درخشش یک ابرنواختر در دل «کهکشان فرفره»

اما باید مطمئن شوید که آن را در آسمان تاریک و در مناطقی با کمترین نوری می‌بینید. این ابرنواختر باید به صورت یک نقطه روشن از نور در میان بازوهای بیرونی کهکشان فرفره ظاهر شود.

طرح بیانیه NOIRLab، مشاهدات صورت‌گرفته در مورد SN ۲۰۲۳ixf نشان می‌دهند که این یک «ابرنواختر نوع دوم» (Supernova نوع دوم) است. وجود چنین ابرنواخترهایی در بازوی کهکشان‌های مارپی مانند مسیه ۱۰۱ رایج است. انفجارهای ستاره‌ای زمانی اتفاق می‌افتد که ستاره‌های سوخته با جرم بین هشت تا ۵۰ برابر بیشتر از خورشید به پایان می‌رسد، به سمت داخل کشیده می‌شوند و در نهایت با انفجارهای باورنکردنی انرژی روبرو می‌شوند.

اگر می‌خواهید خودتان SN ۲۰۲۳ixf را ببینید، آن را با تجهیزات و شرایط مناسب بهتر ببینید، زیرا برخی از ستاره‌شناسان آن را با تلسکوپ‌هایی به قطر ۱۱.۵ سانتی‌متر در حیاط خانه خود دیده‌اند.

به غیر از ستاره‌شناسان آماتور، برخی از بهترین تلسکوپ‌ها و تجهیزات علمی جهان نیز در حال بررسی SN ۲۰۲۳ixf هستند. یکی از این تجهیزات، «تلسکوپ جمنای شمالی»(Gemini North Telescope) در هاوایی است که توسط «آزمایشگاه تحقیقات ملی نجوم نوری- فروسرخ» (NOIRLab) متعلق به «بنیاد ملی علوم آمریکا»(NSF) اداره می‌شود. تلسکوپ جمنای شمالی، عکس جدید و خیره‌کننده‌های را از «کهکشان فرفره» (Pinwheel Galaxy) و این ابرنواختر جدید گرفته است. این عکس اولین بود که پس از تعمیر آینه اصلی تلسکوپ گرفته شد.

درخشش یک ابرنواختر در دل «کهکشان فرفره»

تلسکوپ جمنای شمالی

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ابرنواختر موسوم به «SN ۲۰۲۳ixf» در ۱۹ مه ۲۰۲۳ توسط «کویچی ایتاگاکی»(Koichi Itagaki) ستاره‌شناس آماتور و شکارچی ابرنواختر ژاپنی کشف شد و اندکی از آن، به تأیید «تسهیلات بررسی اجرام گذرای زویکی» یا «زدتی‌اف» (ZTF) در کالیفرنیا رسید. ستاره‌شناسان SN 2023ixf را یکی از درخشان‌ترین ابرنواخترهای سال‌های اخیر می‌نامند و در حال مطالعه آن‌ها هستند تا بتوانیم در مراحل پایانی عمرشان کمک کنند.

انتهای پیام



منبع

ابرنواختر که اخیراً در «کهکشان فرفره» کشف شده است، بیشتر نمایش‌های خیره‌کننده را برای ستاره‌شناسان اجرا می‌کند.

تصویر جدید NOIRLab از ابرنواختر SN ۲۰۲۳ixf، ستاره در حال انفجار را نشان می‌دهد که روی یکی از بازوهای مارپیچی کهکشان فرفره می‌درخشد. کهکشان فرفره که با نام‌های «مسیه ۱۰۱» (Messier ۱۰۱) یا «ام ۱۰۱» (M101) نیز می‌شود، هدف مورد علاقه عکاسان نجومی است و در فاصله ۲۱ میلیون سال نوری از زمین در نزدیکی صورت فلکی «دب اکبر» (Ursa) سرگرد) قرار دارد.

در ادامه بیانیه NOIRLab آمده است: تنها در ۱۰ ثانیه، یک ابرنواختر نوع دوم می‌تواند به اندازه خورشید ما در تمام طول عمر آن انرژی آزاد کند. مشاهدات صورت‌گرفته در مورد این ابرنواختر، اطلاعات ارزشمندی را در مورد این نمایش‌های نور کیهانی ارائه می‌دهند. طی ماه‌های آینده، تلسکوپ جمنای شمالی به ستاره‌ها امکان می‌دهد تا چگونگی محو شدن نور ابراختر و تغییرات را در مرور زمان را مطالعه کنند و فیزیک چنین انفجارهایی را بهتر بفهمند.

درخشش یک ابرنواختر در دل «کهکشان فرفره»

تصویری از آسمان شب که موقعیت «مسیه ۱۰۱» را نشان می‌دهد