داند.

افزایش ماموریت های ماه، جرقه های برای درگیری های ژئوپلیتیکی

فورکزیک می‌گوید: با برنامه‌ریزی‌های زیادی که برای ماه‌های دهه آینده انجام می‌شود، آژانس‌های فضایی و شرکت‌های تجاری احتمالاً برای دستیابی مدارها و مسیرهای استراتژیک جستجو خواهند کرد.

بخوان  قرار گرفتن اولین تلسکوپ فضایی بزرگ چین در مدار

لورا فورکزیک (Laura Forczyk)، مدیر اجرایی شرکت مشاوره فضایی «Astralytical» مستقر در آتلانتا می‌گوید: ما در حال حاضر شاهد این رقابت‌های بین دولت آمریکا و چین هستیم. دولت به چین اشاره می‌کند و می‌گوید: ما باید بودجه خود را در فضای بین زمین و ماه تامین کنیم، زیرا چین تلاش می‌کند در آنجا ادعای داشتن قلمرو کند و سپس سیاستمداران چینی را در ایالات متحده می‌گویند. .

توصیف تعاریف در واژه سیسلونار(Cis-Lunar) گاهی اوقات اوقات متفاوت است اما این کلمه به سطح و مدار ماه و فضای بین زمین و ماه اشاره دارد. هر کشور یا سازمانی که قصد حضور در ماه را دارد، یا برای کاوش در اعماق منظومه شمسی جاه‌طلب است، علاقه به فعالیت در فضای بین زمین و ماه دارد. چه با ماهواره‌های ارتباطی و ناوبری باشد چه با پایگاه‌هایی که به عنوان ایستگاه‌های بین زمین و ماه عمل می‌کنند.

هم ایالات متحده آمریکا و هم چین برنامه‌هایی قوی برای اکتشاف ماه در دست اجرا دارند. طرح‌های آنها نه تنها فضانوردان را بر روی ماه فرود می‌آورند، بلکه زیستگاه‌هایی در سطوح و زیرساخت‌هایی در مدار این قمر نیز ایجاد می‌کنند. تنها مربوط به ماه‌های منطقه: کره جنوبی، امارات متحده عربی، هند و روسیه از جمله‌هایی هستند که ماموریت‌های رباتیکی به ماه برنامه‌ریزی کرده‌اند.

هولزینگر می‌گوید: این توافق‌ها زمانی است که منافع اقتصادی و ژئوپلیتیکی ملموسی در خطر، «آسان» است.