راه‌اندازی اینترنتی استارلینک برای وسایل نقلیه در حال حرکت



اینترنت «استارلینک» در مسیر پیشرفت خود، در آستانه خدمات‌رسانی به وسایل نقلیه در حال حرکت است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، شرکت “اسپیس ایکس” (SpaceX) در حال آماده شدن برای ارائه سرویس اینترنت “استارلینک” (Starlink) خود به وسایل نقلیه در حال حرکت است. بدین ترتیب، مردم از دسامبر ۲۰۲۲ می‌توانند هنگام رانندگی در دورافتاده‌ترین نقاط نیز به سرویس اینترنتی پرسرعت و کم‌تأخیر آن متصل شوند.

اسپیس ایکس، این سرویس موسوم به “Starlink-for-RVs” خود را در ماه مه راه‌اندازی کرد و دسترسی به اینترنت را برای وسایل نقلیه ارائه داد اما آنها باید در زمان استفاده از اینترنت پارک می‌شوند.

این پروژه، خدمات اینترنتی را برای وسایل نقلیه یک قدم جلوتر می‌برد و ارتباط را در حالی که وسایل نقلیه در حرکت است، امکان پذیر می‌کند.

باید توجه داشت که این سرویس ارزان نیست. در حالی که استارلینک مخصوص وسایل نقلیه ثابت، ۵۹۹ دلار برای دیش ماهواره‌ای استاندارد هزینه دارد، هزینه سرویس RV-in-motion برای اتصال به دیش استارلینک مستحکم با کارایی بالا، ۲۵۰۰ دلار است. هزینه ماهانه این سرویس، ۱۳۵ دلار است.

اسپیس ایکس در وب‌سایت خود توضیح داد: با میدان دید آشکار و قابلیت‌های GPS پیشرفته، استارلینک مستحکم با کارآیی بالا می‌تواند به ماهواره‌های بیشتر متصل شود و امکان اتصال ثابت در حرکت را فراهم کند.

اسپیس ایکس که این سخت‌افزار برای نصب دائمی روی خودرو طراحی شده است و قول داد در محیط‌های خشن، گفت‌پذیر باشد.

استارلینک مخصوص وسایل نقلیه در حال حرکت، برای سفارش و استفاده در بازارهای منتخب در دستیابی است و اولین تحویل آن تنها در ماه چند آینده خواهد بود.

استارلینک از طریق ماهواره‌های کوچکی که توسط اسپیس ایکس به مدار پایین زمین پرتاب شده‌اند، کار می‌کند. بیش از ۲۰۰۰ مورد از این ماهواره‌ها در حال حاضر در فضا حضور دارند و تعداد بیشتری از آنها همیشه مستقر هستند. از ماه مه ۲۰۲۲، استارلینک در حال حاضر خدماتی را به بیش از ۴۰۰ هزار مشتری در ۳۶ کشور ارائه می‌کند.

از زمان راه‌اندازی سرویس استاندارد استارلینک برای کاربران خانگی در سال ۲۰۲۰، اسپیس ایکس در جستجو تا آن را به بخش‌های بیشتر افزایش دهد. علاوه بر سرویس حمل و نقل وسایل نقلیه که در اوایل سال جاری راه‌اندازی می‌شود، اسپیس ایکس از استارلینک مخصوص کاربران تجاری، استارلینک “Maritime” برای کشتی‌ها و استارلینک “Aviation” برای هواپیماها نیز رونمایی کرد. همچنین، شرکت‌های “رویال کاریبین”(Royal Caribbean) و “هاوایین ایرلاینز”(Hawaiian Airlines) را در میان اولین مشتریان خود معرفی کردند.

«ایلان ماسک» (Elon Musk)، اسپیس ‌ایکس گفته است که اگر استارلینک در سال‌های آینده حتی چند درصد از بازار مخابرات جهانی را تصاحب کند، این پتانسیل را دارد که سالانه ۵۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشد.

انتهای پیام



منبع