شناسایی محیط های ناشناخته با کمک اختاپوس رباتیک



دانش‌آموزان چین یک بازوی رباتیک را با الهام از پاهای اختاپوس طراحی کرده‌اند که می‌توانند محیط‌های ناشناخته را شناسایی کنند و جست‌وجو کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فناوری نیوز چاینا، گروهی از زیر چینی در جستجو برای شناسایی محیط‌های ناشناخته، یک بازوی رباتیک پذیرش‌پذیر را با الهام از پاهای اختاپوس ابداع کرده‌اند که قادر به تشخیص و برداشتن اشیا در فضاهای محدود و آب است.

این ربات به اپراتورهای انسان امکان داد تا با کمک دستکش تک‌انگشتی، بازویش را هدایت کنند و قدرت مکش آن را برای برداشتن اشیای مختلف از جمله یک کوسه اسباب‌بازی و یک گوی فلزی به کار ببرند.

این گروه پژوهشی به سرپرستی «ون لی»(Wen Li) پژوهشگر «دانشگاه بیهانگ»(Beihang University) از اختاپوس الهام که پاهای نرم خود را برای شکار طعمه به کار می‌برد. یک راهبرد ساده از این دست می‌تواند به عنوان مدلی برای برداشتن و کنترل اشیا با یک بازوی رباتیک بسیار قابل تغییر شکل و قابل سنجش عمل کند.

لی و گروهش، تجهیزات الکترونیکی و مدارها را در ربات‌ها ادغام کردند و در عین حال تغییر شکل دادند، آنها را حفظ کردند. آنها یک بازوی نرم افزار الکترونیکی و قابل کشش را ارائه می دهند که به ۱۶ محرک هوا و چند درجه آزادی رایگان ارائه می شود.

یافته‌های این پژوهش نشان داد که مدارک الکترونیکی قابل کشش و منبع بر روی فلزات این ربات می‌تواند کشش تک‌محوری و دومحوری را تحمل کند تا وظایف خود را در یک محیط محدود انجام دهد.

این پژوهش نشان داد که بازوی نرم با دو ردیف مکنده حسی که به انگشت کاربر متصل می‌شود، می‌تواند حرکت کند، گرفتن و عقب کشیدن را در دامنه‌های تا 1.5 برابر طول بازوی اصلی خود انجام دهد و شبیه به همتای بیولوژیکی خود عمل کند. .

بخوان  فناوری‌هایی که به ذهن انسان وارد می‌شوند!

ون گفت: این نمونه اولیه رباتیک، چشم‌اندازهای جدید و ایده‌های توسعه را برای کاربردهای جنبه‌های آینده ربات‌های پذیرنده، از جمله ربات‌های کمکی پزشکی، ربات‌های اکتشافی بستر دریا و اندام‌های بیرونی بیونیک می‌دهد.

این پژوهش در مجله «Science Robotics» به چاپ رسید.

انتهای پیام



منبع