نگاهی به آلبوم تصاویر فضایی روزهای گذشته

تلسکوپ فضایی اقلیدس شش سال زمان نیاز خواهد داشت تا به این پرسش پاسخ دهد که آیا این دو نیروی مرموز واقعاً دارند یا خیر.

متئوست-۱۲ توسط «سازمان بهره‌برداری از ماهواره‌های هواشناسی اروپا»(EUMETSAT) اجرا و مدیریت می‌شود. این ماهواره که در دسامبر ۲۰۲۲ پرتاب شد، اولین ماهواره از خانواده جدید ماهواره‌های هواشناسی اروپا است که به هواشناسان این ماهواره کمک می‌کند تا رویدادهای شدید آب‌وهوایی را که به دلایل تغییرات آب‌وهوایی، با فرکانس و شدت فزاینده‌ای در حال پیشروی به سوی مقصد، بهتر است، نشان دهد. پیشبینی کنند.

«سایمون پراود»(Simon Proud) دانشمند رصد زمین در «مرکز ملی رصد زمین»(NCEO) بریتانیا، با انتشار این عکس در یک توییت نوشت: دود ناشی از آتش‌سوزی‌های کانادا، از اقیانوس اطلس و اروپا عبور کرده و اکنون تا افغانستان و دریاچه بایکال رسیده است. این معناست که دود، مساحتی بیش از یک میلیون کیلومتر مربع را می‌پوشاند.

«اداره ملی ماهواره‌ای و جوی آمریکا» (NOAA) پیشتر از تصاویر رعد و برق مورد استفاده قرار گرفته‌اند اما متئوست-12 اولین ماهواره‌ای است که این اطلاعات را در پیش‌بینی‌های اروپایی آب‌وهوا قرار می‌دهد.

تصاویر فضایی که در روزهای متوالی ثبت می‌شوند، پدیده‌های شگفت انگیزی را به نمایش گذاشته‌اند که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

این پرواز اولین سفر تجاری ویرجین گلکتیک و دومین سفر سرنشیندار به فضا بود. «ریچارد برانسون»(Richard Branson) مالک این شرکت در اولین پرواز حضور داشت.

سوم جویه ۲۰۲۳. در اولین تصاویر ثبت‌شده با یک ماهواره جدید که برای بهبود نظارت بر طوفان‌های تندری در اروپا طراحی شده است، آسمان بریتانیا با رعد و برق روشن می‌شود.

بخوان  ویژگی ناچ دیگر در آیفون ۱۴ پرو وجود ندارد

۲۶ ژوئن ۲۰۲۳. دود از آتش سوزی های جنگلی کانادا از اقیانوس اطلس عبور کردند و به سواحل غرب اروپا رسیدند.

انتهای پیام



منبع

نگاهی به آلبوم تصاویر فضایی روزهای گذشته

نگاهی به تلسکوپی که قرار است جهان تاریک را رمزگشایی کند

بیشتر بخوانید:

این فضاپیما به «تلسکوپ فضای جیمز وب»(JWST) در «نقطه لاگرانژ ۲» در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین خواهد پیوست و با مطالعه پراکندگی کهکشان‌ها در جهان، به دنبال شواهدی از انرژی تاریک و ماده تاریک خواهد بود.

هیماواری ۹ این عکس را از موقعیت خود در مدار زمین ایستا در ۳۶ هزار کیلومتری زمین گرفته است. پروود، عکس را پردازش کرد و ابری را با طرحی قرمزرنگ نشان داد که به سمت لبه کره زمین درست بالای منطقه گرگ و میش دیده می شود.

۲۸ ژوئن ۲۰۲۳. این عکس از آینه اصلی ۱.۲ متری تلسکوپ شکار انرژی تاریک «اقلیدس»(Euclid) هنگام مونتاژ و آزمایش گرفته شده است.

۲۹ ژوئن ۲۰۲۳. «والتر ویلادئی»(Walter Villadei)، «آنجلو لاندولفی»(Angelo Landolfi) و «پانتالئونه کارلوچی»(Pantaleone Carlucci) گردشگران فضایی ایتالیا، با پرچم این کشور در پرواز زیرمداری شرکت «ویرجین گلکتیک»(Virgin Galactic) عکس گرفته است.

دود ناشی از آتش سوزی های کانادا در اروپا

بیشتر بخوانید:

شعله‌های آتش‌سوزی‌های جنگلی پس از یک بهار خشک غیرمعمول و در میان طلسم هوای گرم در ماه مه فوران کردند.

کانادا یکی از بدترین فصل‌های آتش‌سوزی خود را به دنبال بهار بسیار خشک تجربه می‌کند. به گفته «مارک پارینگتون» (Mark Parrington) دانشمند رصد زمین در اداره نظارت بر محیط زیست اروپا موسوم به «کوپرنیک» (Copernicus EU)، میزان انتشار دی‌اکسید کربن این آتش‌سوزی‌ها رکوردشکن بوده است.

بخوان  ابداع ماده‌ای مقاوم در برابر حرارت ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گرادی

تلسکوپ رمزگشای جهان تاریک پرتاب شد

این تلسکوپ که توسط «آژانس فضایی اروپا»(ESA) ساخته شده است، روز اول ژوئیه ساعت ۱۱:۱۱ صبح به وقت محلی زمانی شرقی با موشک «فالکون ۹»(Falcon ۹) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) از مجتمع پرتاب فضایی ۴۰ در «پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال»(CCSFS) به فضا پرتاب شد.

گردشگران فضای ایتالیا در حال بردن از پرواز زیر مداری

این سه نفر، مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را با هواپیمای فضایی «اسپیس‌شیپ ۲» (SpaceShipTwo) انجام دادند که به ارتفاع ۸۹ کیلومتری برد. یعنی درست در فاصله کوتاهی از لبه فضا. مسافران در طول پرواز، حدود پنج دقیقه بی‌وزنی را تجربه کردند و از مناظر خیره‌کننده سیاره ما لذت بردند.

دود ناشی از آتش سوزی های کانادا در افغانستان

۳۰ ژوئن ۲۰۲۳. دود از آتش‌سوزی‌های جنگلی کانادا در آخرین هفته ژوئن از اقیانوس اطلس عبور کرد و به سیبری و افغانستان رسید.

ماده تاریک، یک ماده نامرئی است که بیش از ۸۰ درصد هر چه در جهان موجود است را تشکیل می‌دهند و ستاره‌شناسان معتقدند که این ماده باید وجود داشته باشد تا جهان معنی پیدا کند. زمانی که ماده تاریک وجود داشته باشد، چندین گرانشی مشاهده شده در کیهان جمع می‌شوند. انرژی تاریک، نیروی نامرئی مشابهی است که به نظر می‌رسد با انبساط جهان ارتباط دارد.

نگاهی به آلبوم تصاویر فضایی روزهای گذشته

نگاهی به آلبوم تصاویر فضایی روزهای گذشته

این عکس که با ماهواره هواشناسی اروپا موسوم به «متئوست-10»(Meteosat-10) در روز یکشنبه ۲۵ ژوئن گرفته شده است، ستونی از دود را نشان می‌دهد که در بریتانیا و ایرلند پخش می‌شود و به اسکاندیناوی می‌رسد.

نگاهی به آلبوم تصاویر فضایی روزهای گذشته

بیشتر بخوانید:

رعد و برق برفراز آسمان بریتانیا

این تصاویر با ماهواره «متئوست-۱۲»(Meteosat-12) از مدار زمین‌ایستا در فاصله ۳۶ هزار کیلومتری از سطح زمین گرفته شده‌اند.

بخوان  سونار فشرده الهام گرفته از دلفین برای تصویربرداری صوتی زیر آب

اولین پرواز گردشگری فضایی «ویرجین گلکتیک» انجام شد

در این عکس که توسط ماهواره هواشناسی ژاپنی «هیماواری ۹» (Himawari ۹) گرفته شده است، ابری از دود آبی‌رنگ بر فراز قاره آسیا شناور است و مساحتی بیش از یک میلیون کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد.

نگاهی به آلبوم تصاویر فضایی روزهای گذشته

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، تصاویر فضایی یکی از شواهدی هستند که مکان های شگفت انگیزی را ثابت می کنند. در این گزارش، برخی از تصاویر فضای جالب را می‌بینیم.

آینه اصلی تلسکوپ فضایی «اقلیدس»