۱۰ رویداد نجومی سال ۲۰۲۳ که نباید از دست داد

شنبه ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳

۱۲ خرداد ۱۴۰۲

خوشه ستاره‌ای M ۴۴ در فاصله ۵۲۰ سال نوری از ما در صورت فلکی سرطان (خرچنگ) قرار دارد. با یک دوربین شکاری می‌توان حدود ۱۲ ستاره آبی درخشان را در آن تماشا کرد، اما در روز دوم ژوئن ۲۰۲۳ سیاره سرخ به آنها ملحق خواهد شد و عکاسان می‌توانند از این لحظه تصویربرداری کنند.

از گرفتگی‌های نادر تا گذر یک دنباله‌دار درخشان جدید، مواردی هستند که در سال میلادی جدید، نگاه جهان را به سمت آسمان معطوف می‌کنند.

در ادامه نگاهی به زمان ۱۰ رویداد مهم نجومی می‌اندازد که در سال ۲۰۲۳ به روز می‌پیوندند.

آمریکای شمالی در حال گذراندن دوران طلایی خورشیدگرفتگی است. احتمالاً تا به حال در مورد خورشید گرفتگی کامل بعدی که در سال ۲۰۲۴ به آمریکای شمالی می‌آید، شنیده‌اید. با این حال، در سال ۲۰۲۳ یک خورشیدی حلقوی که حلقه آتش نیز نامیده می‌شود، در سراسر جنوب غربی قابل مشاهده خواهد بود.

برای تماشای گذر ۱۰۰ ستاره در هر ساعت در یک آسمان تاریک آماده شوید. پس از چند سال تماشای بارش شهابی زیر آسمان مهتابی، محبوب‌ترین بارش شهابی نیمکره شمالی در سال ۲۰۲۳ زمانی که ماه غروب می‌کند، رخ خواهد داد. برساوشی که به شهاب‌های درخشان و سریع می‌شود، توسط دنباله‌دار سوئیفت تاتل می‌شود که تقریباً هر ۱۳۳ سال یک بار به دور خورشید می‌چرخد.

پنجشنبه ۲ مارس ۲۰۲۳

۱۰ رویداد نجومی سال ۲۰۲۳ که نباید از دست داد

ماه کامل اوت را ماه آبی (blue moon) می‌نامند. زیرا این دومین ماه کامل در یک ماه تقویم است. اعلام ناسا، ماه آبی تقریباً هر دو سال و نیم یک بار رخ می دهد.

بخوان  قیمت احتمالی هدست AR/VR اپل مشخص شد

دنباله دار بیلا که آخرین بار در سال ۱۸۵۲ در منظومه شمسی داخلی دیده می‌شود، به‌شدت ایجاد شده‌های شهاب‌ها نمی‌شود. با این حال، در سال 2023 می‌توانم شاهد نمایش نادری باشم که در آن طی شهابی آندرومدیدز (Andromedids) حدود 60 شهاب در ساعت پرتاب می‌کند.

ظهور یک دنبالهدار درخشان جدید

پنجشنبه ۹ نوامبر ۲۰۲۳

یک چوب بزرگ حلقه‌ای آتش غربی در ایالات متحده آمریکا

در سال ۲۰۲۳ چهار اَبرماه به همراه خواهد داشت. اَبرماه (Supermoon) به زمانی گفته می‌شود که ماه کمی بزرگتر از حد متوسط ​​به نظر می‌رسد، زیرا کمی نزدیکتر به زمین قرار دارد و بزرگترین، درخشان‌ترین و بهترین آنها ماه آبی خواهد بود.

شنبه و یکشنبه، دوم و سوم دسامبر ۲۰۲۳

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

۱۰ رویداد نجومی سال ۲۰۲۳ که نباید از دست داد

هلال ماه و مشتری

۱۰ رویداد نجومی سال ۲۰۲۳ که نباید از دست داد

۲۱ و ۲۲ مرداد ۱۴۰۲

۱۰ رویداد نجومی سال ۲۰۲۳ که نباید از دست داد

بارش شهابی برساوشی

۱۱ و ۱۲ آذر ۱۴۰۲

۱۰ رویداد نجومی سال ۲۰۲۳ که نباید از دست داد

دنباله‌دار بیلا

مریخ وارد یک خوشه ستاره‌ای می‌شود

بقایای دنباله‌دار بیلا به زمین برخورد می‌کند

انتهای پیام



منبع

بارش شهابی برساوشی بدون حضور ماه

در سال جدید، شاهد درخشش «ابر ماه» بود و دو نوع گرفتگی نادر، شگفت‌انگیز مختصری را برای کسانی که به اندازه کافی خوش شانس هستند که به نقاط دوردست کره زمین سفر کنند، به ارمغان می‌آورند. یک دنباله‌دار درخشان نیز در ماه‌های ژانویه تا فوریه (اواخر دی تا اوایل اسفند) از آسمان عبور خواهد کرد و انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۳ بهترین سال برای بارش‌های شهابی باشد.

۱۱ اسفند ۱۴۰۱

۱۰ رویداد نجومی سال ۲۰۲۳ که نباید از دست داد

مشتری و زهره در مقارنه

یک هلال ماه و مشتری

۲۲ مهر ۱۴۰۲

۱۰ رویداد نجومی سال ۲۰۲۳ که نباید از دست داد

حلقه‌ی آتش

این رویداد از بخش‌هایی از قره آمریکا و اروپا قابل رویت بود، فقط برای کسانی که تلسکوپ دارند و تا سال ۲۰۲۶ دیگر تکرار نمی‌شوند.

گرفتگی مختصر در نیمکره جنوبی

اگر بتوانید حدود دو ساعت قبل از طلوع خورشید در ۹ نوامبر ۲۰۲۳ از رختخواب بیرون بیاید، می‌توان هلال ماه را با ۱۴ درصد روشنایی در کنار یک سیاره بسیار درخشان یعنی زهره ببینید که به خودی خود منظره بسیار جذابی است و از آمریکای شمالی نیز می‌توانید ببینید. ناپدید شدن زهره در پشت هلال ماه وجود خواهد داشت.

سایر بارشهای شهابی بدون حضور ماه در سال ۲۰۲۳ عبارتند از:

  • بارش شهابی شلیاقی در روز شنبه/یکشنبه، ۲۲ و ۲۳ آوریل – دوم و سوم اردیبهشت ۱۴۰۲ (۲۰ شهاب در ساعت)
  • تجربه شهابی جباری در روز جمعه/شنبه، ۲۰ و ۲۱ اکتبر – ۲۸ و ۲۹ مهر ۱۴۰۲ (۲۰ شهاب در ساعت)
  • بارش شهابی اسدی در روز جمعه/شنبه، ۱۷ و ۱۸ نوامبر – ۲۶ و ۲۷ آبان۱۴۰۲ (۱۰ تا ۲۰ شهاب در ساعت)
  • بارش شهابی جوزایی در چهارشنبه/پنجشنبه ۱۳ و ۱۴ دسامبر – ۲۲ و ۲۳ آذر ۱۴۰۲ (۷۵ شهاب در ساعت)

جمعه ۲ ژوئن ۲۰۲۳

۱۸ آبان ۱۴۰۲

هشتم و نهم شهریور ۱۴۰۲

۱۰ رویداد نجومی سال ۲۰۲۳ که نباید از دست داد

اَبرماه آبی

شنبه و یکشنبه، ۱۲ و ۱۳ اوت ۲۰۲۳

اما مقارنه‌ی یک سیاره غول‌پیکر و درخشان‌ترین سیاره‌ها در سال ۲۰۲۳ وجود دارد، نباید از دست داد. به نظر می‌رسد این دو سیاره که در آسمان شب پس از غروب خورشید در روز دوم مارس ۲۰۲۳ قابل مشاهده هستند، تنها ۰.۳۲ اینچ (۰.۸ سانتی‌متر) از فاصله‌هایی که می‌خواهند داشته باشند یعنی به اندازه عرض ک انگشت دست. با این، باید مطمئن شوید که از افق جنوب غربی می بینید.

ایالت‌های ایالات متحده از اورگان تا تگزاس از جمله بسیاری از پارک‌های ملی ایالات متحده، این خورشید‌ها را می‌گیرند که در اصل یک خورشیدی جزئی است که طی آن قسمت میانی خورشید می‌شود.

چهارشنبه و پنجشنبه ۳۰ و ۳۱ اوت

خورشید گرفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که ماه نو از رو به روی خورشید حرکت کند. این اتفاق دو بار در سال ۲۰۲۳ رخ خواهد داد و هر دو رویداد مناظر فوق العاده‌ای برای زمین می‌کند. در روز ۲۰ آوریل ۲۰۲۳ خورشید گرفتگی هیبریدی کمیاب یعنی ترکیبی از خورشید گرفتگی کامل و خورشید گرفتگی حلقوی «موسوم به حلقه آتش» در غرب استرالیا و غرب پاپوآ نمایان می‌شود.

دنباله دار نئووایز (۲۰۲۰ NEOWISE) را به خاطر دارید؟ سال ۲۰۲۳ می‌توان رقیبی برای آن همراه داشت. دنباله‌دار «C/۲۰۲۲ E3 (ZTF)» که در سال ۲۰۲۲ کشف شد، احتمالاً با نزدیک‌تر شدن به حضیض خود یعنی قرار گرفتن در نزدیک‌ترین نقطه به خورشید در ۱۲ ژانویه سال ۲۰۲۳ (۲۲ دی ۱۴۰۱) در آسمان درخشید، احتمالاً احتمالاً اول فوریه ۲۰۲۳ (۱۲ بهمن) به درخشان‌ترین حد خود برای زمینی‌ها می‌رسد. که در نزدیکترین فاصله به زمین در هنگام خروج از منظومه شمسی قرار دارد.

مشتری و زهره در مقارنه

پنجشنبه ۲۰ آوریل ۲۰۲۳

ژانویه تا فوریه ۲۰۲۳

درست پیش از سپیده دم ۱۷ مه ۲۰۲۳، یک هلال ماه با نور ۵٪ بر سراسر مدیریت حرکت می‌کند. پس از آن، اختفا رخ می‌دهد که رویدادی در ستاره‌شناسی است و وقتی رخ می‌دهد که یک شیئ توسط شیئ در حال عبور دیگری، از دید بیننده پنهان می‌شود. از آنجایی که مسیر مداری ماه به دور زمین فقط ۵ درجه نسبت به مدار زمین به دور خورشید مورب است، این امر هر چند وقت یکبار اتفاق می‌افتد.

دی تا اوایل اسفند ۱۴۰۱

۱۰ رویداد نجومی سال ۲۰۲۳ که نباید از دست داد

دنباله‌دار C/۲۰۲۲ E3 (ZTF)

چهارشنبه ۱۷ مه ۲۰۲۳

زهره و یک هلال ماه

به گزارش ایسنا و به نقل از فوربس، آیا برای یک سال عالی از رصد ستارگان آماده هستید؟ رویدادهای آسمانی بسیاری در سال پیش رو برای لذت بردن وجود خواهد داشت از اختفاهای نادر گرفته تا منظره خیره‌کننده سیارات در آسمان.

۳۱ فروردین ۱۴۰۲

۱۰ رویداد نجومی سال ۲۰۲۳ که نباید از دست داد

گرفتگی مختصر

«ابرماه آبی» در آسمان می‌درخشد