پرتاب ۲ ماهواره ویژه ایرانی در پایگاه فضایی روسیه در خرداد سال آینده



دو ماهواره ایرانی ساخته شده از سوی دیگر یکی از شرکت‌ها قرار بود در آذر ماه سال جاری از ایستگاه فضایی روسیه پرتابه شود که با انتظار ۶ ماه در سال آینده پرتاب خواهد شد.

به گزارش ایسنا، «کوثر» از ماهواره های فضایی این شرکت فضایی است که با وزن ۳۰ زمین و عمر مداری ۳.۶ سال طراحی و ساخته شده است. ارتفاع مداری «کوثر» 500 کیلومتر است که برای ماموریت‌هایی چون کشاورزی و نقشه‌برداری با محدوده تصویر رنگی 15 کیلومتری قرار می‌گیرد. نرخ تصویربرداری آن ۶ فریم محل تعیین شده است.

«هدهد» دومین فضای ماهواره ای این شرکت است. «هدهد» در وزن ۴ و عمر مداری ۴ سال طراحی و ساخته شده است. ارتفاع مداری آن 500 کیلومتر در نظر گرفته شده است و با قرار گرفتن در مدار قرار گرفتن ماموریت‌هایی چون اینترنت اشیاء را اجرا می‌کند.

این دو ماهواره در آذرماه سال جاری از طریق پایگاه فضایی «وستوچنی» روسیه پرتاب می شوند. این پایگاه پرتاب در منتهی الیه کشور روسیه واقع شده است. با ۶ ماه قرار است این دو ماهواره در خرداد سال آینده به مدار تزریق می شوند.

مصطفی عقیلی، مدیر اجرایی کنسرسیوم فضایی در جمع خبرنگاران گفت: شرکت امید فضا بعد از اینکه دکتر شهرابی که مدیریت پروژه ماهواره امید را در کارنامه خود به ثبت رساند، تصمیم گرفت تا ماهواره‌سازی را به صورت خصوصی ادامه دهد.

وی افزود: از این رو ما بدون اینکه ماهواره از یک نهاد خاص داشته باشد، طراحی و ساخت «کوثر» را آغاز کرد.

عقیلی با بیان اینکه برای طراحی این ماهواره از معاونت علمی ریاست‌جمهوری معاونت دریافت می‌کنیم، اظهار کرد: ما برای اجرای این پروژه با تعدادی از نهادها تصاویر ماهواره «کوثر» را پیش‌فروش می‌کنیم و در نهایت می‌توانیم آن سرمایه را جمع کنیم. طراحی کرده و بسازیم.

بخوان  قلدری اج مایکروسافت اکنون آیفون ها و همچنین ویندوز 11 را نیز آلوده کرده است

مدیر اجرایی این شرکت خاطر نشان کرد: اخیرا سازمان فضایی با انعقاد قراردادی تصاویر ماهواره «کوثر» را پیش خرید کرد. این سازمان از ما ضمانت کارکرد درست ماهواره را اخذ کرده است، ولی این سازمان در فضایی که کسی از ما حمایت نکرد، گام نهاد و همکاری با شرکت‌های خصوصی فضایی را آغاز کرد.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر زمانی که ما موفق به ساخت «کوثر» شدیم، برخی از مجموعه‌ها به دلیل این تصور می‌کردند ما توانمندی ساخت ماهواره را نداریم، به ما توجهی نداشتند، توانمندی‌های ما را مشاهده کردند و به ما نشان دادند. اعتماد کردند.

عقیلی گفت: بر این اساس یکی از مجموعه‌ها طراحی و ساخت ماهواره «هدهد» را به ما شفارش داد و از این طریق ماهواره «هدهد» دارای کارفرما است.

وی تاکید کرد: در تصاویری که پروژه «هدهد» در نهایت به مسیر منظومه ساختن این ماهواره‌ها باز خواهد شد.

عقیلی با اشاره به پرتاب این دو ماهواره بخش خصوصی، توضیح داد: قرار است دو ماهواره «هدهد» و «کوثر» توسط یک پرتابگر خارجی در مدار قرار گیرنده.

مدیر اجرایی این شرکت اضافه کرد: ساخت ماهواره «کوثر» ۴ سال به طول انجامید و با تجارتی که از این ماهواره به دست آوردیم، ماهواره «هدهد» را در یک سال بسازیم.

وی گفت: این دو ماهواره در حال حاضر در مرحله تست‌های تجمیعی قراردارند.

عقیلی در خصوص زمان پرتاب ماهواره، یادآور شد: این دو قرار بود در آذرماه سال جاری پر شوند، ولی زمان آنها ۶ ماه به پایان رسید.

وی افزود: ما یک مرحله آزمایش را در روسیه انجام دادیم، به این امید که این ماهواره‌ها در آذرماه سال جاری پرتاب می‌شوند، اما باز هم به صورت صورت می‌گیرند و اگر قرار باشد در خرداد ماه سال آینده این پرتاب‌ها را دریافت کنید، دوباره یک بار دیگر در اردیبهشت ماه قرار بگیرید. ماه سال آینده ماهواره را در روسیه تجمیع و تست های لازم را اجرا می کنیم.

بخوان  بالگرد مریخی نبوغ رکوردشکنی کرد

انتهای پیام



منبع