شایعاتی در اوایل سال جاری منتشر شد مبنی بر اینکه آمازون در حال بهبود الکسا با دادن ویژگیهای جدید هوش مصنوعی به آن است. از آن زمان، ما چیز زیادی در مورد آن نشنیده بودیم تا اینکه اخیراً CNBC با افرادی که با توسعه پروژه آشنا هستند صحبت کرد. گزارش جدید بینشی را در مورد اینکه شرکت قصد دارد با الکسای ارتقا یافته انجام دهد، چقدر ممکن است هزینه داشته باشد و چرا آمازون این کار را انجام می دهد ارائه می دهد.
منابع CNBC بسیار سختگیرانه بودند. آنها دقیقاً نشان ندادند که هوش مصنوعی قادر به انجام چه کاری است، اما به اهداف غول فناوری اشاره کردند. آمازون از توسعهدهندگانش میخواهد چیزی بسازند که «در میان رقابتهای جدید هوش مصنوعی بایستد» و به افرادی مانند ChatGPT اشاره میکند. مدیر عامل شرکت اندی جازی گزارش شده است که از الکسا در عصر مدرن “ناامید” شده است و او تنها کسی نیست که از دستیار می خواهد کارهای بیشتری انجام دهد. بر اساس گزارشها، به نظر میرسد که تیم توسعه نگران این است که مدل فعلی فقط یک “ساعت زنگ دار گران قیمت” باشد.
برای تسهیل مسیر جدید، آمازون بخشهای بزرگی از تجارت خود را در تیم الکسا سازماندهی مجدد کرده است و تمرکز خود را به سمت دستیابی به هوش عمومی مصنوعی تغییر داده است.
هوش عمومی مصنوعی (AGI) یک مفهوم علمی تخیلی است، اما ایده این است که یک مدل AI ممکن است روزی با هوش انسانی مطابقت داشته باشد یا از آن پیشی بگیرد. علیرغم اهداف عالی خود، به نظر می رسد آمازون با تلاش برای ایجاد ربات چت خود با قابلیت های خلاقانه، کار کوچکی را آغاز کرده است.
منابع نشان میدهند که آمازون از مدل زبان بزرگ خود، تایتان، برای ارتقاء الکسا استفاده خواهد کرد. Titan فقط برای مشاغل به عنوان بخشی از Amazon Bedrock در دسترس است. میتواند متن تولید کند، تصاویر بسازد، اسناد را خلاصه کند و موارد دیگر را برای کاربران سازمانی مشابه دیگر سیستمهای هوش مصنوعی، پیروی از این رشته فکری، الکسای جدید میتواند همان ویژگیها را به کاربران عادی و غیرماجراجو ارائه دهد.
هزینه های بالقوه
گزارش های قبلی حاکی از آن بود که آمازون قصد دارد برای دسترسی به الکسای سوپرشارژ از مردم هزینه دریافت کند. با این حال، هزینه یا ساختار طرح ناشناخته است. اکنون، ما می آموزیم که آمازون در حال برنامه ریزی برای راه اندازی ارتقاء الکسا به عنوان یک سرویس اشتراک کاملاً مجزا از Prime است، که به این معنی است که طبق این گزارش جدید، مردم باید برای تجربه هوش مصنوعی هزینه بیشتری بپردازند.
ظاهراً در مورد اینکه دقیقاً چه مقدار هزینه می شود، اختلاف نظر وجود داشت. آمازون هنوز هزینه های ماهانه را کاهش نداده است. یکی از منابع به CNBC گفت که قیمت 20 دلار در یک نقطه “شناور” بود در حالی که شخص دیگری پیشنهاد کرد هزینه ها به “مقادیر دلاری تک رقمی” کاهش یابد. بنابراین، به عبارت دیگر، کمتر از 10 دلار، که به برند اجازه می دهد تا رقبا را کاهش دهد، برای مثال، OpenAI برای طرح پلاس خود، 20 دلار در ماه هزینه می کند.
هیچ اطلاعاتی در مورد زمان انتشار آپدیت الکسا یا حتی اعلام رسمی آن وجود ندارد. اما اگر منتشر شود، می تواند اولین ربات چت باشد که می توان از طریق یک بلندگوی هوشمند آمازون مانند Echo Pop به آن دسترسی داشت.
ما با این شرکت تماس گرفتیم تا ببینیم آیا مایل است در مورد گزارش CNBC بیانیه ای ارائه دهد یا خیر. در صورت شنیدن دوباره این داستان را به روز خواهیم کرد.
تا آن زمان، جمع بندی TechRadar از بهترین بلندگوهای هوشمند سال 2024 را بررسی کنید.