ماموریت بازگشت به ماه در ۱۰ قاب

اولین ماموریت از برنامه جاه‌طلبانه «آرتمیس» ناسا، تصاویر زیبایی را به همراه داشته است.

اوریون در سیزدهمین روز ماموریت خود، در فاصله 432 هزار و 210 کیلومتری از زمین قرار گرفت و به فاصله خود رسید. اوریون بیش از هر فضاپیمای دیگری که برای انسان ساخته شده است، از سیاره ما دورتر شد و ماموریت «آپولو۱۳»(Apollo ۱۳) شکست.

ماموریت بازگشت به ماه در ۱۰ قاب

ماموریت بازگشت به ماه در ۱۰ قاب

نشانگر گرانش صفر ناسا که یک عروسک «اسنوپی»(Snoopy) پوشیده شده در لباس فضای نارنجی است، در حال شناور شدن در اطراف فضای داخلی کپسول اوریون دیده می شود. این در حالی است که فضای داخلی فضایی با نورهای رنگی متفاوتی روشن می‌شود.

دقایقی پیش از اینکه کپسول اوریون با سرعت 40 هزار کیلومتر در ساعت به جو زمین وارد شود، آخرین نما از سیاره ما را از اعماق فضا ثبت کرد.

موشک سامانه پرتاب فضایی حدود ۹ روز پیش از پرتاب، در درخشش نارنجی‌رنگ غروب فلوریدا روی سکوی پرتاب ۳۹B در مرکز فضای کندی ناسا ایستاد.

«مونیکین کامپوس» (Moonikin Campos) که یک مانکن مجهز به حسگرهایی برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد تشعشع در اعماق فضا نیز در این کپسول دیده می‌شود. کامپوس، اطلاعاتی را در مورد حفاظت از خدای انسانی در برابر این تشعشعات، به مأموریت‌های آینده آرتمیس ارائه خواهد داد.

در این گزارش، ۱۰ مورد از بهترین تصاویر ماموریت آرتمیس۱ ناسا را ​​می‌بینیم.

در مرکز کپسول، نمایشگر فناوری «کالیستو»(Callisto) قرار دارد که توسط شرکت «لاکهید مارتین» (Lockheed Martin) و با همکاری شرکت «آمازون» (Amazon) ساخته شده است تا فناوری دستیار دیجیتال فعال‌شده با صدا را در اوریون آزمایش کند. .

بخوان  ناسا چه میزان برای موشک SLS هزینه کرده است؟

اوریون در تاریخ ششم دسامبر و در بیست و یکمین روز ماموریت خود، در سفر به زمین این تصویر را ثبت کرد. در طول این ماموریت، اوریون از دوربین نوری خود برای مشاهده زمین و ماه در مراحل و فواصل مختلف استفاده کرد. این تصاویر به ناسا کمک می‌کنند تا کارآیی سیستم مسیریابی اوریون را در شرایط نوری مختلف تجزیه و تحلیل کند و از کاربرد این سیستم در ماموریت‌های آینده آگاه شود.

در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲، سامانه پرتاب فضایی چند پس از احتراق، سفر خود را به سوی ماه آغاز کرد و آسمان شب را با تقویت‌کننده‌های خود روشن ساخت. اشتعال موشک سامانه پرتاب فضایی به قدری قوی بود که به سکوی پرتاب متحرک آن آسیب رساند.

ماموریت بازگشت به ماه در ۱۰ قاب

ماموریت بازگشت به ماه در ۱۰ قاب

اوریون در روز ۱۱ دسامبر در اقیانوس آرام فرود آمد.

ماموریت بازگشت به ماه در ۱۰ قاب

تقویت‌کننده‌های موشک تقریباً یک دقیقه پس از بلند شدن، ستون بزرگی از دود را به جا گذاشتند. سامانه پرتاب فضایی، قوی‌ترین موشکی است که تا به حال با موفقیت به آسمان پرتاب شده است. این موشک هنگام پرتاب، ۳.۹ میلیون نیروی نیروی رانش تولید کرد.

کپسول اوریون در 16 نوامبر 2022 که اولین روز از ماموریت آن بود، این منظره از زمین را در اعماق فضا ثبت کرد. این تصویر توسط دوربین های گرفته شده است که روی یکی از آرایه های خورشیدی اوریون نصب شده است. تصویر در حالی ثبت شد که اوریون در فاصله ۹۱۷۳۲ کیلومتری از زمین و در مسیر رسیدن به ماه قرار داشت.

ماموریت بازگشت به ماه در ۱۰ قاب

ماموریت بازگشت به ماه در ۱۰ قاب

ماموریت بازگشت به ماه در ۱۰ قاب

ماموریت بازگشت به ماه در ۱۰ قاب

عکس‌های منتشر شده که مراحل گوناگون ماموریت را از پرتاب سامانه پرتاب فضایی گرفته تا نماهای نزدیک از سطح ماه که توسط کپسول «اوریون»(Orion) گرفته‌شده و نشان می‌دهند، مأموریت ماه را واقعاً برجسته کرده‌اند.

بخوان  یک‌چاله متوسط ​​هنگام بلعیدن یک ستاره کشف شد

سپر حرارتی با ورود مجدد به جو، دمای ۲۸۰۰ درجه سلسی را تجربه کرد که تقریباً نصف سطح خورشید است.

در پنجمین دسامبر که بیستمین روز از مأموریت آرتمیس۱ بود، اوریون این نمای نزدیک را از سطح ماه ثبت کرد. ناسا قصد دارد انسان‌ها را زودتر از سال ۲۰۲۵ در ماموریت آرتمیس۳ به سطح ماه بازگرداند و آنها را در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود بیاورد.

انتهای پیام



منبع

ماموریت بازگشت به ماه در ۱۰ قاب

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، از لحظه‌ای که موشک «سامانه پرتاب فضایی»(SLS) از روی سکوی پرتاب «۳۹B» در «مرکز فضای کندی»(KSC) ناسا پرتاب شد، ماموریت «آرتمیس۱»(Artemis ۱) جهان را با تصاویر خیره‌کننده خود شگفت‌زده کرد.