«چراغ قوه ماه» ناسا به دردسر افتاد

انتهای پیام



منبع

تاسواره کپستون(CAPSTONE) نیز دچار مشکلات خاص خود می شود و مدت کوتاهی پس از جدا شدن از پیشران الکترون راکتلب در ماه ژوئیه، ارتباط خود را با زمین از دست داد. این کاوشگر همچنین پس از روشن کردن موتور در ماه سپتامبر در فضا شروع به چرخیدن به دور خود کرد. تیم عملیات ماموریت حل شدن هر دو مشکل را کند و کپستون در ماه نوامبر به مدار نهایی خود رسید.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ناسا می‌گوید که سه مورد از چهار پیشران کاوشگر ماه به درستی کار نمی‌کنند و جدیدترین کاوشگر کوچک ناسا در راه رسیدن به ماه در مبارزه با یک نقص فنی در پیش‌ران‌ها است.

کاوشگر کوچک چراغ قوه ماه ناسا ممکن است در اعماق دچار مشکل شده باشد.

«چراغ قوه ماه» ناسا به دردسر افتاد

این فضاپیما که چراغ قوه ماه نام گرفته است، ماه گذشته به فضا پرتاب شد تا به جستجوی یخ در ماه بپردازد. ناسا روز پنجشنبه(۱۲ ژانویه) اعلام کرد که انتظار می‌رفت این کاوشگر یک پیشران جدید «سبز» را در طول سفر چهار ماهه خود به ماه آزمایش کند، اما پیشران‌های آن در حال حاضر مشکل دارند.

ناسا: در حالی که این ماهواره کوچک تا حد زیادی سالم است و با شبکه فضایی اجتماعی ناسا ارتباط برقرار کرده اما تیم عملیاتی متوجه شده است که سه مورد از چهار پیشران آن ضعیف عمل می کنند. آزمایش‌های زمینی، آن‌ها فکر می‌کنند که عملکرد ضعیفی دارد که از انسداد در خطوط سوخترسانی می‌شود که ممکن است جریان سوخت را به پیشرانه‌ها محدود کند.

بخوان  ویدئو / «آرتِمیس ۱»؛ اولین گام برای بازگشت به فضانوردان به ماه

مقامات ناسا گفتند، کنترل‌کننده‌های پرواز این کاوشگر قمری، سه روز پس از پرتاب و زمانی که مشخص شد این تاسواره تحت قدرت پیشران کمتری حرکت می‌کند، متوجه وجود مشکل در سیستم محرکه کاوشگر شدند. اکنون، مهندسان ماموریت در حال طراحی برنامه‌های دارند تا پیشران‌ها را برای تکمیل سفر این ماهواره به کار می‌برند.

ناسا در ادامه نوشت: متخصصان قصد دارند به زودی پیشرانها برای مدت طولانی‌تری به کار بیایند به این امید که ممکن است در خط سوخت پیشرانه‌ها حین انجام مانورهای تصحیح مسیری را انجام دهند که این ماهواره کوچک را در مسیری قرار دهد که به دور ماه برسد. می‌دارد، می‌شود. در صورتی که پیشران به عملکرد کامل بازگردد، تیم ماموریت برنامه‌های جایگزین برای انجام این مانورها در نظر می‌گیرند.

یک موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس، کاوشگر چراغ قوه ماه را در روز ۱۱ دسامبر همراه با یک ماه‌نشین ژاپنی که حامل یک ماه‌نورد ساخته شده توسط امارات متحده عربی بود به سمت ماه پرتاب کرد. تاسواره کوچک ناسا برای جستجوی یخ در قطب جنوبی ماه طراحی شده مکانی که ناسا امیدوار است تا چند سال آینده ازنوردان را به آن جا بفرستد.

ناسا نوشت: این فضاپیما برای رسیدن به مدار ماه در چهار ماه آینده، باید مانورهای اصلاح مسیر روزانه را از اوایل ماه فوریه آغاز کند. این فضاپیما پیشران‌های خود را در بازه‌های کوتاهی روشن می‌کند که کدام چند طول می‌کشد.

چراغ قوه ماه تنها کاوشگر ماه ناسا نیست که پس از پرتاب دچار مشکل شده است.