فناوری‌هایی که به ذهن انسان وارد می‌شوند!

نوآوری‌های اخیر در طراحی و ساخت الکترود، ثبت و حرکت فعال‌سازی عصبی ممکن است انجام دهد. به عنوان توسعه آرایه‌های الکترودی نازک و نمونه‌پذیری آسیب‌های بافتی و کاهش می‌دهند و طول عمر و قابلیت اطمینان انرژی‌پلنت‌های عصبی را بهبود می‌بخشند.

از اولین نمونه‌های ارتباطی مغز و رایانه در دهه ۱۹۷۰، پیشرفت‌های حوزه فناوری، عملکرد آنها را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده‌اند.

شاید مورد بحث‌برانگیزترین کاربرد ایمپلنت‌های عصبی و ارتباط‌های مغز و رایانه در محیط تقویت ذهن انسان باشد.

با توانایی‌های فناوری‌های فعلی، می‌توان از فناوری‌های عصبی استفاده کرد و ارتباط‌های مغز و رایانه را برای تغییر دادن یک تجربه انسانی برجسته می‌سازد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نوروساینس نیوز، ایمپلنت‌های عصبی و رابط‌های مغز و رایانه، ما را در مغز و ابزار آن با فناوری متحول ساخته‌اند. این دستگاه‌ها با تبدیل فعالیت‌های عصبی به دستورهای محاسباتی، ارتباط و کنترل برای افراد دارای ناتوانی حرکتی امکان‌پذیر می‌سازند و روزنه‌های را برای تقویت شناخت و کاربرد پروتزهای عصبی می‌گشایند.

پیشرفت‌های صورت‌گرفته در حوزه‌های ماشینی و الگوریتم‌های ارزیابی به‌طور هم‌زمان، دقت و سرعت دستگاه‌های کنترل‌شده با ارتباط‌های مغز و رایانه را افزایش می‌دهند.

ایمپلنت‌های عصبی و رابط‌های مغز و رایانه‌های نه تنها خود را به عنوان تجهیزات درمانی نشان داده‌اند، بلکه اطلاعاتی را در مورد عملکرد مغز ارائه کرده‌اند.

ایمپلنت‌های عصبی و ارتباط‌های مغز و رایانه، برای ثبت و تفسیر فعالیت‌های الکتریکی تولید شده توسط نورون‌ها متکی هستند که واحدهای اصلی ماشین‌های محاسی مغز به شماره می‌روند.

این فناوری‌ها، ترکیبی از الکترودهای کاشته‌شده در مغز یا روی پوست سر و الگوریتم‌های پیچیده را برای الگوی رمزگشایی زیربنایی فعالیت‌های عصبی استفاده می‌کنند. سپس، می‌توانم از این اطلاعات برای کنترل دستگاه‌های بیرونی مانند مکان‌نمای رایانه یا یک اندام رباتیک استفاده کنم.

بخوان  فروش Meta Quest 3 Elite Strap with Battery به دلیل نقص شارژ متوقف شد

تحقیقات با ثبت فعالیت‌های عصبی بخش‌های متفاوت مغز در حالی که افراد مختلف را انجام می‌دهند یا تجربیات گوناگون را پشت سر می‌گذارند، می‌توانند همبستگی‌های عصبی را بین شناخت، ادراک و احساسات کشف کنند.

به عنوان مثال، یکی از پژوهش‌های اخیر از یک رابط مغز و رایانه برای بررسی فرآیندهای عصبی تصمیم‌گیری استفاده کرد. پژوهشگران دریافتند که الگوهای خصوصی از فعالیت های عصبی، انتخابی را که یک شخص قرار می دهد وجود داشته باشد، حتی پیش بینی می شود.

این فناوری‌ها با ایجاد ارتباط مستقیم بین مغز و دستگاه‌های بیرونی، پتانسیل قابل توجهی را برای بازگرداندن عملکرد حسی و حرکتی، درمان اختلالات عصبی و حتی افزایش توانایی‌های شناختی انسان ارائه می‌کنند.

تقویت تجربه انسانی

ایمپلنت‌های عصبی و ارتباط‌های مغز و رایانه

انتهای پیام



منبع

پیشرفت‌های بعدی با هدف غلبه بر چالش‌های زیست‌سازگاری، وفاداری و پایداری بلندمدت صورت می‌گیرند. این گزارش، پتانسیل چنین فناوری‌هایی را در بهبود تجربه انسانی و ارتباط آنها با علوم اعصاب برجسته می‌کند.

یکی از پژوهش‌های پیشین، یک رابط مغز و رایانه را نشان می‌دهد که بیمار مبتلا به فلج اندام را قادر می‌سازد تا با سرعت 90 کاراکتر در دقیقه تایپ بسازد و به طور قابل توجهی از رکوردی که قبل از آن گرفته می‌شود، توجه شود.

فناوری‌هایی مانند ایمپلنت‌های عصبی و رابط‌های مغز و رایانه با پیشرفت‌های روزافزون، راه خود را به سمت مغز ما هموار می‌سازند و می‌توانند امیدبخش درمان ناتوانی‌های حرکتی باشند.

ایمپلنت‌های عصبی و علوم اعصاب

شرکت «نورنک» (Neuralink) متعلق به «ایلان ماسک» (Elon Musk) قصد دارد نمونه‌هایی را از ارتباط مغز و رایانه با پهنای باند ارائه دهد که می‌تواند توانایی‌های شناختی مانند حافظه و توجه را تقویت کند و حتی تجربه‌های جدید مانند تله‌پاتی یا را داشته باشد. فناوری مستقیم با هوش مصنوعی را امکان پذیر سازند.

بخوان  مدل دیجیتال انسان به طراحی موتورسیکلت ها بر اساس موقعیت سواری کمک می کند