یادگیری نحوه استفاده از داده های مشتری سیستم POS به این معنی است که می توانید از اطلاعات زیادی در مورد مشتریان خود بهره برداری کنید. این می تواند به شما مزیتی در ایجاد روابط و وفاداری به برند بدهد. از این نظر، بهترین سیستم های نقطه فروش (POS). (در برگه جدید باز می شود) به کسب و کارها بسیار بیشتر از فقط یک تجربه پرداخت فوق العاده
بسیاری از سیستمهای POS (نقطه فروش) در بازار امروز، اگر نه اکثریت سیستمهای POS (نقطه فروش) دارای تجزیه و تحلیل رفتار خرید مشتری پیچیدهای هستند که اغلب در داخل ساخته میشوند. بنابراین بهترین راه برای استفاده از این همه داده شگفتانگیز POS چیست؟
نظارت بر این تجزیه و تحلیل ها اولین گام در جمع آوری بینش در مورد افرادی است که از درهای شما عبور می کنند یا با شما آنلاین خرید می کنند. دادههای مشتریان سیستم POS منبع بیپایانی بینش است که میتواند به شما کمک کند یک تقویم فروش تبلیغاتی بسازید، محتوایی درباره محصولات محبوب ایجاد کنید و بازاریابی مبتنی بر داده را در لیست پستی خود ارائه دهید – اما فقط در صورتی که طبق آن عمل کنید.
بهرهبرداری از دادههای POS شما برای تبدیل خریداران جدید به مشتریان ثابت و وفادار، دومین و مهمترین مرحله است. نحوه استفاده از دادههای مشتریان سیستم POS میتواند باعث افزایش فروش شود یا بازاریابی دهان به دهان رایگان برای کسب و کار شما ارائه دهد.
در این مقاله، 9 روش الهامگرفته برای استفاده از دادههای مشتری سیستم POS برای بینش در کسبوکار خردهفروشیتان را روشن میکنیم.
1. پیشنهادات محصول مربوطه را ارائه دهید
این یکی از میوه های کم آویزان در مورد داده های POS است. دانستن اینکه خریداران قبلاً چه چیزهایی را خریداری کرده اند، پیشنهاد محصولاتی که ممکن است به آنها علاقه مند باشند را ساده تر می کند.
اگر مشتری در گذشته اقلامی را از برندها یا دسته بندی های خاصی خریداری کرده است، می توانید از آن داده ها برای بازاریابی اقلام مشابه در آینده استفاده کنید. مطمئن شوید که بازخورد آنها را در مورد آن پیشنهادات نیز دریافت کرده و آنها را در این فرآیند مشارکت دهید. با گذشت زمان، پیشنهادات محصولات شما دقیق تر می شوند.
فروشگاه بزرگ Nordstrom این کار را به خوبی انجام می دهد. خردهفروش خریدهای خاص مشتریان خود (مثلاً لوازم آرایشی، محصولات طراح و غیره) را یادداشت میکند و بر اساس سابقه خرید یک خریدار و ترجیحات آنها، توصیههای مناسبی برای محصول ارسال میکند.
هنگام بازاریابی برای مشتریان جدید، می توانید از تاریخچه خرید خریداران با مشخصات مشابه برای ارائه توصیه های مناسب برای محصول استفاده کنید.
آمازون در این کار استاد است، به همین دلیل است که تمام صفحات محصولات آن شامل بخش «افرادی که این را مشاهده کردند، مشاهده کردند…»
انجام کاری مشابه در ابتکارات بازاریابی کسب و کار کوچک خود را در نظر بگیرید. به آنچه مردم می خرند توجه کنید و از آن اطلاعات برای ایجاد پیام ها و پیشنهادات مرتبط استفاده کنید.
2. توصیه های به موقع محصول را ارائه دهید
همچنین می توانید از داده های POS برای اطلاع از زمان کمپین های بازاریابی یا تبلیغات مشتری خود استفاده کنید. با دانستن چه زمانی یک مشتری چیزی خریده است، میتوانید حدس بزنید که بعداً چه چیزی میخرد یا چه زمانی نیاز به پر کردن لوازم خود دارد.
ما می توانیم این عمل را در فروشگاه مکمل های طب سوزنی آتلانتا مشاهده کنیم. هنگامی که محصولی را خریداری می کنید – به عنوان مثال، یک بطری ویتامین – فروشگاه زمان خرید شما را یادداشت می کند و در زمانی که ویتامین ها در شرف تمام شدن هستند ایمیلی ارسال می کند.
اگر اقلامی را میفروشید که باید دوباره پر شوند، از کتاب راهنمای طب سوزنی آتلانتا و یادآوری برنامهای که مشتریان را تشویق به خرید مجدد محصولات شما میکند، بیرون بیاورید.
3. بخش های برتر مشتریان خود را بشناسید
اطلاعات POS شما علاوه بر روشن کردن آنچه مردم می خرند، به شما می گوید بهترین مشتریان شما چه کسانی هستند. این داده ها فوق العاده ارزشمند هستند، به خصوص اگر می خواهید در بازار هدف خود وارد شوید.
دانستن اینکه چه نوع خریدارانی بیشتر از شما خرید میکنند میتواند به شما کمک کند پیامهای برند خود را تغییر دهید، بفهمید در کدام کانالهای بازاریابی خردهفروشی سرمایهگذاری کنید و تصمیم بگیرید که چه نوع تبلیغاتی را ارائه دهید.
فرض کنید شما یک خردهفروش پوشاک هستید و متوجه میشوید که مشتریان برتر شما زنانی هستند که بین 28 تا 35 سال سن دارند. با داشتن این اطلاعات، میتوانید کمپینها و داراییهایی ایجاد کنید که تصاویر و نسخههای تبلیغاتی را در خود جای دهند که این زنان میتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند.
4. چیدمان و تجارت فروشگاه خود را بهبود بخشید
آیا در مورد اینکه چگونه فروشگاه خود را تجاری کنید از دست داده اید؟ به داده های POS خود مراجعه کنید. مواردی مانند:
- پرفروش ترین های شما
- رنگ ها یا اندازه های برتر
- اقلامی که اغلب با هم خریداری می شوند
داشتن دادههای بالا میتواند تصمیمگیریهایی مانند مواردی که باید نمایش داده شود و نحوه تجارت مانکنها، پنجرهها و غیره را تعیین میکند.
برای مثال، اگر میدانید که مشتریان معمولاً یک کیف پول با یک جفت کفش خاص میخرند، میتوانید نمایشگری ایجاد کنید که آن اقلام را با هم به نمایش بگذارد. یا اگر رنگ خاصی از قفسه ها پخش می شود، می توانید آن را در جلو و مرکز فروشگاه خود قرار دهید تا مشتریان بتوانند آن را ببینند.
در هر صورت ممکن است، برای بررسی گزارشهای فروش و مشتریان خود وقت بگذارید و روندهایی را که میتوانید در تصمیمات تجاری و طراحی در فروشگاه خود استفاده کنید، شناسایی کنید.
همانطور که داده های POS به شما کمک می کند تا فروشگاه خود را کالا کنید، همین اطلاعات می تواند ایده های تبلیغاتی شما را نیز ارائه دهد. بینش در مورد دستهها یا محصولات برتر شما میتواند به شما در تعیین اینکه کدام آیتمها را در مواد تبلیغاتی خود مورد توجه قرار دهید، کمک کند.
در برخی موارد، می توانید از داده های فروش برای ایجاد حس فوریت استفاده کنید. اگر کالایی به سرعت فروخته می شود، می توانید در تبلیغات خود نشان دهید که مردم را به خرید فورا ترغیب کنید.
برخی از خرده فروشان زمانی که محصولاتی که قبلا فروخته شده بودند در دسترس قرار می گیرند، اقلام محبوب را در بازاریابی خود برجسته می کنند.
به این مثال از UNTUCKit نگاهی بیندازید، که این واقعیت را نشان میدهد که پرفروشترین پیراهن چوگان این برند دوباره در انبار موجود است.
6. تعیین کنید چه نوع بسته ها یا بسته های محصولی را بفروشید
فروش بسته ها یا بسته های اقلام می تواند یک استراتژی موثر برای جابجایی موجودی شما باشد. به عنوان مثال، بسیاری از خردهفروشان، محصولات محبوب را با اقلامی با حرکت آهسته بستهبندی میکنند تا به بیرون آمدن آنها کمک کنند. در موارد خاص، بستهای حاوی اقلام با حاشیه بالا و پایین به بازرگانان اجازه میدهد تا سود خود را به حداکثر برسانند.
گفته میشود، بستهها زمانی بهترین عملکرد را دارند که بدانید کدام اقلام به خوبی با هم هماهنگ هستند. و این جایی است که داده های POS شما وارد می شود.
کالاهایی را که مشتریان شما معمولاً همزمان می خرند، شناسایی کنید، سپس قیمت و حاشیه سود خود را محاسبه کنید تا مطمئن شوید که دسته بندی آن محصولات از نقطه نظر مالی منطقی است.
7. مشخص کنید که چه چیزی را باید ذخیره کنید (و چه چیزی را نباید سفارش دهید)
دانستن اینکه کدام محصولات در بین خریداران شما محبوب ترین هستند، شما را قادر می سازد تصمیمات هوشمندانه تری برای موجودی بگیرید.
اگر در مورد پرفروشترینهای خود اطلاعات کافی دارید (و چرا آنها بسیار محبوب هستند) می توانید تعداد بیشتری از آن محصولات را ذخیره کنید. سپس، خود را قرار دهید کمترین سهام محبوب در فروش برای انتقال سریع آن و ایجاد فضا برای اقلام پرفروش.
میتوانید با استفاده از دادههای مشتریان سیستم POS برای پیشبینی روندها و تعیین مواردی که باید به کاتالوگ خود اضافه کنید، کارها را یک قدم جلوتر بردارید. از طرف دیگر، همچنین مهم است که بدانید کدام محصولات غیرقابل فروش هستند، بنابراین می توانید از انبار کردن مجدد آنها در فروشگاه خود اجتناب کنید.
8. تصمیم بگیرید که چه چیزی را به فروش برسانید
وقتی صحبت از اجناس شد، باید مراقب اقلامی باشید که خریداران خرید می کنند نیستند خریداری کردن. هر چه زودتر بتوانید بفهمید چه محصولاتی طنین انداز نیستند، زمان بیشتری برای اصلاح مسیر خواهید داشت.
به عنوان مثال، اگر یک مدل لباس یا مارک خاص فروش نمی رود، بهتر است زودتر از آن مطلع شوید تا بتوانید آن را به فروش برسانید. به این ترتیب همچنین می توانید اطمینان حاصل کنید که مسئول خرید سهام آن کالای خاص را دوباره سفارش نمی دهد.
9. بهبود دانش کارکنان و خدمات به مشتریان
به لطف اینترنت و تلفن های هوشمند ما، امروزه مصرف کنندگان بیشتر از همیشه آگاه هستند. تحقیق توسط Tulip Retail (در برگه جدید باز می شود) دریافتند که 80 درصد از مصرف کنندگان بر این باورند که از همکاران خرده فروشی آگاه تر هستند.
برای این منظور، می توانید با القای دانش، مهارت و اعتماد به کارکنان خود در رقابت باقی بمانید. با انجام این کار، به مشتریان نشان خواهید داد که کارمندان شما متخصصان محصول هستند که می توانند خریداران را در تصمیم گیری های خرید راهنمایی کنند.
شما می توانید با دادن دسترسی تیم خود به داده های مشتریان سیستم POS خود، این کار را انجام دهید. وقتی کارکنان شما بدانند چه اقلامی پرطرفدار هستند و چه زمانی از سابقه خرید هر یک از خریداران آگاه هستند، در موقعیت بسیار بهتری برای کمک و تحت تاثیر قرار دادن مشتریان شما خواهند بود.
همه را با هم جمع کردن
داده های مشتری سیستم POS شما می تواند اجزای مختلف کسب و کار شما را بهبود بخشد. از بازاریابی و فروش خردهفروشی گرفته تا مدیریت موجودی، داشتن اطلاعات مناسب در دستان شما واقعاً میتواند یک بازی را تغییر دهد.
بنابراین، جدا از دانستن نحوه استفاده از سیستم های POS یا نحوه عملکرد سیستم های POS (در برگه جدید باز می شود)، مهم است که بدانید چگونه داده های مناسب را از پلتفرم خود استخراج کنید. انجام این کار شما را قادر می سازد تا تصمیمات هوشمندانه تری بگیرید تا بتوانید رشد و شکوفا شوید.