توسعه سیستمی برای شناسایی مشکلات بینایی کودکان

تشخیص زودهنگام بینایی مهم است، اما این امر بسیار در کودکان خردسال (که همکاری کمی در انجام آزمایش‌های بینایی استاندارد دارند)، نادیده گرفته می‌شود.

در این پژوهش، بیش از ۲۵ میلیون فریم فیلم از ۳۶۵۲ کودک با کمک نرم‌افزار آموزشی مورد استفاده در مرکز ابرایانه Tianhe-2 در گوانگو، استان گوانگدونگ جمع آوری شد. این سیستم این پتانسیل را دارد که توسط متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، والدین و مراقبان کودکان برای شناسایی کودکان خردسال دارای اختلالات بینایی است.

این سیستم قادر به شناسایی ۱۶ مشکل چشمی مانند آب مروارید مادرزادی، پتوز مادرزادی و گلوکوم مادرزادی است و دقت غربالگری آن بیش از ۸۵ درصد است.

به افتادگی پلک فوقانی، پتوز گفته می‌شود. این افتادگی ممکن است خفیف باشد یا همه مردمک را بپوشاند. در مواردی، پتوز می‌تواند طبیعی را محدود یا حتی به‌طور کامل مسدود کند. پتوز می‌تواند یک یا هر دو را درگیر کند، وراثتی باشد، در بدو تولد کند یا در سنین بالاتر اتفاق بیفتد.

چینی یک سیستم قابل استفاده بر روی گوشی هوشمند را برای تشخیص زودهنگام اختلالات بینایی در کودکان خردسال توسعه داده اند.

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از چینادیلی، گزارش عملکرد این سیستم هفته گذشته در مجله علمی «Nature Medicine» منتشر شد. این پژوهش توسط گروهی از پژوهشگران به سرپرستی استاد «لین هائوتیان» از مرکز چشم پزشکی ژونگشان در دانشگاه سون یات سن انجام شد.

این سیستم برای القای یک نگاه ثابت در کودکان با استفاده از تصاویر ویدیویی شبه‌کارتونی طراحی شده است. دوربین های این سیستم با استفاده از مدل های بدن، ویژگی های چشم افراد را برای تجزیه و تحلیل بیشتر ثبت می کنند.

بخوان  دانشگاه چینی به مریخ‌نورد خاموش «ژورونگ» امیدوار هستند