مرکز ملی طراحی و ساخت دیجیتال و پرینت سه‌بعدی راه‌اندازی شد



معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از راه‌اندازی مرکز ملی طراحی و ساخت دیجیتال و پرینت سه‌بعدی در پژوهشکده مکانیک این سازمان خبر داد.

به گزارش ایسناحسن زمانیان با بیان این که پس از سال‌ها تلاش در حوزه طراحی و ساخت، نیاز سه‌بعدی یک خیزش نوآورانه برای توسعه و پیشرفت فناورانه کشور ایجاد شده است، گفت: جهت گیری دقیق و حمایت از همهجانبه‌های انقلاب صنعتی چهارم و مشخص کردن روش‌های نوین. و هوشمند سه‌بعدی، کلید برون‌رفت از بسیاری از مشکلات تحریم‌ها است و لازم است این برنامه‌های راهبردی، شکل‌گیری سرمایه‌گذاری‌های چاپی و جدید و استفاده از زیرساخت‌ها در جهت توسعه این فناوری‌های جدید باشد. عواملی که در جهان علم انسانی اقتصاددارآفرین علم را درک کرده و سرمایه گذاری های بزرگی روی این زمینه و جذب نیروی متخصص انجام می دهد.

وی توضیح داد: همه فعالین باید پای کار بیایند و ارتباط بین پژوهشکده ها و مجموعه های دانش بنیان و نهادهای بزرگ شکل بگیرند تا از این مرحله عبور کنند و به سرمنزل مقصود و به معنای سهم قابل توجه محصولات و خدمات دانش بنیان در تولید ناخالص ملی بر اساس توجه باشند. در جایگاه سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، پتانسیل این را داریم تا به عنوان مرجع این فناوری باشیم.

زمانی، راه‌حلی از این مرحله را توسعه سرمایه‌گذاری روی حلقه‌های مرتبط با ارزش و صنعت اتصال به فناوری و پژوهش دانست و افزود: تجربه‌های موفق جهانی ثابت کرده‌اند که صنعت به دلیل ارتباط با فناوری‌های روزآمد و پیشرفته‌ای مانند پرینت سه‌بعدی همان طور که در دنیا اتفاق افتاده است. ، در معرفی محصولات جدید از نهادهای علمی به عنوان دانشگاه پیش رو است.

بخوان  تفاوت آیفون پرو و آیفون پرو مکس در سال آینده به بیشترین حد می‌رسد

سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران بیان کرد: این فناوری از جنبه‌های بهره‌وری هم بسیار مهم است و موضوعاتی مانند انقلاب صنعتی چهارم، مصنوعی، ساخت دیجیتال و سایر حوزه‌هایی که بهره‌وری را هدف قرار می‌دهند و نقش پررنگی در جامعه ایفا می‌کنند، با جدیت. بیشتر مورد توجه بازیگران اصلی حوزه پژوهش، فناوری و صنعت قرار گرفتن.

امین جباری، رئیس پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و مسؤول آزمایشگاه پرینت سه‌بعدی در این رابطه، گفت: هم‌اکنون روش‌های گوناگون ساخت افزودنی (Additive Manufacturing) یا چاپ سه‌بعدی در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. این شیوه تولید قطعات صنعتی و پزشکی بسیاری را به همراه دارد که شاید اولین آن بتواند هر شکلی را با هر پیچیدگی هندسی تولید کند. قابلیت‌های این فناوری به حدی بوده است که آن را به بزرگترین تحول علم ساخت یاد می‌کنند و پیش‌بینی‌های معتبر دنیای فناوری، آن را در صدر فناوری‌های فناوری در آینده می‌دانند. ارزش تولید علم در این چنین مرکزی می‌تواند بسیار بالا باشد و ایجاد ارزش افزوده بالا در آن وجود دارد.

جباری گفت: چاپگرهای سه‌بعدی به همراه نرم‌افزارهای پیشرفته در زمینه اسکن و مهندسی برای نیازهای کابردی مانند هوافضا و حمل و نقل، بهداشت و سلامت، تولید تجهیزات سنگین، طراحی محصول و مهندسی، کاربردهای متفاوتی دارند. با فناوری‌های ساخت افزودنی امکان استفاده از آزادی طراحی در ساخت و استفاده و کاهش چشمگیر هزینه‌های تولید و تحقیق و توسعه(R&D) فراهم می‌شود. اکنون دیگر گستردگی پرینت سه‌بعدی در حیطه‌های مختلف سلامت و صنعت برای کسی پوشیده نیست این فناوری‌ها درحال عبور از روش‌های سنتی به مواد و روش ساخت مهندسی و طراحی فرآیندهای اختصاصی برای کاربردهای نهایی هستند.

بخوان  ناسا نقطه عطفی در آزمایش تاکسی‌های هوایی ایجاد کرد

به نقل از وزارت علوم، وی افزود: در این میان ایده توسعه فرآیندهای پرینت سه‌بعدی با استفاده از امکانات ایجاد خواص مهندسی بسیار مورد توجه روز و جذاب است. در عمل برای بهبود خواص مکانیکی، الکتریکی، حرارتی یا زیستی به مواد اولیه ترکیبی اضافه می‌شود تا با ایجاد یک کامپوزیت، شاهد خواص کاربردی بهتری باشیم. یک ویژگی مشترک تمام ماژول‌ها با روش‌های مختلف، بهبود خواص مواد وابسته به کاربرد آن‌ها انجام می‌شود.

رئیس پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران افزود: با توجه به رشد و توجه به این ایده در مورد رشته‌های کاری و شکل‌گیری نیازی عظیم در حی‌های گوناگون، فرصتی مغتنم است تا سازمان‌های علمی و صنعتی ایران خود را با ایده‌های توسعه یافته‌ای از پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران انجام دهیم. اینها، معرفی کرده و با ایجاد یک مرکز تخصصی روزآمد، جایگاه بفردی در ارائه خدمات تخصصی در این حوزه در سطح ملی به دست آورد.

انتهای پیام



منبع